17.03.2022 12:59

Podsumowanie panelu „Kierunki rozwoju branży rozrywkowej w Polsce – szanse i zagrożenia”

W ubiegłą środę 15. marca tego roku podczas Kongresu Sport Biznes Polska odbył się panel dyskusyjny z udziałem przedstawicieli branży rozrywkowej. Na scenie poglądami wymieniali się Maria Zalewska (Marketing Manager w Promatic Group), Maciej Kasprzak (Dyrektor Departamentu Gier Online w Totalizatorze Sportowym) oraz Dawid Synówka (Dyrektor ds. marketingu w TOTALbet Zakłady Bukmacherskie). Dyskusję poprowadził redaktor naczelny Interplay - Maciej Akimow. 

2022.03.15 Warszawa
Sport Biznes Polska 2022
Sport Biznes Polska 2022
N/z 
Foto Marcin Bulanda / PressFocus

2022.03.15 Warszawa
Sport Business Poland 2022
Sport Biznes Polska 2022

Credit: Marcin Bulanda / PressFocus

Kierunki rozwoju branży rozrywkowej w Polsce – szanse i zagrożenia. Tematyka bardzo szeroka, dlatego zebrani paneliści starali się odpowiedzieć w trakcie debaty na wiele pytań. W tym m.in. jak innowacje wpływają na biznes i jaką mogą być szansą dla danej firmy? Odpowiedź nie mogła być jednak jednoznaczna, ponieważ przedstawiciele reprezentowali różne segmenty branży rozrywkowej – od loterii, przez kasyno online, stacjonarne, a także po zakłady bukmacherskie.

Ograniczenia, które utrudniają rozwój branży

Pierwsze pytanie, z którym musieli zmierzyć się paneliści dotyczyło ograniczeń, które utrudniają rozwój w poszczególnych sektorach branży. Dawid Synówka w tym przypadku nie miał wątpliwości, że największymi ograniczeniem dla sektora bukmacherskiego jest ustawa hazardowa, a także system podatkowy. Obecnie do budżetu Skarbu Państwa bukmacherzy odprowadzają 12% podatek od stawki kuponu, a także 10% od wygranych powyżej 2280 złotych.

Co więcej kolejnym utrudnieniem dla legalnych bukmacherów są opłaty za wyniki sportowe. Licencjonowani operatorzy, którzy chcą mieć w ofercie polskie rozgrywki piłkarskie muszą odprowadzać do PZPN-u i Ekstraklasa S.A opłatę 0,5% od obrotu brutto całej firmy. Mowa tu również o obrocie wypracowanym na innych sportach niż polskie rozgrywki piłkarskie (m.in. na e-sporcie, czy sportach wirtualnych).

Maciej Kasprzak – Dyrektor Departamentu Gier Online w Totalizatorze Sportowym

Maciej Kasprzak z Totalizatora Sportowego wspomniał z kolei, że w przypadku Total Casino największym utrudnieniem wpływającym na rozwój jest brak możliwości informowania graczy o produktach związanym z kasynem online. Całkowity zakaz reklamy powoduje, że Total Casino nie może dotrzeć do nowych graczy, a także traci ich na rzecz operatorów z szarej strefy, którzy nie przestrzegają żadnych obostrzeń.

Podobnie do tematu odniosła się Maria Zalewska, która reprezentowała największego polskiego producenta automatów, gier losowych i rozwiązań systemowych dla branży gamblingowej, firmę Promatic. W tym przypadku Promatic także nie może reklamować swoich produktów, a także chwalić się grami brandowanymi z tak znanymi osobami jak choćby Mariusz Pudzianowski, czy Zenon Martyniuk. Zalewska zwróciła uwagę, że chociażby na londyńskich targach ICE firma mogła zaprezentować z rozmachem swoje najnowsze i najlepsze produkcje. W Polsce przy obecnych regulacjach byłoby to niemożliwe.

Innowacje

Innowacje i nowe technologie torują drogą do sukcesu w wielu branżach. Nie inaczej jest w szeroko pojętej branży rozrywkowej, gdzie gracze z roku na rok coraz większą wagę przywiązują do nowych technologii. Jeśli firma na tym polu zostanie w tyle, nie będzie się rozwijała, to nadrobienie strat w pewnym momencie będzie niemożliwe. Właściwie do takich wniosków doszli wszyscy paneliści podczas wczorajszej debaty.

Maciej Kasprzak z Totalizatora Sportowego przypomniał, że Total Casino jako pierwsze wprowadziło funkcjonalność mojeID. Dzięki czemu nowi gracze nie muszą wysyłać skanów dowodu, by potwierdzić swoją tożsamość. Z całą pewnością wprowadzenie tej funkcjonalności przypadło do gustu wielu graczom, którzy oczekiwali tego typu rozwiązań.

