ASA zakazuje reklamy Sky Bet
Transmisja reklamy Sky Bet z pierwszą emisją w dniu 30 sierpnia 2018 r. została zakazana przez Agencję Standardów Reklamy po uznaniu jej za nieodpowiedzialną społecznie.
Reklama w której wystąpił Jeff Stelling, promowała usługę „prośba o zakład”, która umożliwiłaby graczom łączenie zakładów przez cały mecz piłkarski.
W reklamie Stelling mówi: „Zapomnij, wszystko może się zdarzyć, w sporcie wszystko się zdarza. Ale czy może być lepiej? Z prośbą o zakład byłoby lepiej. Odpal swój sportowy mózg i wrzuć wszystkie możliwości w jeden zakład. Trzy czerwone kartki, siedem rogów, pięć bramek: pozwól, żeby to podwyższyło Twoją wygraną. Przeglądaj setki zakładów przez naszą aplikację. Możliwości są ogromne. Jak duża jest Twoja sportowa intuicja?”
Komisja ds. reklam otrzymała dwie skargi od osób, które zakwestionowały ideę nieodpowiedzialności społecznej z powodu implikacji, że osoby o dogłębnej wiedzy sportowej mogą doświadczyć sukcesu hazardowego.
Stwierdzono, że Sky Bet naruszył zasady kodeksu BCAP 17.3 w celu stworzenia „nierealistycznego postrzegania poziomu kontroli, jaki konsumenci mieliby w stosunku do sukcesu zakładów”.
ASA odpowiedziała na skargę, podtrzymując orzeczenie. W orzeczeniu wyszczególniono: Reklama zawierała szereg odniesień do roli wiedzy sportowej w zakładach, takich jak „odpal swój sportowy mózg” i „jak duża jest Twoja sportowa intuicja”. Obejmowało to również znanego prezentera sportowego, którego widzowie mogliby rozpoznać jako posiadającego szczególne doświadczenie w sporcie, oraz grafikę ekranową używaną do przedstawiania fal mózgowych i różnych kursów.
„ASA uznała, że biorąc pod uwagę wszystkie te elementy, reklama położyła silny nacisk na rolę wiedzy sportowej w określaniu sukcesu zakładów. Przyjęliśmy do wiadomości, że osoby ze znajomością konkretnego sportu mogą mieć większe szanse na sukces podczas obstawiania. Uznaliśmy, że daje to konsumentom nierealistyczną i przesadną percepcję poziomu kontroli, jaką mieliby oni nad wynikiem zakładu, co mogłoby prowadzić do nieodpowiedzialnego zachowania hazardowego”.
Operatorzy gier hazardowych byli wcześniej pod ostrzałem za promocję usług hazardowych podczas reklam telewizyjnych. W związku z tym Komitety Praktyk Reklamowych opublikowały szereg dodatkowych ograniczeń dotyczących reklam hazardowych w lutym 2018 r., szczególnie ograniczając tych, którzy w swoich promocjach używają celebrytów i gwiazd sportu.