22.02.2007 00:00

Izba odpowiada Ministerstwu Finansów

W związku z planowanom nowelizacją Ustawy o grach i zakładach, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Marian Banaś zwrócił się do zarządu Izby z uprzejmą prośbą o przekazanie opinii na temat projektu nowelizacji. 20 lutego zarząd odniósł się do pisma

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szanowny Panie Ministrze,

Zgodnie z treścią Pana listu z dnia 6 lutego 2007r. w sprawie projektu Ustawy o zmianie Ustawy o grach i zakładach wzajemnych, przekazuję niniejszym w imieniu podmiotów zrzeszonych w Izbie Gospodarczej Producentów i Operatorów Urządzeń Rozrywkowych uwagi do projektowanych zmian.

W opinii Izby proponowane podwyższenie o 44% stawki podatku ryczałtowego od gier na automatach o niskich wygranych z 125 Euro miesięcznie od jednego automatu, do 180 Euro miesięcznie od jednego automatu, jest oparte na błędnych założeniach, które pozbawiają podwyżkę założonego sensu ekonomicznego oraz jest szkodliwe zarówno w kontekście społecznym jak i gospodarczym.

Izba nie akceptuje zmiany podatku w proponowanej wysokości z następujących powodów:

1. Autorzy uzasadnienia do proponowanej zmiany popełnili metodologiczny błąd porównując obciążenia podatkowe automatów stojących w salonach gry (tzw. twardy hazard) do automatów o niskich wygranych. Nie uwzględnione zostały różnice w kosztach funkcjonowania tych automatów. Koszty te są znacznie wyższe w przypadku automatów o niskich wygranych, ponieważ:

1. Automaty o niskich wygranych są bardzo rozproszone lokalizacyjnie. W jednym punkcie nie mogą stać więcej niż 3 automaty. Wg danych statystycznych w 1 punkcie stoi średnio tylko 1,4 automatu. Ich obsługa i konserwacja jest wielokrotnie bardziej kosztowna niż w przypadku salonu gier, gdzie może stać jednocześnie kilkadziesiąt maszyn. Izba dysponuje dokumentacją tych kosztów.

2. Znacznie większy w przypadku automatów o niskich wygranych jest koszt czynszu, przypadający na 1 automat. Jest to zwykle 50% dochodu (kwoty pozostałej w automacie po wypłacie wygranych) z automatu. Izba dysponuje dokumentacją dotyczącą umów z właścicielami lokali, w których stoją automaty o niskich wygranych. W salonach gier, stały, miesięczny koszt czynszu rozkłada się na wszystkie automaty stojące w salonie.

2. Poziom atrakcyjności gier na automatach stojących w salonach gier jest znacznie wyższy. Nie ma górnej granicy wygranej. Ten rodzaj automatów przynosi znacznie większe dochody niż automaty o niskich wygranych.

2. Izba badając potencjalne skutki podwyżki podatku ryczałtowego do 180 Euro od 1 automatu o niskich wygranych miesięcznie, sporządziła szczegółową analizę tego rynku, w oparciu o kopie raportów przekazywanych do Urzędów Celnych. Z przeprowadzonych analiz kosztowo-przychodowych wynika, iż przy opodatkowaniu 180 Euro (ok. 700 zł) od jednego automatu, nie jest rentowne eksploatowanie automatu, którego przychód miesięczny wynosi 1200 zł i mniej. Wynika to przede wszystkim z wysokości kosztów eksploatacji, na które składają się:

– podatek od gier;

– czynsz od wynajmu powierzchni: zwykle ok. 50% przychodu z automatu (z kosztem energii elektrycznej);

– koszt bieżącej konserwacji (części wymienne: żarówki, przyciski, wrzutniki; naprawa usterek);

– koszty dojazdu konserwatora (automaty są rozproszone na dużym obszarze)

– koszty pracownicze;

– koszt autoryzacji automatów.

Należy przypomnieć, że już podwyżka podatku ze 100 do 125 Euro zahamowała dynamikę rozwoju rynku AoNW zmniejszając liczbę automatów przypadających na 1 punkt gier z 1,6 do 1,4 automatu. Należy podkreślić, że choć obecnie Ustawa pozwala na instalację do 3 automatów w jednym punkcie gier, to w praktyce powstała swoista samoregulacja, wyłącznie z powodów ekonomicznych, i średnia ta w skali kraju nigdy nie przekroczyła 2 automatów. Przy podwyżce podatku od gier do wysokości 180 Euro / mies. automaty przynoszące miesięczny przychód mniejszy niż 1200 zł zostaną usunięte z rynku. Oznacza to, że spadnie liczba automatów, za które płaci się podatki od gier (obecnie 125 Euro / mies.) oraz podatki pośrednie i bezpośrednie. Z danych udostępnionych przez operatorów gier wynika, iż są to niebagatelne kwoty. Raport Instytutu Badań Nad Gospodarką Rynkową oszacował średnią wielkość całkowitych obciążeń podatkowych rynku AoNW na 41,7% przychodu.

