Ogolna 18 listopada 2019

Żyjemy w dziwnym świecie, w którym starasz się rozwijać swój biznes, ale nie możesz go promować

autor: 147.pl

Reklama produktów oferowanych przez operatorów zakładów bukmacherskich jest bardzo trudna ze względu na obostrzenia regulatora. Ustawa o grach hazardowych dokładnie precyzuje czym musi charakteryzować się reklama takich usług oraz gdzie może się pojawiać.

Na początku zapoznajmy się z zapisami ustawy o grach hazardowych, które dotyczą reklamy.

Art. 29. 1. Zabrania się reklamy i promocji gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, gier na automatach oraz zakładów wzajemnych. Reklama zakładów wzajemnych, na których urządzanie zostało udzielone zezwolenie, jest dozwolona na zasadach określonych w art. 29b.
5. Zakazy określone w ust. 1 i 2 nie obejmują reklamy i promocji prowadzonej w ośrodku gier lub punkcie przyjmowania zakładów wzajemnych ani oznaczenia nazwą podmiotu lub logo firmy lub nazwą prowadzonej działalności gospodarczej, na zewnątrz budynku, miejsca, w którym znajduje się ośrodek gier lub punkt przyjmowania zakładów wzajemnych, a także, w przypadku gier hazardowych urządzanych przez sieć Internet, reklamy ani promocji prowadzonej na określonej w zezwoleniu stronie internetowej wykorzystywanej do urządzania tych gier.

Art. 29b. 1. Dozwolona jest reklama zakładów wzajemnych, na urządzanie których zostało udzielone zezwolenie, pod warunkiem że:
1) nie jest kierowana do małoletnich, nie przedstawia osób małoletnich i nie odbywa się przy udziale małoletnich;
2) nie łączy urządzania gier lub uczestniczenia w grach ze sprawnością fizyczną, intelektualną bądź szansą na uzyskanie łatwej wygranej;
3) nie zawiera stwierdzeń, że udział w grach hazardowych ma relaksujący, uspokajający skutek lub jest sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych lub problemów finansowych;
4) nie przedstawia powstrzymywania się lub umiarkowanego uczestniczenia w grach w negatywny sposób;
5) nie zachęca do uiszczania wyższych stawek jako czynnika zwiększającego szansę na wygraną;
6) nie wywołuje skojarzeń z:
a) atrakcyjnością seksualną,
b) relaksem lub wypoczynkiem,
c) nauką lub pracą,
d) sukcesem zawodowym, życiowym lub finansowym.

2. Reklama gier, o których mowa w ust. 1, nie może być prowadzona:
1) w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godziną 600 a 2200; z wyłączeniem reklamy prowadzonej w trakcie transmisji z imprez sportowych, których podmiot prowadzący działalność w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych jest sponsorem lub jest sponsorem drużyny lub zawodników biorących czynny udział w danej imprezie sportowej;
2) w prasie młodzieżowej i dziecięcej;
3) na okładkach dzienników i czasopism;
4) w miejscach publicznych, z wyłączeniem imprez masowych i imprez sportowych, których podmiot prowadzący działalność w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych jest sponsorem lub jest sponsorem drużyny lub zawodników biorących czynny udział w danej imprezie sportowej, lub jest sponsorem związku sportowego, który ma związek z organizowaną imprezą.
Wyłączenie, o którym mowa powyżej, obejmuje tylko reklamy gier organizowanych przez sponsora lub reklamę sponsora.

3. Reklama gier, o których mowa w ust. 1, może być prowadzona pod warunkiem umieszczenia w niej komunikatu o:
1) konsekwencjach udziału w nielegalnych grach hazardowych;
2) ryzyku związanym z hazardem;
3) posiadaniu zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych.

Podstawowym sposobem reklamowania zakładów bukmacherskich, dostępnym dla wszystkich legalnych bukmacherów, jest reklama na stronie internetowej operatora (zatwierdzonej przez Ministerstwo Finansów), jeśli ten posiada licencję na oferowanie zakładów wzajemnych w Internecie. Dozwolona jest także reklama w punktach naziemnych.

W punkcie 29b ustawy określono dodatkowe zasady, które pozwalają na reklamowanie się w szerszym gronie niż tylko na stronie internetowej lub w miejscu przyjmowania zakładów.

Zasad jest kilka: reklama nie może sugerować, że uczestnictwo w grach losowych pomoże rozwiązać problemy osobiste lub finansowe, a także gra nie może być sposobem na relaks. Reklama nie może być kierowana do osób niepełnoletnich. Warto także wspomnieć o punkcie, który mówi, że w reklamach zakładów wzajemnych nie może być sugestii, że wyższe stawki zwiększą szansę gracza na wygraną. Regulator zadbał także o to, by wszystkie reklamy związane z hazardem były etyczne – nie mogą wywoływać skojarzeń z atrakcyjnością seksualną, wypoczynkiem, sukcesem życiowym czy pracą.

Reklamy zakładów bukmacherskich nie mogą być emitowane za pośrednictwem radia, telewizji, kina ani teatru w godzinach 6.00 – 22.00. Jedynym wyjątkiem od tej zasady jest transmisja wydarzenia sportowego, którego sponsorem jest bukmacher (obejmuje to zarówno wydarzenie, sponsoring drużyny oraz zawodników, którzy biorą czynny udział w spotkaniu). Bukmacher nie może reklamować się w czasopismach dziecięcych i młodzieżowych.

W miastach widać plakaty reklamujące Betclic jako sponsora polskich siatkarzy. Taka reklama jest dozwolona, ponieważ bukmacher prezentuje na plakatach fakt sponsorowania drużyny, a nie ofertę (tzw. informacja o sponsorowaniu) W innych przypadkach zabronione jest umieszczanie w przestrzeni publicznej plakatów, banerów czy innych form reklamy swoich usług.

Bukmacherzy sponsorujący wydarzenie sportowe, drużynę lub zawodnika mogą także umieszczać swoje logotypy na stadionach, koszulkach i spodenkach, a także podczas transmisji rozgrywek.

Każda reklama zakładów wzajemnych musi posiadać informację o posiadanej przez bukmachera licencji przyznanej przez Ministerstwo Finansów, a także o konsekwencjach udziału w nielegalnych grach hazardowych. Aktualna treść komunikatu musi zawierać informację, że:

  • Firma xyz to legalny bukmacher.
  • Hazard związany jest z ryzykiem.
  • Udział w nielegalnych grach jest niezgodny z prawem.

Dzięki sponsoringowi sportu bukmacher ma szansę na dotarcie do szerszego grona odbiorców. Nazwa bukmachera może pojawić się na stadionie czy strojach zawodników, a transmisje w telewizji spowodują, że logo sponsora dotrze także do tych, którzy na co dzień z Internetu nie korzystają. Dzięki takim zabiegom marketingowym, przynoszącym znaczne korzyści wizerunkowe, bukmacher staje się bardziej rozpoznawalny i zyskuje większe zaufanie graczy (podobnie działa posiadanie ambasadora marki). Każdy nowy klient to potencjalne zyski dla bukmachera, dlatego tak ważna jest możliwość reklamy w innych źródłach niż tylko strona internetowa.