Kasyno 15 czerwca 2020

Blackjack – jak grać?

Blackjack jest jedną z najpopularniejszych i najbardziej znanych gier dostępnych w kasynach i z nimi kojarzonych. Jeśli po głowie chodzi Ci zagadnienie blackjacka i chcesz wiedzieć jak grać, to idealnie trafiłeś. W Polsce bardzo często porównywany jest do gry w oczko, jednak blackjack jest jej kasynową odmianą. W tym artykule przedstawiamy wszystkie zasady, które należy znać, zanim zasiądzie się przy stole do blackjacka.

Zasady gry w blackjacka

Popularność blackjacka wynika przede wszystkim z faktu, iż zasady gry nie są zbyt skomplikowane, a gracze mają ogromny wpływ na jej przebieg. Blackjack różni się od innych gier stołowych tym, że gracze nie rywalizują między sobą, a jedynym przeciwnikiem jest kasyno, które w przypadku blackjacka reprezentowane jest przez krupiera.

Cel gry

Podstawowym założeniem, do którego muszą dążyć gracze, jest osiągnięcie sumy punktów swoich kart, która będzie jak najbliższa liczbie 21. W każdym przypadku, w którym liczba oczek gracza będzie mniejsza lub równa 21, gracz pozostaje w grze. Jeśli liczba punktów osiągnie 22 lub więcej, wówczas gracz kończy rozdanie i traci postawione środki. Jeśli podczas rozdania (bez dobierania) suma oczek gracza będzie równa 21, wówczas gracz kompletuje „blackjacka”, co wiąże się z natychmiastowym zwycięstwem. Nagrodą dla gracza nie jest wówczas wypłata środków w stosunku 1:1, ale 3:2. Wyjątkiem jest sytuacja, w której krupier także skompletuje „blackjacka”.  Wówczas gracz, który miał blackjacka, otrzymuje zwrot stawki.

Wartość kart w blackjacku

Zanim przejdziemy do przebiegu gry i możliwości graczy i krupiera, warto poznać wartości, jakie przedstawiają karty w blackjacku. Warto wiedzieć, że kolor danej karty nie ma żadnego znaczenia przy liczeniu punktów, bowiem najważniejsza jest cyfra/liczba widniejąca na karcie lub figura. Karty w blackjacku przyjmują następujące wartości:

Karty 2-10 – wartość kart odpowiada ich wysokości (np. 7♠ jest warta siedem punktów, a 2♥ jest warta dwa punkty).
Figury, czyli walet, dama król – wartość tych kart jest równa dziesięć punktów.
AS – wartość tej karty wynosi jeden lub 11 punktów. Jej wysokość ustala gracz wedle uznania.

Gracz nie może przegrać rundy po pierwszym rozdaniu, ponieważ maksymalnie może zebrać 21 punktów, czyli uzyskać blackjacka. Sytuacja, w której gracz otrzyma dwa asy nie równa się przegraniu rozdania, bowiem wówczas wartość obu kart gracza będzie wynosić dwa punkty (każdy as po jednym punkcie) lub 12 punktów (wartość jednego asa wynosi wówczas jeden punkt, zaś drugiego 11 punktów).

Sytuacja, w której gracz po otrzymaniu dwóch asów dobierze kartę o wartości dziesięć także nie oznacza porażki. Wówczas każdy as przyjmuje wartość jednego punktu, zaś karta o wartości dziesięciu punktów zachowuje swoją standardową wagę. W takiej sytuacji gracz (mając dwa asy oraz np. króla) ma 12 punktów (zamiast 22 lub 32 punktów).

Przebieg gry blackjacka

Do gry w blackjacka potrzebne są minimum dwie osoby: gracz oraz krupier. Aby rozdania nie trwały zbyt długo, liczba graczy jest przeważnie ograniczona do sześciu osób przy jednym stole. Przed rozdaniem kart, każdy z graczy musi postawić stawkę, za jaką chce wejść do gry. Każdy gracz stawia żetony według własnego uznania, co oznacza, że przy jednym stole jeden gracz może postawić żetony równowartości 10 PLN, zaś inny wartości 200 PLN. Stawki innych graczy nie mają wpływu na wysokość naszej wygranej.

Jeśli każdy z graczy postawił pożądaną stawkę do gry (bet), wówczas krupier rozpoczyna rozdawanie kart. Każdy z graczy otrzymuje dwie karty, które zostają położone przed każdym z graczy (gracze nie biorą kart do ręki). Jedna karta zostaje rozdana także krupierowi (kolejne zostaną dobrane w późniejszym czasie; w niektórych przypadkach krupier od razu dobiera dwie karty, jednak jedna z nich jest widoczna przez wszystkich, zaś druga odwrócona jest rewersem do góry). Po rozdaniu kart nadchodzi czas na podjęcie decyzji przez graczy.

