Bukmacherska Ekstraklasa. Sprawdziliśmy, co sponsorzy klubów przygotowali dla kibiców
Runda wiosenna PKO Bank Polski Ekstraklasy trwa w najlepsze. Zdecydowana większość klubów naszej najlepszej ligi ma umowy sponsorskie z bukmacherami. Jakie wspólne działania podejmują i na jakie atrakcje mogą liczyć kibice? Jakie cele stawiają sobie w takich współpracach? Sprawdziliśmy u źródła.
Spośród 18 klubów naszej piłkarskiej Ekstraklasy aż 17 ma „swoich” bukmacherów, sponsorujących drużyny. Takie współprace to nie tylko okazja do zarobienia dodatkowych pieniędzy (dla klubów) i promocji własnej marki (dla operatorów), ale też ciekawych akcji i promocji przeznaczonych dla kibiców drużyn wspieranych przez bukmacherów. Na jakie atrakcje mogą liczyć fani wiosną?
– Rok rozpoczęliśmy od nowej aktywacji: Ligi STS. Opiera się na grywalizacji pomiędzy klubami, których jesteśmy sponsorem. Piłkarze oraz kibice rywalizują ze sobą w przygotowanych konkurencjach, takich jak np. Piłkarskie skille, w których zawodnicy zmierzą się w konkurencjach stricte piłkarskich czy Rapid questions, polegające na zmaganiach piłkarzy w quizie. STS doceni także procent zapełnienia trybun przez kibiców, a pod uwagę będą brane trzy najlepsze mecze domowe rundy wiosennej. Zespoły, które zajmą miejsca na podium w końcowej klasyfikacji, otrzymają od STS środki finansowe na realizację wybranych przez siebie projektów: odpowiednio 30 000 zł, 20 000 zł oraz 10 000 zł – mówi nam Paweł Rabantek, Chief Marketing Officer STS.
STS to obecnie największy gracz wśród sponsorów klubów Ekstraklasy. Wspiera aż pięć z nich: Raków Częstochowa, Jagiellonię Białystok, Zagłębie Lubin, Widzew Łódź i Koronę Kielce (a na zapleczu Ekstraklasy jeszcze GKS Katowice i Podbeskidzie Bielsko-Biała). Już jesienią firma była mocno zaangażowana w projekty związane z klubami. Np. na 50-lecie Korony Kielce STS odnowił na jej stadionie tunel prowadzący piłkarzy na murawę (projekt wybrali kibice).
Głośnym echem odbiła się też akcja „Dorzuć misie”. Za każdą maskotkę rzuconą przez kibiców na murawę w przerwie meczu, Fundacja STS wpłacała 5 zł na wybrany przez klub cel. Akcję przeprowadzono na pięciu stadionach. Spektakularnie zakończyła się w Białymstoku, gdzie fani Jagi pobili rekord świata – na murawie wylądowało blisko 110 tys. maskotek. Łącznie na cele charytatywne zebrano dzięki akcji ponad 615 tys. zł.
– W tym roku kontynuujemy aktywację „Dorzuć misie”, która odbyła się już podczas meczu hokejowego GKS Katowice oraz ZAKSY Kędzierzyn-Koźle. Co więcej, chcemy wyjść z „misiami” także poza kluby, z którymi mamy podpisane umowy sponsorskie i już w marcu uda się nam to zrobić po raz pierwszy. Prowadzimy także rozmowy z PZPN w kwestii organizacji „Dorzuć misie” na czerwcowym meczu towarzyskim reprezentacji – zdradza nam Rabantek.
– Jednocześnie, cały czas tworzymy dedykowaną ofertę dla graczy, którzy są kibicami drużyn sponsorowanych przez STS, oferując im atrakcyjne bonusy i akcje promocyjne pod konkretne mecze – dodaje.
Ciekawie będzie też w innych klubach.
