Forma marketingu zakładów bukmacherskich – jakie zmiany wprowadziła ustawa hazardowa?
Aktywni gracze obstawiający zakłady sportowe z całą pewnością dostrzegli zmiany jakie zaszły w formie reklamowania usług przez legalnych, polskich bukmacherów.
Ustawa Hazardowa to nie tylko intratny sposób na zwiększenie budżetu skarbu państwa. To również forma ochrony obywateli przed szkodliwymi następstwami uzależnienia od hazardu. Dlatego nowe przepisy regulowane nowelizacją z 2017 roku ograniczyły nieco możliwości kreatywnych twórców reklam legalnych bukmacherów. Teraz, bukmacherska reklama musi spełniać określone wymogi. W innym wypadku, operatorowi grożą kary finansowe i nakaz usunięcia reklamy.
Co jest reklamą bukmacherską?
Nowe przepisy nie uściślają pojęcia samej reklamy. Wiadomo, że nie może być ona adresowana do osób niepełnoletnich. A jednak z bannerami legalnych bukmacherów spotkamy się na wielu, popularnych stronach internetowych. Reklamy występują także w formie krótkich filmików poprzedzających treść dostępną na stronie. Są one jednak stworzone na zasadzie znaku informacyjnego. Widzimy markę bukmachera, a także wyszczególniony dopisek, że jest to legalny operator zakładów wzajemnych w Polsce. Nie mamy opisu promocji, bonusów czy samej oferty. A zatem w świetle ustawy hazardowej takie działania nie podpadają jeszcze pod reklamę.
Reklamą bukmacherską będzie natomiast opis konkretnej promocji, a także samej oferty serwisu. W tym przypadku bukmacherzy muszą spełniać restrykcyjne warunki, aby w żaden sposób nie naruszyć funkcjonujących w Polsce przepisów. Takie reklamy mogą być publikowane jedynie w miejscach przeznaczonych dla osób dorosłych. A zatem w serwisie internetowym bukmachera, stronach przeznaczonych wyłącznie dla osób pełnoletnich oraz w punktach naziemnych operatora.
Jakie warunki musi spełniać reklama legalnego bukmachera?
Bukmacher musi dołożyć wszelkich starań, aby jego reklama w żaden sposób nie wzbudzała skojarzeń, które często łączą się z uzależnieniem od hazardu. Chodzi o takie elementy jak: sukces zawodowy, wielkie bogactwo, atrakcyjność fizyczna, kontekst seksualny. A zatem na stronach nie obejrzymy już reklam okraszonych zdjęciem bardzo atrakcyjnej kobiety w skąpym ubraniu. Nie występują także zdjęcia ukazujące sylwetkę gracza otoczonego luksusem i bogactwem.
W ten sposób państwo stara się chronić przed nieprawidłowymi skojarzeniami, które mogłyby prowadzić do uzależnienia od hazardu w postaci zakładów sportowych. Zdaniem ekspertów, bukmacherka powinna być formą rozrywki. Ewentualne wygrane należy traktować jedynie jako dodatek do zabawy. Ponadto, każdy legalny bukmacher w naszym kraju musi na swojej stronie zamieścić sekcję „Odpowiedzialnej Gry”, w której wskazywane są zachowania uważane za ryzykowne.
Sponsoring najlepszą formą reklamy
Ze względu na spore ryzyko naruszenia reklamą zasad ustawy hazardowej, bukmacherzy decydują się na inną formę marketingu. Chodzi oczywiście o sponsoring drużyn sportowych oraz wydarzeń. W ten sposób logotyp operatora jest widoczny na koszulkach, a także na bandach okalających arenę zmagań. Dzięki temu bukmacher może w łatwy sposób dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Korzyści są zresztą obopólne, bo na godziwy zysk z umowy sponsorskiej mogą liczyć drużyny.