Możliwości graczy

Każdy z graczy po kolei przedstawia swoje działanie w danym rozdaniu. Każdy z graczy ma kilka możliwości, z których może skorzystać:

  • DOBRANIE KARTY (HIT) – z tej opcji korzystają gracze, których suma punktów na kartach jest – w ich mniemaniu – zbyt niska, aby móc wygrać z krupierem. Jeśli suma punktów gracza wynosi jedynie pięć punktów, wówczas szanse na wygraną z krupierem są bardzo małe, dlatego wówczas należy dobrać kolejną kartę. Jeśli suma punktów po dobraniu pierwszej karty wciąż będzie zbyt niska, wówczas gracz może dobrać kolejną kartę. Gracz może dobierać tyle kart, ile chce, jednak tylko do momentu, w którym suma oczek osiągnie 21 punktów lub ją przekroczy.

Przykład: Krupier rozdał graczowi karty: 2♥ 3♠. Suma kart wynosi pięć punktów. Zapytany przez krupiera gracz oznajmia mu, iż dobiera kartę (hit). Krupier dokłada graczowi kolejną kartę, którą jest K♠, co oznacza, że suma punktów gracza wynosi teraz 15 punktów (2♥ 3♠ K♠).

  • SPASOWANIE (STAND) – osiągnięcie satysfakcjonującej sumy oczek przez gracza nieprzekraczającej 21 punktów prowadzi do tego, że gracz nie chce już więcej dobierać kart. Wówczas korzysta z możliwości spasowania, czyli stand. Dobieranie (hit) jest opcjonalne, dlatego gracz nie musi w ogóle dobierać kart i od razu po rozdaniu zadecydować o spasowaniu (stand).

Przykład: Krupier rozdał graczowi karty 9♦ A♣, co oznacza, że suma punktów gracza wynosi 20 (w teorii może także wynosić dziesięć punktów, jeśli gracz przyjmie, że as w tym przypadku ma jeden punkt, jednak takie założenie byłoby niekorzystne dla gracza). Gracz dochodzi do wniosku, iż lepiej nie dobierać już kart, dlatego komunikuje krupierowi, iż nie dobiera kart (stand).

  • PODWOJENIE (DOUBLE) – specyficzna odmiana hit, jednak w tym przypadku gracz dobiera tylko jedną kartę i musi podwoić postawioną wcześniej stawkę. Po zdecydowaniu się na podwojenie gracz nie ma już wpływu na sumę punktów w danym rozdaniu.

Przykład: Krupier rozdał graczowi karty 6♠ 4♦. Gracz dochodzi do wniosku, iż jest to dobra okazja na podwojenie obecnej stawki i podwaja ją (double). Krupier rozdaje tylko jedną kartę, którą okazuje się być 2♠. Suma punktów gracza wynosi tylko 12 (6♠ 4♦ 2♠), jednak gracz nie może już dobrać więcej kart, bowiem skorzystał z podwojenia.

  • ROZDZIELENIE (SPLIT) – jest możliwy do zastosowania tylko wtedy, kiedy dwie otrzymane na początku karty są tej samej wartości (np. gracz otrzymał dwie siódemki lub dwa asy). Wówczas obie karty są rozdzielone i do nich dobierane są kolejne karty z talii. Rozdzielenie kart wiąże się z tym, iż gracz musi dołożyć wartość pierwotnego zakładu, bowiem od teraz gra na dwa boxy.

Przykład: Krupier rozdał graczowi karty 8♠ 8♦. Szansa na przekroczenie 21 punktów przy dobraniu kolejnej karty jest duża, dlatego gracz decyduje, iż rozdzieli karty (split). Teraz gracz gra na dwa boxy (na dwie ręce), a krupier najpierw zajmuje się pierwszym z nich. Gracz najpierw dobiera karty (hit) do 8♠, czego rezultatem jest dobranie 10♠. Pierwszy box (8♠ 10♠) posiada sumę punktów równą 18 i gracz pasuje (stand). Do drugiego boxu gracz dobiera (hit) 5♠ i suma punktów wynosi obecnie 13 (8♦ 5♠). Gracz postanawia, iż jest to za mało i dobiera kolejną kartę (hit) do drugiego boxu (8♦ 5♠), którą okazuje się być Q♥. W takiej sytuacji suma punktów drugiego boxu wynosi 23 (8♦ 5♠ Q♥), co oznacza przegraną. Mimo, że drugi box okazał się przegrany, gracz kontynuuje grę tylko z pierwszym boxem.