– ŁKS i forBET to zgrana drużyna, działamy razem już od ośmiu lat! To sprawia, że kibice ze Stadionu Króla dobrze wiedzą, jakich atrakcji mogą się spodziewać z naszej strony. Na pewno na kilku meczach domowych wystawimy Strefę Kibica, rozdamy mnóstwo gadżetów, przeprowadzimy konkursy. Największym wzięciem cieszy się brama celnościowa, do której strzela się piłką, by trafić w wyznaczone miejsca. Oblegane są także stanowiska z konsolą do gier wideo oraz piłkarzyki. A dla fanów klasycznej motoryzacji od czasu do czasu wystawiamy naszego wypasionego forŻuka. Całą Strefę animuje profesjonalny konferansjer, a pomagają mu urocze hostessy – podkreśla prezes forBetu Paweł Majewski.
https://twitter.com/iforbetpl/status/1564876288858406913
– Jeśli chodzi o promocje, to regularnie organizujemy akcje dla tych fanów, którzy jeszcze nie mają u nas konta. Zawsze mogą je założyć z kodem ŁKS, za co otrzymają dodatkowe korzyści. Dla obecnych klientów mamy z kolei promocje typu Bez Ryzyka: postaw na Rycerzy Wiosny, a jeśli nie wygrają, zwrócimy stawkę w bonusie. Jakie będą nasze kolejne działania? Zobaczymy, co wpadnie nam do głowy. Zawsze jesteśmy otwarci na nowe pomysły! – zapewnia.
Podobnie jak forBet, jeden klub Ekstraklasy wspiera też Betcris, który latem 2022 r. został partnerem kluczowym Pogoni Szczecin.
– Od początku naszej współpracy z Pogonią staramy się tworzyć niezapomniane akcje dla naszych klientów. Najlepszymi tego przykładami mogą być spotkania z piłkarzami pierwszej drużyny, zwiedzanie stadionu poszerzone o wizyty w miejscach normalnie niedostępnych dla fanów, a także kolacje w klubowej loży. Nie pozostajemy też obojętni na inicjatywy kibicowskie, jak na przykład mecz charytatywny organizowany dla Roberta Dymkowskiego – zaznacza Tomasz Szymczak, Marketing Manager Betcris.
– Dla kibiców Pogoni Szczecin przygotowaliśmy szereg promocji. Fani Dumy Pomorza mogą skorzystać z naszej poszerzonej oferty zakładów na mecze Pogoni, specjalnych akcji akwizycyjnych z boostami kursowymi, a także promocji dla stałych graczy. Ponadto bardzo często gracze mogą zdobyć bilety i zaproszenia VIP na mecze Portowców, a także nagrody rzeczowe, m.in. koszulki meczowe z autografami całej drużyny – dodaje.
Naszych rozmówców zapytaliśmy też, jak oceniają korzyści płynące ze współpracy z klubami.
– Głównym celem sponsoringu drużyn Ekstraklasy, w przypadku STS, nie jest akwizycja. Pozyskiwanie klientów jest oczywiście istotne, ale to niejako jeden z dodatkowych celów działań sponsorskich. Umowy te gwarantują nam określoną, wysoką częstotliwość kontaktów z marką STS w grupie docelowej i to jest główny cel, który realizujemy poprzez kontrakty z klubami. Dodatkowo pozwalają nam na realizowanie różnego rodzaju akcji sponsorskich, a te z kolei są bardzo dobrym i skutecznym narzędziem do kreowania pożądanego wizerunku marki, jako będącej blisko kibiców, zaangażowanej społecznie oraz w życie klubu – przekonuje Paweł Rabantek z STS.
Jakie aspekty sponsoringu są istotne dla operatorów, którzy nie mają tak dominującej pozycji na polskim rynku?
– Główne korzyści, wynikające ze sponsorowania klubu Ekstraklasy, są oczywiście wizerunkowe. Ekspozycja logo forBET, zwiększanie świadomości marki to efekty, które ciężko zmierzyć z dnia na dzień, ale w dłuższej perspektywie okazują się niezbędne. Jeśli chodzi o rejestracje i zakłady, to w ŁKS te liczby wyglądają solidnie. Kibice Rycerzy Wiosny to liczna grupa, są zaangażowani i chętnie wspierają forBET, więc naprawdę możemy być wdzięczni za takich partnerów! – cieszy się Paweł Majewski.
– Poza oczywistymi korzyściami jak wzrost liczby grających wśród kibiców Pogoni, czy wzrost obrotów na meczach Ekstraklasy, szczególnie istotny dla nas jest wzrost naszej rozpoznawalności i zaistnienie w świadomości kibicowskiej. Gdy zawieraliśmy umowę z Pogonią, byliśmy małym graczem na rynku, dlatego działania wizerunkowe przeprowadzane z klubem są dla nas szczególnie istotne. Widzimy, że współpraca z takim partnerem pomogła nam w ugruntowaniu naszej pozycji na rynku i zdobyciu zaufania graczy z całego kraju – dodaje Tomasz Szymczak z Betcris.
Tomasz Dębek