Z automatów eksploatowanych we wrześniu 2006r. 24,1% ma przychody poniżej 1200 zł. W związku z proponowaną wysoką podwyżką podatku od gier na automatach o niskich wygranych, urządzenia te musiałyby być wycofane z eksploatacji. Przy ogólnej liczbie 20276 automatów działających na rynku na koniec III kw. 2006 r. (wg danych publikowanych przez Ministerstwo Finansów) oznacza to wycofanie z eksploatacji 4887 automatów.

Według kalkulacji przygotowywanych przez Izbę wycofanie tych automatów spowoduje spadek przychodów Skarbu Państwa z tytułu podatku dochodowego odprowadzanego przez firmy organizujące gry na AoNW oraz podatku dochodowego odprowadzanego przez wynajmującego lokal oraz firmę konserwatorską. Strata Skarbu Państwa z tytułu niższych podatków pośrednich i bezpośrednich nie zostanie zrównoważona przez zwiększone przychody z tytułu podatku od gier po zmianie stawki ryczałtowej ze 125 EUR do 180 EUR. Szczegółowe wyliczenia Izba jest gotowa przedstawić w czasie konsultacji społecznych proponowanej zmiany do Ustawy.

Stwierdzić należy, iż wzrost stawki podatku do kwoty 180 Euro nie przełoży się zatem na zwiększenie wpływów budżetowych, spowoduje natomiast znaczący spadek liczby legalnych automatów na rynku. Co więcej zostaną zlikwidowane miejsca pracy (stracą pracę konserwatorzy) oraz znacznie spadnie dochód barów (a więc i ich podatek dochodowy), w których są ustawione automaty (z reguły czynsz wynosi 50% przychodu z automatu). Zahamowane zostaną zakupy automatów, w przeważającej części, u krajowych producentów. Wzrost stawki nie tylko nie zwiększy wpływów budżetowych z tytułu podatku od gier, ale prawdopodobnie przyniesie jeszcze jeden zły skutek.

3. Izba Gospodarcza Producentów i Operatorów Urządzeń Rozrywkowych zwraca uwagę na bardzo prawdopodobny negatywny skutek podwyżki podatku w postaci powtórnego pojawienia się automatów nielegalnych w miejsce obecnie funkcjonujących automatów legalnych, w przypadku wycofania tych ostatnich z rynku z powodów ekonomicznych. W chwili obecnej automaty legalne skutecznie wypierają szarą strefę, co zresztą było jedną z ważniejszych przesłanek do wprowadzenia nowej kategorii gier do Ustawy o grach i zakładach wzajemnych podczas nowelizacji Ustawy w 2003r. Proces wypierania szarej strefy został pozytywnie oceniony w raporcie Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. Po podniesieniu stawki podatku proces ten może zostać zahamowany, a nawet odwrócony. Zwracamy także uwagę na efekt, jaki przyniosła podwyżka podatku akcyzowego na wyroby alkoholowe – zwiększenie obciążeń z tego tytułu spowodowało wzrost nielegalnej produkcji alkoholu, zwiększony przemyt wyrobów alkoholowych a w konsekwencji spadek przychodów z tytułu akcyzy. W efekcie musiały zostać podjęte decyzje o obniżeniu stawki podatku akcyzowego.

4. Chcielibyśmy dodatkowo zwrócić uwagę na fakt, iż firmy działające na rynku AoNW wchodząc na ten rynek miały określone biznesplany, zakładające określone stawki podatku w perspektywie 6 lat (czas trwania koncesji). Drastyczne podniesienie stawek podatku całkowicie burzy stabilność finansową firm (zwracamy uwagę, że sam tylko koszt zakupu 4887 automatów, które będą musiały być wycofane, przy założeniu średniego kosztu 1 automatu równego 12.200 PLN, wynosi 59 621 400 PLN), szczególnie tych, które przy zakupie kosztownych automatów korzystały z kredytu kupieckiego (spłaty ratalne), a w tej sytuacji jest większość firm.

Biorąc pod uwagę powyższe, Izba bardzo krytycznie odnosi się do projektowanej podwyżki stawki podatku od gier dla automatów o niskich wygranych.

Stanisław Matuszewski

Prezes Zarządu

Udostępnij
Izba Gospodarcza Producentów i Operatorów Urządzeń Rozrywkowych

Izba Gospodarcza Producentów i Operatorów Urządzeń Rozrywkowych