CRAFTY – SPR Awards rozdane. Reklama Betclic uhonorowana w trzech kategoriach
W poniedziałek 30 września w kinie Iluzjon w Warszawie odbyła się uroczysta gala wręczenia pierwszych w historii nagród CRAFTY - SPR Awards. Akademia Jurorów, licząca 144 twórców i producentów zrzeszonych w Stowarzyszeniu Producentów Reklamowych, oceniła ponad 200 zgłoszonych projektów w 14 kategoriach. Wśród wyróżnionych reklam znalazła się m.in. produkcja Betclic. Dzięki dokonaniom w dziedzinie produkcji wideo marka miała również okazję przyznać nagrodę specjalną.
CRAFTY – SPR Awards to wydarzenie, którego celem jest docenienie warsztatu i talentu osób tworzących reklamy, a także stworzenie platformy łączącej twórców z producentami.
– Potrzebowaliśmy wydarzenia poświęconego wyłącznie twórcom i producentom, żebyśmy mieli szansę na networking i dialog. CRAFTY-SPR Awards to nasz autorski projekt, opracowany przez grupę producentów SPR: Magdę Garską (Xantus), Marcina Dworuchę (F25), Tomka Dławichowskiego (Timecode) i mnie. Uznaliśmy, że jest przestrzeń na te nagrody i że są doskonałym uzupełnieniem tego, co już funkcjonuje na naszym rynku. Nie było do tej pory w naszej branży wydarzenia poświęconego tylko i wyłącznie realizatorom i producentom reklam – mówi Arleta Robinson, prezeska Stowarzyszenia Producentów Reklamowych i domu produkcyjnego Lucky Luciano.
Do pierwszej edycji nagród zgłoszono ponad 200 produkcji, przesłanych przez 30 domów produkcyjnych i postprodukcyjnych, w 14 kategoriach. Nowością na rynku jest kategoria Zrównoważona Produkcja, w której nagrodzono domy produkcyjne szczególnie dbające o klimat i środowisko przy swoich realizacjach. W skład Akademii jurorskiej weszli twórcy branży reklamowej oraz kilkunastu doświadczonych producentów.
– Bardzo zależało nam, aby sposób oceniania prac był rzetelny i uczciwy. Wzorowaliśmy się na systemie przyznawania Oscarów. Powołaliśmy więc 144 osobową Akademię jurorską i stworzyliśmy system online, za pomocą którego każdy członek Akademii mógł anonimowo ocenić prace i oddać swoje głosy. Następnie system zliczył wyniki i tak wyłoniliśmy laureatów. O jakość ocen zadbaliśmy w ten sposób, że każdą kategorię oceniali głównie przedstawiciele danego tzw. „kraftu” – i tak w kategorii reżyseria oceniali reżyserzy, w kategorii scenografia – scenografowie itd. Akademię uzupełniło jeszcze kilkunastu doświadczonych producentów z naszego stowarzyszenia – mówi Tomek Dławichowski, wiceprezes Stowarzyszenia Producentów Reklamowych i prezes domu produkcyjnego Timecode.
Wyniki głosowania zaprezentowano podczas uroczystej gali finałowej 30 września w warszawskim kinie Iluzjon, na której przyznano nagrody główne i po dwa wyróżnienia w każdej kategorii. Zamiast tradycyjnych statuetek laureatom wręczono oryginalne reliefy, zaprojektowane przez artystkę Olę Niepsuj. Co więcej, w ramach towarzyszącej wydarzeniu akcji „Las Nagród”, SPR finansuje zasadzenie 1 m² lasu za każde nadesłane zgłoszenie.
Kapituła konkursu uhonorowała w dwóch kategoriach twórców reklamy „Betclic. Płaciliśmy podatki” stworzonej przez dom produkcyjny DOBRO. Nara Dumitrescu otrzymała nagrodę główną za scenografię, a Dana Anghel została wyróżniona za kostiumy. Rozgrywający się w trzech epokach spot otrzymał również wyróżnienie w kategorii Film Roku.
Ponadto Betclic brał udział w konkursie w roli patrona jednej z nagród specjalnych. Chodzi o kategorię „Wybierz Swój Kurs”, w której najlepszy okazał się być film „Portret Kobiecy”, przygotowany dla marki YES przez dom produkcyjny F25. Nazwa kategorii jest nieprzypadkowa – to brand claim Betclic. Lider branży bukmacherskiej zyskał renomę w środowisku reklamowym dzięki niestandardowym, nagradzanym kampaniom, a także działaniom branded content realizowanym w ramach Betclic Studios – platformy dla krótkometrażowych filmów dokumentalnych o inspirujących ludziach i historiach. Teraz Betclic docenił projekt, który w podobny, odważny sposób dociera do grupy docelowej, łamiąc stereotypy i wychodząc poza utarty szlak komunikacji w swojej kategorii.
– Kreatywność jest wpisana w nasze DNA. Zbudowaliśmy silną pozycję na rynku wychodząc poza utarty schemat komunikacji kierowanej głównie do fanów sportu. Patrzymy szerzej, a to pozwala nam rozwijać biznes w bardzo nieoczywistych dla branży bukmacherskiej kontekstach, jak świat muzyki czy filmu. Naszym koronnym projektem w tej dziedzinie jest Betclic Studios. To platforma dostarczająca wysokiej jakości branded content. Tak niestandardowy pomysł pozwala nam budować świadomość marki w codziennych działaniach i wyróżnia nas na rynku bukmacherskim jako lidera działań marketingowych – mówi Adrian Sztuk, Brand Manager, Betclic Polska.
– Z tej perspektywy dziękuję organizatorom CRAFTY za zaufanie i zaproszenie do wspólnych działań oraz składam gratulacje i szczere wyrazy uznania dla twórców kampanii „Portret Kobiecy” oraz marki YES. W kategorii “Wybierz swój kurs” nagrodziliśmy bardzo odważny projekt, który wymyka się spod sztywnych ram kategorii i grupy docelowej oraz ucieka od stereotypizacji – dodaje.
Nagrody specjalne przyznali też No Problemo Music (przedstawiciel Audionetwork) w kategorii „Muzyka, która niesie film” dla DOBRO za film „Porsche. W stronę marzeń” oraz Polska Organizacja Reklamodawców w kategorii „Najlepszy film okiem marketera” dla F25 za film „Yes. Portret kobiecy”
Patronat medialny nad wydarzeniem objął serwis Wirtualna Polska. Więcej na temat wydarzenia na www.crafty-awards.pl