Polacy wydają coraz więcej na gry w komórkach
- Około 3,5 miliona gier na telefony komórkowe kupiliśmy w 2006 roku. To dwa razy więcej niż rok wcześniej - wynika z szacunków "Rz". Już 9 milionów abonentów wymieniło telefony na multimedialne.
– Około 3,5 miliona gier na telefony komórkowe kupiliśmy w 2006 roku. To dwa razy więcej niż rok wcześniej – wynika z szacunków „Rz”.
W ubiegłym roku ich największy dostawca, warszawska Telecom Media, niemal podwoił sprzedaż. Spółka przewiduje, że w 2007 roku dostarczy odbiorcom milion takich gier. – Duże zainteresowanie wynika z faktu, że około dziewięciu milionów abonentów zmieniło aparaty na nowe z kolorowymi wyświetlaczami, co pozwala na ich rozrywkowe zastosowanie – powiedział „Rz” Łukasz Mroczek odpowiadający za marketing w Telecom Media. Firma sprzedała w ubiegłym roku 700 tys. gier mobilnych, co zaowocowało obrotami przekraczającymi 5,5 mln zł. Zważywszy, że Telelcom Media ma około 20-procentowy udział w tym rynku, do odbiorców w 2006 roku mogło trafić trzy i pół miliona gier na komórki.
Do rosnącej popularności mobilnej rozrywki przyczynia się także ich powiększająca się oferta oraz nowe preferencje miłośników elektronicznej rozrywki. Nie znajdują już odbiorców proste gry na aparaty z jednobarwnymi wyświetlaczami. Użytkownicy poszukują ofert, które pozwolą wykorzystać możliwości ich komórek – duże kolorowe wyświetlacze i obsługę aplikacji Java oraz Symbian. Do nowych potrzeb dostosowali się producenci. Nie tylko ci najwięksi jak Electronic Arts, ale także mniejsze firmy. – Oferowanych jest wiele gier znanych wcześniej ich miłośnikom w wersjach przeznaczonych na komputery PC – powiedział Łukasz Mroczek.
Jedna mobilna gra kosztuje od 6 do 11 zł z VAT, czyli kilkakrotnie mniej niż gry na komputery PC czy kilkadziesiąt razy taniej niż gry na konsole. Nie zmienia to faktu, że zainteresowanie tymi ostatnimi także rośnie. Gry mobilne promowane są najczęściej za pośrednictwem reklam umieszczanych w najpopularniejszych czasopismach kolorowych w Polsce. Dostawcy gier, m.in. Telecom Media, prowadzą także swoje sklepy online. Cały polski rynek elektronicznej rozrywki szacowany jest na 300 mln zł (gry i sprzęt do gier) i według głównych firm obecnych na tym rynku w 2007 r. może się powiększyć o połowę.