  • BLACKJACK – osiągnięcie blackjacka (21 punktów) jest możliwe tylko przy rozdaniu dwóch pierwszych kart. Dobranie kart (hit), które dadzą sumę 21 punktów, blackjackiem nie jest. Osiągnięcie takiego układu (np. K♣ A♦ lub 10♠ A♠) oznacza automatyczną wygraną stosunkiem 3:2, a nie jak zwyczajowo 1:1. Wyjątkiem jest sytuacja, w której widoczna karta krupiera jest asem lub kartą o wartości 10. Wówczas gracz musi zaczekać do momentu dobrania kart przez krupiera, aby upewnić się, że krupier nie ma blackjacka. Jeśli krupier blackjacka także skompletuje, wówczas gracz dostaje zwrot stawki.

Przykład: Krupier rozdał graczowi karty A♣ J♦, a więc suma punktów tych dwóch kart wynosi 21 (blackjack). Widoczna karta krupiera to 7♠, co wyklucza skompletowanie przez krupiera blackjacka. Gracz otrzymuje wygraną w stosunku 3:2 postawionych żetonów jeszcze przed dobraniem kart przez innych graczy.

Przykład 2: Krupier rozdał graczowi karty A♣ J♦, a więc suma punktów tych dwóch kart wynosi 21 (blackjack). Widoczna karta krupiera to 10♠, co nie wyklucza skompletowania przez krupiera blackjacka. Gracz nie może dobrać kart lub podwoić stawki, dlatego czeka, aż pozostali gracze skończą dobieranie kart. Krupier zaczyna dobieranie kart dla siebie i dobiera 9♦, co oznacza, że krupierowi nie udało się skompletować blackjacka. Gracz otrzymuje wygraną w stosunku 3:2.

Przykład 3: Krupier rozdał graczowi karty A♣ J♦, a więc suma punktów tych dwóch kart wynosi 21 (blackjack). Widoczna karta krupiera to 10♠, co nie wyklucza skompletowania przez krupiera blackjacka. Gracz nie może dobrać kart lub podwoić stawki, dlatego czeka, aż pozostali gracze skończą dobieranie kart. Krupier zaczyna dobieranie kart dla siebie i dobiera A♣, co oznacza, iż krupier także skompletował blackjacka. W tej sytuacji gracz otrzymuje zwrot postawionej stawki.

  • UBZEPIECZENIE (INSURANCE) – dodatkowy zakład, który można zawrzeć tylko wtedy, kiedy kartą krupiera jest as. Ubezpieczenie wynosi połowę zakładu pierwotnego i jest możliwe do wykupienie dopiero przed dobraniem kart (przez jakiegokolwiek gracza). Insurance zawierany jest po to, aby zminimalizować stratę żetonów w momencie, kiedy krupier skompletowałby blackjacka. Ubezpieczenie wypłacone jest w stosunku 2:1, jeśli krupier blackjacka dobierze, zaś jeśli krupier nie dobierze karty o wartości równej 10, wówczas ubezpieczenie przepada.
    Ubezpieczenie nie jest zalecane graczom korzystającym z podstawowej strategii gry w blackjacka ze względu na znacznie zwiększone prawdopodobieństwo wygranej przez krupiera.

Możliwości krupiera

W blackjacku nie tylko gracze dobierają karty, ale robią to także krupierzy. Gracze zawsze znają pierwszą kartę krupiera, jednak nie wiedzą, jakie karty zostaną dobrane. Krupier rozpoczyna dobieranie dopiero wtedy, kiedy każdy z graczy zakończy dobieranie swoich kart. Warto wiedzieć, że to nie krupier wyznacza, ile i kiedy będzie dobierał karty, bowiem jest to zasada ustalona z góry.

Możliwości krupiera są następujące:

Krupier dobiera karty tylko wtedy, jeśli suma punktów jego kart jest mniejsza niż 17.

Krupier nie dobiera kart, jeśli suma punktów jego kart jest równa lub większa niż 17.

Przekroczenie sumy 21 punktów przez krupiera oznacza jego przegraną, a gracze, którzy pozostali w grze, wygrywają.

Decyzja o dobraniu kart lub spasowaniu przez krupiera nie jest jego decyzją, a jest zasadą określoną przez kasyno.

Jeśli krupier zakończy dobieranie, a suma jego punktów jest w przedziale 17-21, wówczas gracz porównują siłę swoich układów z układem krupiera. I wówczas:

  1. Jeśli suma punktów gracza jest większa, niż krupiera, wówczas gracz wygrywa stosunkiem 1:1.
  2. Jeśli suma punktów gracza jest równa z układem krupiera, wówczas gracz otrzymuje zwrot swojej stawki.
  3. Jeśli suma punktów gracza jest mniejsza, niż krupiera, wówczas gracz przegrywa postawioną stawkę.

Porównywanie układów z krupierem nie będzie konieczne, jeśli suma punktów uzyskanych przez krupiera będzie większa, niż 21. Wówczas każdy z graczy, który pozostał w grze otrzymuje wygraną w stosunku 1:1.