26.08.2019 10:03

Bukmacherzy współpracujący z klubami Premier League

Niemal od początku istnienia futbol napędzał rynek bukmacherski. Oczywiście wszystko rozwijało się wraz z biegiem czasu, ponieważ ponad sto lat temu ludzie zakładali się między sobą. Następnie zaczęły pojawiać się pierwsze naziemne punkty bukmacherskie, aż wreszcie biznes trafił do sieci. Nic więc dziwnego, że operatorzy potrafią się odwdzięczyć klubom piłkarskim. Przykładowo w Premier League aż […]

Bukmacherzy współpracujący z klubami Premier League

Niemal od początku istnienia futbol napędzał rynek bukmacherski. Oczywiście wszystko rozwijało się wraz z biegiem czasu, ponieważ ponad sto lat temu ludzie zakładali się między sobą. Następnie zaczęły pojawiać się pierwsze naziemne punkty bukmacherskie, aż wreszcie biznes trafił do sieci. Nic więc dziwnego, że operatorzy potrafią się odwdzięczyć klubom piłkarskim. Przykładowo w Premier League aż dziewięć drużyn posiada głównego sponsora w postaci firmy bukmacherskiej. 

Bez wątpienia Premier League jest żyłą złota dla firm bukmacherskich. Raport European Gaming and Betting Association pokazuje, że liberalizacja rynku w Wielkiej Brytanii doprowadziła do tego, że liczba reklam firm hazardowych wzrosła z 537 tysięcy w roku 2008 do 1,39 miliona w roku 2012. Niesamowity przeskok, jeśli chodzi o tylko cztery lata. Oczywiście przekłada to się również na wydatki na reklamę. Zgodnie z informacjami podanymi przez (Advertising Association) wydatki bukmacherów na reklamę na przestrzeni lat 2010-2012 wzrosły o ponad 30%. Z każdym kolejnym rokiem utrzymuje się tendencja zwyżkowa, co przekłada się na liczbę sponsorów z branży bukmacherskiej na koszulkach klubów z Premier League.

Sponsorzy główni w Premier League:

Sezon 2012/2013 – Trzy kluby posiadały jako głównego sponsora podmiot z branży bukmacherskiej.

Sezon 2014/2015 – Pięć klubów posiadało jako głównego sponsora podmiot z branży bukmacherskiej.

Sezon 2019/2020 – Dziewięć klubów posiada jako głównego sponsora podmiot z branży bukmacherskiej

Niemal połowa klubów w najbardziej popularnej lidze świata na koszulkach ma logo sponsora, który działa w branży bukmacherskiej. Bez dwóch zdań świadczy to o tym, że operatorzy w angielskim sporcie, jeśli chodzi o sponsoring, są bardzo poważnym graczem. Choć warto zauważyć, że największe kluby Premier League nie posiadają operatorów hazardowych jako głównych sponsorów. Obecnie logo firmy bukmacherskiej na koszulkach mają takie kluby jak:

ManBetX – Wolverhampton, Crystal Palace

sportPesa – Everton

Betway – West Ham

Fun88 – Newcastle

Mansion88 – Bournemouth

Dafabet – Burnley

32Red – Aston Villa

LeoVegas – Norwich

Jak łatwo zauważyć jedynie „ManBetX” widnieje na koszulkach dwóch zespołów z Premier League, ale nie oznacza to, że ma podpisane umowy sponsorskie z największą liczbą klubów. Z drużynami Premier League współpracuje znacznie większa liczba bukmacherów. Nie mają jednak wykupionych pakietów, które gwarantują logo na trykocie. Opcji jednak jest sporo, ponieważ w zamian za sponsoring kluby udostępniają bandy na reklamę w trakcie meczów. Poza tym branding występuje na stronach internetowych klubów, kanałach social-mediowych, czy na obiektach klubowych. Organizowane są również specjalnej akcje dla kibiców.

Sponsorzy z branży bukmacherskiej w Premier League (wszystkie pakiety):

– Arsenal FC – 12BET, Betfair, SportPesa, Tempobet

– Bournemouth – M88, Mansion

– Burnley – LaBa 360, Ladbrokes

– Chelsea FC – William Hill, 1xBET

– Crystal Palace – ManBetX

– Everton – SportPesa

Sheffield Utd – M88

–Norwich – LeoVegas

– Aston Villa – 32Red

– Leicester – Ladbrokes, Dafabet, W88, M88

– Liverpool – BetVictor, 1xBET

– Manchester City – Marathonbet

– Manchester United – MoPlay

– Newcastle United – FUN88, Cora

– Southampton – SportPesa, TLCBET

– Tottenham – William Hill, FUN88, 1xBET

– Watford  – MoPlay

– WBA – 10bet

– West Ham United -BetWay

– Wolverhampton: – W88

***

Jak już wcześniej wspomnieliśmy w Wielkiej Brytanii panuje eldorado dla firm bukmacherskich, ale operatorzy muszą być czujni, ponieważ władza patrzy im na ręce. W ostatnim czasie rosyjski operator 1xBET zablokował swoją stronę na Wyspach, po tym jak „Sunday Times” opublikował artykuł, w którym wytknął bukmacherowi wiele naruszeń prawa. Ekspertów z branży specjalnie to nie zdziwiło, ale warto zauważyć, że największe kluby sprzedały pakiety sponsoringowe właśnie rosyjskiej firmie. Więcej o tej sprawie pisaliśmy niespełna dwa tygodnie temu [KLIK]. Poza tym w ostatnich dniach w Wielkiej Brytanii rozpętała się afera w sprawie reklamowania kasyna „32Red” przez zawodnika Derby County, Wayne’a Rooney’a.

Głos w tej sprawie zabrał nawet minister sportu w Wielkiej Brytanii, Nigel Adams, który zaapelował do klubów piłkarskich, by uważały podpisując umowy z firmami bukmacherskimi: – – Jeśli kluby związane z bukmacherami przekroczą granicę, mogą się spodziewać interwencji za strony związku piłkarskiego. Wszyscy podpisujący umowy sponsoringowe z firmami hazardowymi muszę być świadome czym jest hazard. Zachęcam więc kluby nie tylko do przestrzegania prawa, ale także w pełni uczciwego podejścia do tego, co ustanowili Komisja ds. Hazardu i FA. Złamanie zasad będzie związane z interwencją odpowiednich służb.

Cóż, zgodnie z danymi firmy Nielsen Sports – dwa lata temu – kluby Premier League łącznie podpisały 423 umowy sponsoringów lub partnerskie. Aż 35 z nich z firmami z branży hazardowej. Tendencja w kolejnych latach ma być wzrostowa, co oznacza, że znaczenie bukmacherów w angielskiej piłce będzie jeszcze większe. Być może doczekamy się nawet czasów, że niemal 100% klubów z Premier League na koszulce będzie miało logo bukmachera.

Udostępnij
Bartosz Burzyński

Bartosz Burzyński