08.02.2008 00:00

Karuzela nie jest budowlą

21 stycznia Izba Gospodarcza Producentów i Operatorów Urządzeń Rozrywkowych w imieniu swoich członków napisała list do Komisji Sejmowej "Przyjazne Państwo" kierowanej przez posła PO Janusza Palikota.

 

 

 

 

 

 

Warszawa dnia 21 stycznia 2008

Sz. P.
Poseł Janusz Palikot
Przewodniczący
Specjalnej Komisji Sejmowej
„Przyjazne Państwo”

Szanowny Panie Pośle

Ustawa z dnia 7 lipca 1994 „prawo budowlane ” w art.3 pkt. 5 wymienia urządzenia rozrywkowe jako tymczasowe obiekty budowlane. Niesie to dla właścicieli tych urządzeń dwie poważne konsekwencje.
1.W myśl art. 29 ust. 1 pkt. 12 w związku z art. 30, ust. 1, pkt.1 ustawy prawo budowlane urządzenia rozrywkowe jako tymczasowe obiekty budowlane podlegają zgłoszeniu budowlanemu. Przepis ten w stosunku do karuzel, cyrków, struktur dmuchanych, małych urządzeń rozrywkowych jest w praktyce nie do stosowania. Cyrki zmieniają miejsca postoju średnio co 2 dni i ich trasa tworzona jest w praktyce na bieżąco. Wesołe miasteczka zmieniają miejsca postoju średnio co 7 dni, firmy eventowe z małymi urządzeniami rozrywkowymi i strukturami dmuchanymi wyjeżdżają w teren wg potrzeb to jest wg zgłoszeń klientów. W tym stanie rzeczy dokonywanie zgłoszeń 30 dni przed instalacją urządzeń do Powiatowych Inspektorów Nadzoru Budowlanego jest nierealne i przedsiębiorcy są w nieustannym konflikcie z nieżyciowymi, wydumanymi przez biurokratów przepisami.
2.W myśl art. 1a, ust. 1, pkt. 2 ustawy o podatkach lokalnych, budowlą jest obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego nie będący budynkiem lub obiektem małej architektury Art. 2. ust.1, pkt. 3 tejże ustawy ustala, że budowle podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Ponieważ urządzenia rozrywkowe sklasyfikowano w prawie budowlanym (art.3, pkt.5) jako tymczasowe obiekty budowlane to podlegają one podatkowi od nieruchomości i tym samym stały się nieruchomością będąc w swojej istocie najprawdziwszą ruchomością. W ten sposób ustawodawca dowiódł, że czarne jest białe. Konsekwencją tych przepisów jest absurdalna sytuacja, że właściciele wesołych miasteczek, cyrków i innych ruchomych urządzeń rozrywkowych są w nieustannym konflikcie z przepisami prawa w tym przypadku z ustawą z dnia 12 stycznia 1991.

Izba Gospodarcza Producentów i Operatorów Urządzeń Rozrywkowych wnioskuje , by w trybie pilnym szanowna Komisja podjęła działanie zmierzające do likwidacji lub zmiany przedstawionych powyżej przepisów i by przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą z urządzeniami rozrywkowymi nie czuli się bezustannie zagrożeni nieprzyjaznym wobec nich działaniami rządu i Państwa.

Udostępnij
Interplay 01/2008

Interplay 01/2008