08.08.2025 11:48

Aktywni sportowcy i bukmacherzy. Koszykarze są wyjątkiem

Od dwóch lat przepisy obowiązujące w NBA pozwalają koszykarzom reklamować zakłady bukmacherskie i inwestować w serwisach zakładów sportowych. Najgłośniejszy przypadek to współpraca Nikoli Jokicia z marką Superbet.

Udostępnij
Aktywni sportowcy i bukmacherzy. Koszykarze są wyjątkiem
Autor zdjęcia: Nikoa Jokić i LeBron James

Przełom pod tym względem dokonał się w sezonie 2023/24, gdy za oceanem wprowadzono liberalną wersję przepisów uprawniających zawodników do promowania hazardu. Ta zasadnicza zmiana dała graczom z najlepszej koszykarskiej ligi świata sporo udogodnień:

– mogą uczestniczyć w promocji zakładów sportowych lub fantasy sports, która obejmuje ogólną promocję marki lub promocję zakładów na sporty inne niż NBA.

– mogą nabyć pasywne, niekontrolujące udziały w firmach z sektora zakładów sportowych lub fantasy, przy czym może to być mniej niż 1 procent udziałów w firmach oferujących zakłady NBA lub konkursy.

– połowa pieniędzy z zakładów NBA trafia do zawodników.

Angażowanie gwiazd

Rozwiązania zastosowane w NBA zasługują na uwagę, bo w zawodowym sporcie rzadko można spotkać się z tym, by aktywni zawodnicy podpisywali umowy z firmami bukmacherskimi. Tymczasem Giannis Antetokounmpo – podpisał umowę jako globalny ambasador Betano (online betting) już w 2023 roku. Zawodnik od lat związany z Milwaukee Bucks może pochwalić się tytułami MVP sezonu zasadniczego NBA (2019 oraz 2020), a także tytułem mistrzowskim zdobytym z tą drużyną w 2021 roku.

Od 2024 roku LeBron James współpracuje z firmą DraftKings w kampaniach reklamowych. W ramach tej współpracy słynny koszykarz ma promować tę markę i dzielić się swoimi przewidywaniami dotyczącymi futbolu amerykańskiego. Tristan Thompson, Kanadyjczyk znany z występów w Cleveland Cavaliers, podpisał w styczniu 2025 roku dwuletnią globalną umowę z Sportsbet.io – platformą bukmacherską działającą również w obszarze kryptowalut.

Rynek wewnętrzny

Nikola Jokić współpracuje z rodzimym bukmacherem. Od września 2023 roku pełni rolę ambasadora marki Superbet na rynku serbskim. W ramach tej współpracy promuje wszystkie działania i inicjatywy CSR → odpowiedzialnego hazardu, które marka realizuje w Serbii. Warto podkreślić, że umowa z Superbet obejmuje głównie rynek serbski, co niekoniecznie przekłada się na promocje w innych krajach czy w globalnych kampaniach.

Z kolei na polskim rynku do „rodziny” Superbet dołączy Jeremy Sochan. W przyszłym tygodniu poznamy szczegóły dotyczące tej współpracy reprezentanta Polski z bukmacherskim gigantem.

Udostępnij
redakcja

redakcja