Dawid Synówka nie miał wątpliwości, że dla każdej firmy bukmacherskiej priorytetem powinna być aplikacja mobilna, ponieważ to właśnie w tej sieci zawiera się najwięcej zakładów. Według różnych szacunków mówi się, że nawet 80%, a liczba ta według wielu prognoz ma tylko wzrastać.

Ochrona graczy

Niezwykle istotny temat dla wszystkich gałęzi branży rozrywkowej, o czym zapewnili nas w trakcie panelu wszyscy debatujący. Maciej Kasprzak zwrócił uwagę, że spółka Skarbu Państwa cały czas pracuje nad rozwojem polityki odpowiedzialnej gry. Wspomniał, że w Total Casino funkcjonuje mechanizm tzw. samowykluczenia, a także ustawiania sobie limitu stawek, czy czasu na grę. Firma także cały czas kontroluje, czy dany gracz nie zmienił nagle preferencji odnośnie do wysokości depozytów, czy czasu, który spędza na grze.

Z kolei Dawid Synówka w tym przypadku wypowiedział się odnośnie do dwóch segmentów branży. Pierwszy to rzecz jasna branża bukmacherska, gdzie przedstawiciel TOTALbet wspomniał, że gracze także mają możliwość samowykluczenia. W razie gdy sami zauważą, że dzieje się coś dobrego, mogą zgłosić się o pomoc do obsługi klienta.

Dawid Synówka – Dyrektor ds. marketingu w TOTALbet Zakłady Bukmacherskie

Synówka przedstawił również swoją opinię w odniesieniu do kasyn stacjonarnych, ponieważ wywodzi się z tej branży. W przypadku kasyn stacjonarnych dbanie o ochronę graczy jest o tyle trudniejsze, ponieważ nie prowadzi się dokładnej historii gracza w tak dokładny sposób jak w sferze online. W tym przypadku obsługa kasyna musi zdać się zwykle na swój instynkt. Gdy widzą, że gracz spędza w lokalu ponadprzeciętny czas jak na niego, a także cały czas dokonuje wysokich depozytów, proponują mu rozmowę. Ludzkie i przyjacielskie podejście jest podstawą, by gracz zrozumiał, że być może danego dnia przesadził z grą. Jak podkreślał Synówka, takie działanie jest z korzyścią dla kasyna, ponieważ gracz, który wiele przegrał danego dnia, raczej już nie wróci. Samo kasyno chce również odczarować mit o tym, że lokale które prowadzą są tzw. świątyniami hazardu, a nie miejscem, do którego przychodzi się w celach rozrywkowych.

Sport w branży rozrywkowej

Paneliści nie mieli wątpliwości, że sport to także rozrywka, która łączy się ze wszystkimi segmentami naszej branży. Rzecz jasna z jednymi bardziej, a drugimi mniej, ale mimo wszystko wszędzie znajdziemy elementy wspólne. W przypadku zakładów bukmacherskich sprawa jest oczywista, ponieważ bez wydarzeń na zakłady sportowe żaden bukmacher nie mógłby osiągnąć rentowności. Z kolei jeśli chodzi o Totalizatora Sportowego to ten promuje się poprzez sport, a także wspiera wielu sportowców. Wystarczy wspomnieć, że wielu polskich olimpijczyków otrzymuje stypendia od właściciela marki LOTTO, a ambasadorem firmy jest najlepszy napastnik świata w piłce nożnej, Robert Lewandowski. Totalizator Sportowy jest również mecenasem wyścigów konnych, gdzie bez wsparcia strategicznego, utrzymanie takich obiektów jak Tor Służewiec byłoby niemożliwe.

Maria Zalewska – Marketing Manager w Promatic Group

W przypadku producenta automatów, gier i rozwiązań systemowych dla branży gamblingowej, sport także odgrywa ważną rolę, ponieważ jedną z najpopularniejszy gier polskiej firmy jest Pudzianator. Mowa oczywiście o slocie brandowanym, w którym główną rolę odgrywa były pięciokrotny zdobywca tytułu „World’s Strongest Man”, a obecnie zawodnik MMA, Mariusz Pudzianowski. W tym przypadku Maria Zalewska z Promatic podkreśliła jednak, że firma nie może wykorzystać w pełni potencjału i rozpoznawalności Mariusza Pudzianowskiego w kwestiach reklamy i marketingu z uwagi na regulacje prawne.

***

Warto odnotować, że było to kolejne spotkanie szeroko rozumianej branży rozrywkowej. Różne segmenty branży łączyły jednak te same mianowniki. Redakcja Interplay kolejny raz dziękuje za możliwość współorganizowania całego bloku, który mógł odbyć się z ekspertami z naszej branży

Udostępnij
Bartosz Burzyński

Bartosz Burzyński