Czym jest gamblifikacja piłki nożnej?
Darragh McGee z "University of Bath" przeprowadził ciekawe badania, z których jasno wynika, iż wiele osób nie potrafi oglądać meczów piłkarskich, jeśli wcześniej nie obstawi wyniku u bukmachera.
McGee przez dwa lata badał kibiców w wieku 18-35 lat w Bristolu i Derry. Z jego spostrzeżeń wynika, że wiele osób w trakcie meczu rozmawia nie o przebiegu gry, czy bramkach, a o takich rzeczach jak liczba żółtych kartek, rożnych, czy innych szczegółach bez znaczenia dla normalnego fana.
Z badań naukowca, które finansowało "British Academy" wynika, że takie osoby średnio mają ponad 25 kont w różnych firmach bukmacherskich. McGee uważa, że do „gamblifikacji” doszło z powodu dużych akcji reklamowych firm bukmacherskich, a także rozwoju technologii mobilnych. Coraz większa liczba graczy obstawia zakłady ze smartfona, gdy pije piwo w barze z kumplami.
Oczywiści proces „gamblifikacji” przełożył się na większe zyski bukmacherów. Od kwietnia 2017 do marca 2018 roku według Komisji ds. Gier Hazardowych gracze w Wielkiej Brytani przegrali u bukmacherów aż 14,4 miliarda. W poprzednim okresie rozliczeniowym wynik ten wyniósł 13,8 mld funtów.
Cóż, bukmacherzy na przestrzeni lat zrozumieli jak wielka siła tkwi w marketingu, ale bez rozwoju mobilnych technologii – tak wielkiego wzrostu – raczej, by nie osiągnęli.