Ogolna 14 września 2022

Hiszpańska branża gier i zakładów notuje kolejny spadek przychodów

autor: Mateusz Mazur
Hiszpański sektor zakładów i gier odnotował kolejny spadek przychodów brutto (GGR). W drugim kwartale 2022 roku wyniosły one 203,9 mln euro, co jest wynikiem o 5,6% niższym niż przychody uzyskane w analogicznym okresie ubiegłego roku. 

Spadek przychodów, wzrost udziałów

Kolejny kwartał z rzędu hiszpańska branża gier notuje spadki przychodów przy jednoczesnym wzroście udziałów. W pierwszym kwartale przychody, w zestawieniu z I kwartałem 2021 roku, spadły o prawie 15%, do 204,4 mln euro. W ostatnich miesiącach spadek GGR nie był już tak duży i nie przekroczył 6% rok do roku. Jednocześnie, po rekordowym 5,3-procentowym wzroście udziałów w I kw., hiszpański sektor rozrywkowy odnotował kolejny historyczny wynik. W II kw. 2022 roku udziały wzrosły aż o 8,3%, do 7,12 mld euro.

Przychody z zakładów sportowych pozostały na niskim poziomie 60,9 mln euro, co oznacza spadek o 33,8% rok do roku oraz wynik o 6,7% mniejszy niż w I kw. Po raz kolejny powodem słabych wyników w obszarze zakładów sportowych były niskie marże. Stawki na zakłady wzrosły o 5% w porównaniu z 2021 rokiem i wyniosły 2,81 mld euro. Oznaczało to, że marża dla operatorów zakładów sportowych wyniosła zaledwie 2,2%. Był to więc już czwarty kwartał z rzędu, w którym nie przekroczyła ona 2,5%.

Kolejny wzrost w sektorze kasyn

Niskie marże to problem, który nie ogranicza się jednak tylko do jednego sektora.W II kwartale wynosiły one kolejno: 2,6% dla zakładów przedmeczowych, 1,8% dla zakładów live i 4,8% dla wyścigów konnych. Zieloną wyspą pozostaje jednak sektor kasyn, który kontynuował wzrost, przynosząc 117,2 mln euro w II kw., notując 17,3-procentowy wzrost rok do roku. Łączne udziały wyniosły tutaj 3,74 mld euro.

Automaty stanowiły 71,4 mln euro z tej sumy, co oznacza wzrost o 23%, z kolei przychody z ruletki na żywo wzrosły o 15,4% do 34,1 mln euro. Przychody z ruletki z generatorami liczb losowych spadły natomiast o 5,9% do 6,2 mln euro, a przychody z blackjacka spadły o 3,9% do 5,4 mln euro. Przychody z bingo i pokera wzrosły kolejno o: 2,7% i 10,8%, do 3,4 mln euro oraz 22,5 mln euro.

Spadek wydatków marketingowych

Branża nadal odczuwała skutki zakazu niektórych form reklamy, który weszły w życie w poprzednim roku. Wszystkie umowy sponsorskie z hiszpańskimi klubami zostały rozwiązane na początku sezonu piłkarskiego 2021-22, podczas gdy reklamy w telewizji i radiu zostały ograniczone do godzin od 1:00 do 5:00. Zakaz objął również filmy w serwisie YouTube.

W efekcie całkowite wydatki marketingowe wyniosły 89,6 mln euro, co oznacza spadek o 30,3% w porównaniu z II kw. 2021 r. Łączne wydatki w tym obszarze spadły natomiast o 95,1% do zaledwie 375 479 euro. Tradycyjne wydatki na reklamę obniżono przy tym o połowę, do 31,9 mln euro. Dwucyfrowy spadek wydatków odnotowano także w przypadku marketingu afiliacyjnego, na który przeznaczono o 21,4% mniejszą kwotę niż w ubiegłym roku.