E-Sport 24 kwietnia 2017

ESL – Electronic Sports League

Czym jest ESL, i jak się to wszystko zaczęło.

Electronic Sports League – międzynarodowa liga gier komputerowych, która powstała w 2000 roku w Niemczech. Rozgrywki ligi ESL organizowane są obecnie w blisko 30 krajach świata – poza Europą także w Chinach, Rosji, Brazylii, Korei Południowej i Stanach Zjednoczonych. Portal internetowy organizacji skupia blisko milion zarejestrowanych użytkowników, którzy każdego dnia rozgrywają pomiędzy sobą prawie 6000 meczów. ESL Play jest wiodącą na światowym rynku platformą dla sportów elektronicznych. Zapewnia turnieje / ligi i rankingi we wszystkich grach i na różnych poziomach umiejętności. 7,175,483 zawodników rozegrało 12,514,671 meczów w 89,972 turniejach.

Mecze do klasyfikacji generalnej rozgrywane są w ESL na czterech poziomach zaawansowania:

  • Gather

  • Ladder

  • Amateur Series

  • Pro Series

Gather to rozgrywka nieregulaminowa, niemająca bezpośredniego wpływu na konto gracza. Natomiast podstawowe rozgrywki Ladder są kierowane do wszystkich graczy. Ci, którzy osiągają zadowalające wyniki w meczach ladderowych, pnąc się w górę klasyfikacji, w końcu otrzymują możliwość uczestnictwa w rozgrywkach ESL Amateur Series. Awans do Amateur Series jest pierwszym krokiem do wywalczenia sobie prawa do gry w krajowej ekstraklasie, czyli ESL Pro Series. Ten poziom rozgrywek zapewnia otrzymywanie gratyfikacji finansowych za każde wygrane spotkanie. Najlepsze zespoły w Pro Series maja możliwość uczestniczenia w jeszcze jednym szczeblu rozgrywek, którym jest Intel Extreme Masters. To najbardziej prestiżowa, międzynarodowa klasa rozgrywek, w której pula nagród przekracza 750 000 $.

Większość spotkań ligi ESL rozgrywanych jest głównie za pośrednictwem Internetu, jednak niektóre spotkania przenoszone są w realia współczesnych aren sportów elektronicznych, takich jak hale sportowe, kina i inne obiekty użyteczności publicznej. Takie rozgrywki, adresowane do fanów sportów elektronicznych (e-sport) oraz masowej społeczności, otrzymują własną nazwę i gromadzą tysiące kibiców. Marką Electronic Sports League zarządza niemiecka spółka Turtle Entertainment GmBH, która powstała w 2000 roku. Turtle Entertainment zatrudnia 140 osób w Niemczech i przeszło 220 pracowników w pozostałych krajach partnerskich, prowadzących krajowe rozgrywki ESL.

Polska sekcja Electronic Sports League została założona przez braci Macieja i Rafała Wasyluk i oddana do użytku graczom 28 października 2004 roku. Od roku 2008 przedsięwzięciem zarządzała spółka Sporty Elektroniczne, natomiast od grudnia 2010 roku prowadzi je firma Turtle Entertainment Polska, której trzon stanowią Krzysztof Pikiewicz, Rafał Pikiewicz, Maciej Pawłowski, Michał Wiśniewski, Jakub Stępień oraz Maciej Żuchowski.

Turtle Entertainment Polska, krajowy oddział właściciela marki ESL, największego na świecie organizatora rozgrywek e-sportowych, został uhonorowany tytułem Diamentu Forbesa. W kategorii przedsiębiorstw o przychodach 5-50 MLN PLN firma uplasowała się na bardzo wysokiej 5. pozycji wśród firm z województwa Śląskiego.

Jak wyliczył Forbes, średnia ważona wzrostu wyrażona w procentach wyniosła w przypadku Turtle Entertainment Polska aż 98,99%. Przełożyło się to na wysoką 52. pozycję w ogólnopolskim rankingu firm najszybciej zwiększających swoją wartość.

-W Polsce e-sport rozwija się niezwykle dynamicznie. W 2016 roku wartość tego rynku sięgnęła 40 mln, w przyszłym wyniesie już 52 mln – komentuje Rafał Pikiewicz, dyrektor zarządzający Turtle Entertainment Polska.

– Wysoka pozycja w prestiżowym rankingu Forbesa znajduje odzwierciedlenie w niezwykle dynamicznym rozwoju polskiego oddziału ESL. Zatrudnienie w firmie w ciągu kilku lat wzrosło od 5 do 80 osób, w Katowice wzbogaciły się o studio telewizyjne ESL Arena, z którego ważne wydarzenia e-sportowe, takie jak np. europejskie finały ligi World of Tanks, transmitowane są na cały świat – dodaje Krzysztof Pikiewicz, CEO Turtle Entertainment Polska.

Historia polskiego oddziału ESL sięga 2005 roku i praktycznie jest tożsama z rozwojem rynku e-sportowego w Polsce. W 2005 roku, Rafał i Krzysztof Pikiewicz wystartowali z Ligą Cybersport, która zorganizowała pierwsze mistrzostwa w grach komputerowych dla amatorów i profesjonalistów w Polsce. W tym roku, podczas organizowanych przez ESL legendarnych już finałów Intel Extreme Masters w Katowicach, Liga Cybersport również będzie obecna, ale już w postaci wielkiego finału Pucharu Polski. To pokazuje doskonale jaką drogę przeszedł e-sport w naszym kraju – od niszowych rozgrywek dla entuzjastów gier do gospodarza mistrzostw świata w katowickim Spodku, imprezy, którą na całym świecie oglądają dziesiątki milionów widzów.

Dodaj komentarz