Ministerstwo Finansów proponuje podniesienie stawki na 180 euro
Dnia 12.02.2006r. IGPiOUR otrzymała z Ministerstwa Finansów pismo w załączeniu z projektem ustawy o zmianie ustawy o grach i zakładach wzajemnych
Dnia 12.02.2006r. IGPiOUR otrzymała z Ministerstwa Finansów pismo w załączeniu z projektem ustawy o zmianie ustawy o grach i zakładach wzajemnych. Ministerstwo Finansów proponuje podwyższenie zryczałtowanej stawki podatku od gier na automatach o niskich wygranych ze 125 EUR do 180 EUR miesięcznie od jednego automatu (tj. 44%). Jednocześnie Ministerstwo zwraca się z prośbą do IGPiOUR o przekazanie opinii na temat ww. projektu w terminie do 20 lutego br.
Poniżej publikujemy cały tekst pisma:
Projekt z dnia 31 stycznia 2007 r.
USTAWA
z dnia ………………………. 2007 r.
o zmianie ustawy o grach i zakładach wzajemnych
Art. 1.
W ustawie z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 132, poz. 1111 i Nr 178, poz.
1479) w art. 45a ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Podatnicy posiadający zezwolenie na urządzanie gier na automatach o niskich wygranych uiszczają podatek od gier w formie zryczałtowanej w wysokości stanowiącej równowartość 180 euro miesięcznie od gier urządzanych na kaSdym automacie.”.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w Życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
W świetle aktualnie obowiązującego stanu prawnego problematyka dotycząca prowadzenia działalności w zakresie gier i zakładów wzajemnych regulowana jest przepisami
ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz.U. z 2004 r. Nr 4, poz.27,
z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”.
W ustawie tej zostały określone warunki urządzania i zasady prowadzenia działalności w zakresie gier i zakładów wzajemnych.
Ustawa ta na przestrzeni kilkunastu lat swego obowiązywania była już wielokrotnie nowelizowana. Ostatnia znacząca nowela ustawy miała miejsce w 2003 r., a jej efektem było
m. in. stworzenie możliwości prowadzenia działalności w zakresie nowych gier, w tym gier na automatach o niskich wygranych.
Stworzenie prawnych możliwości prowadzenia działalności w nowych obszarach gier spowodowało, iż szereg podmiotów podjęło legalną działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier w formie zryczałtowanej.
W świetle aktualnie obowiązujących przepisów stawka podatku w zakresie
w/w gier od jednego automatu wynosi 125 euro miesięcznie.
Biorąc pod uwagę relację pomiędzy uzyskiwanym przychodem z jednego automatu, a jego opodatkowaniem w salonach gier na automatach i w punktach gier na automatach o niskich wygranych, proponuje się podwyższenie zryczałtowanej stawki podatku od gier na automatach o niskich wygranych ze 125 euro do 180 euro
miesięcznie od jednego automatu (tj. o 44%).
Zmiana ta powinna pozwolić na zmniejszenie dysproporcji w zakresie opodatkowania automatów do gier eksploatowanych w salonach gier na automatach w stosunku do automatów do gier eksploatowanych w punktach gier na automatach o
niskich wygranych.
Uchwalenie proponowanej zmiany powinno przyczynić się do zwiększenia wpływów do budSetu państwa z tytułu podatku od gier.
Ocena Skutków Regulacji
1. Ze względu na zakres proponowanej zmiany jej oddziaływanie ograniczone będzie
wyłącznie do podmiotów prowadzących działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych. Podwyższenie zryczałtowanej stawki podatku od
gier na automatach o niskich wygranych o 44% spowoduje wzrost kosztów uzyskania przychodów z tych gier, a tym samym będzie miało wpływ na poziom osiąganego zysku jak i na rentowność sprzedaSy z gier na automatach o niskich wygranych.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji:
Projekt ustawy będzie przedmiotem uzgodnień międzyresortowych oraz zostanie poddany szerokim konsultacjom społecznym poprzez publikację na stronie internetowej Ministerstwa Finansów w dziale Służba Celna/Prace legislacyjne/Dep. Służby Celnej pod adresem http://www.mf.gov.pl/sluzba_celna/ jak również w Biuletynie Informacji Publicznej pod adresem http://bip.mf.gov.pl
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego. Podniesienie o 44% stawki zryczałtowanego podatku od gier od jednego automatu o niskich wygranych powinno spowodować wzrost dochodów budSetu państwa z
tego tytułu. Należy jednakże zaznaczyć, że roczna kwota wzrostu dochodów budżetu państwa z tego tytułu uzaleSniona będzie od liczby eksploatowanych automatów i kursu euro.
W związku z powyższym prognozowanie dochodów budSetu państwa w tym zakresie obarczone jest pewnym marginesem błędu.
Zakładając jednakże, że średnio w miesiącu eksploatowanych będzie 22 tys.
automatów, wówczas kwota wzrostu dochodów budżetowych z tego tytułu może być wyższa o około 4,7 mln PLN w skali miesiąca, co daje w skali rocznej około 56 mln PLN.
W przypadku eksploatacji tychże automatów na poziomie 33 tys. dochody budżetu państwa z tego tytułu mogą wzrosnąć w skali miesiąca o około 7 mln PLN, co daje rocznie kwotę około 84 mln PLN.
Należy jednakże podkreślić, że wzrost stawki opodatkowania będzie miał wpływ na wysokość wpływów z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych i najprawdopodobniej spowoduje spadek wpływów do budżetu w tym względzie.
Podkreślenia wymaga fakt, że wzrost podatku od gier spowoduje zwiększenie kosztów uzyskania przychodów z gier, co w dalszej konsekwencji będzie miało wpływ na obniżenie poziomu podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
4. Wejście w Życie przedmiotowej zmiany ustawy nie powinno znacząco wpłynąć na rynek pracy.
5. Zaproponowana zmiana nie ma wpływu na konkurencyjność wewnętrzną i
zewnętrzną polskiej gospodarki.
6. Zmiana ustawy nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionów.
7. Wejście w życie ustawy nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa lub
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Przedmiot niniejszej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Grzegorz Skłodowski
p.o. Naczelnika Wydziału Polityki Gier
Departament Służby Celnej
Tel. 0-22 694-44-46

http://www.mf.gov.pl/sluzba_celna/index.php?wysw=2&sgl=2&dzial=406
Więcej Automaty
Udział maleje, wartość rośnie. EY opublikował raport o szarej strefie
Na początku marca Zespół Analiz Ekonomicznych EY, jednego z największych koncernów doradczo-audytorskich na świecie, opublikował raport dotyczący udziału szarej strefy w sektorze hazardowym. Publikacja rzuca światło dynamikę zmian zachodzących w tym obszarze, zarówno z poziomu polskiej gospodarki, jak i w skali globalnej. Poniżej przedstawiamy kluczowe dane statystyczne dotyczące tego zjawiska.



