Polski rynek bukmacherski: czy mamy potencjał do pogoni za globalnymi liderami?
Polski rynek bukmacherski nie może się równać z takimi rynkami jak amerykański czy brytyjski. Jednak coraz większe tempo wzrostu i innowacje technologiczne otwierają przed polskimi operatorami nowe szanse na wzrost. Powszechna dostępność internetu, rosnąca popularność zakładów mobilnych, e-sportu i sukcesy polskich sportowców to tylko niektóre z czynników, które mogą poprawić naszą pozycję na europejskiej scenie zakładów sportowych. Istotnym „hamulcowym” nadal jednak pozostaje system podatkowy.
Globalny rynek bukmacherski
W ocenie firmy analitycznej Statista, wielkość globalnego rynku zakładów sportowych osiągnie w tym roku prawie 45,5 miliarda dolarów. W kolejnych latach nadal będzie rósł – do prognozowanych ponad 65 miliardów w 2029 roku. Kwoty te ilustrują – należy to podkreślić – GGR (Gross Gaming Revenue), czyli przychody brutto z gier hazardowych, stanowiących całkowitą kwotę zakładów postawionych przez klientów pomniejszoną o kwotę wypłaconych wygranych.
Prognozowany wzrost przypisuje się rosnącemu zainteresowaniu zakładami sportowymi, innowacjom produktowym, zwiększonego wykorzystania rozwiązań mobilnych, wzrostowi fuzji i przejęć, urbanizacji i większej dostępności internetu.
Kluczowe trendy na świecie obejmują wprowadzanie AR (rozszerzonej rzeczywistości) i VR (wirtualnej rzeczywistości), nacisk na usługi zakładów mobilnych, integrację AI na platformach realizowanych zakładów, zwiększone inwestycje, partnerstwa strategiczne i zastosowanie live streamingu w mobilnych zakładach sportowych.
Technologia VR pozwala użytkownikom doświadczać wydarzeń sportowych na żywo np. na wirtualnym stadionie, zapewniając poczucie obecności na prawdziwym wydarzeniu. Dzięki AR z kolei możliwe staje się nakładanie statystyk i kursów bukmacherskich w czasie rzeczywistym na transmisje na żywo, oferując użytkownikom natychmiastowy dostęp do istotnych informacji. Algorytmy AI analizują ogromne zbiory danych, w tym statystyki graczy, wyniki drużyn i dane historyczne, pozwalając na prognozowanie przyszłych wydarzeń i wyników. To umożliwia bukmacherom ustalanie dokładniejszych kursów, a graczom pozwala podejmować świadome decyzje.
Szacuje się, że do 2028 r. liczba osób obstawiających zakłady sportowe może wzrosnąć do 182,5 miliona. Dwoma największymi obecnie rynkami są USA i Wielka Brytania.
Polska na tle Europy
W Europie wartość GGR zakładów ma osiągnąć w tym roku 17,14 miliarda dolarów. Statista podaje, że wzrośnie ona do 2029 roku, do poziomu 21,84 miliarda dolarów. Liczba Europejczyków angażujących się w gry w internecie przekroczy wtedy 45 milionów osób, a ARPU (średni zysk na użytkownika) osiągnie poziom 460 USD.
Polski rynek bukmacherski, pomimo dynamicznego wzrostu w ostatnich latach, nadal pozostaje w tyle za największymi rynkami Europy Zachodniej. Czy mamy szansę dogonić liderów?
Polska, z populacją 38 milionów osób, jest jednym z największych krajów Unii Europejskiej. Mimo to wartość naszego rynku bukmacherskiego jest stosunkowo niewielka w porównaniu z innymi krajami. Według danych Ministerstwa Finansów, przychody polskiego rynku zakładów wzajemnych osiągnęły w 2023 roku 13,81 miliardów złotych.
Trzeba jednak pamiętać o tym, że termin „przychody” używany przez resort finansów odnosi się do wartości stawek wniesionych przez graczy, czyli całkowitej kwoty postawionej na zakłady. Nie jest to GGR. W Polsce bukmacherzy w pierwszej kolejności odprowadzają 12% podatek obrotowy od każdej stawki. W 2023 roku było to łącznie, zgodnie z informacjami Ministerstwa Finansów opublikowanymi w „Informacji o realizacji ustawy o grach hazardowych w roku 2023” – 1,627 miliarda zł. Szacunki co do średniego wskaźnika wypłat dla graczy są różne. Analitycy przyjmują, że może to być około 15%. Przy 13,81 miliardach zł. byłaby to więc kwota nieco ponad 2 miliardów zł. GGR po uiszczeniu podatku wyniósłby zatem 444 miliony zł. Podkreślmy – to kwota szacunkowa, ale oddaje skalę zysków polskich bukmacherów.
Dla porównania dodajmy, że w Wielkiej Brytanii przychody brutto GGR osiągną w tym roku według Statisty poziom 4,56 miliarda dolarów. Na Wyspach obowiązuje jednak 21% podatek od GGR, a nie od obrotu. W Polsce dodatkowo, jeśli jednorazowa wygrana przekracza 2280 zł, pobierany jest 10% podatek dochodowy od wygranej. W Wielkiej Brytanii wygrane dla graczy są wolne od podatków.
Nie powinniśmy jednak ignorować dynamiki wzrostu polskiego rynku. W 2023 roku urósł on w porównaniu do 2022 roku o 11%. Wszystko wskazuje na to, ze 2024 rok będzie jeszcze lepszy dla bukmacherów. Trend ten napędzany jest zainteresowaniem zakładami online, e-sportem oraz dostępnością nowych technologii, choćby łatwo dostępnymi aplikacjami na telefony komórkowe.
Z badań CXstream z 2022 roku wynika, że w zakładach wzajemnych online bierze udział 5,5 miliona polskich internautów. Blisko połowa graczy – 48% – to osoby w wieku 18-24 lata. Osoby w wieku 55+ to najmniejsza grupa zakładających się – 9%.
Potencjał do wykorzystania
Jakie kierunki powinny obrać trendy na rynku bukmacherskim w Polsce? Z analiz ekspertów wyróżniają się trzy główne czynniki, na które rynek bukmacherze powinni zwrócić szczególną uwagę:
Technologia
Z badania Mediapanel Q3 2024 wynika, że Polska ma jeden z najwyższych wskaźników penetracji internetu w Europie Środkowo-Wschodniej. Ponad 80% populacji ma dostęp do sieci, a liczba użytkowników smartfonów to już 26,6 miliona osób. Każdego dnia z internetem łączy się 25,4 miliona osób, które spędzają online 3 godziny i 16 minut. To stwarza ogromne możliwości dla rozwoju usług bukmacherskich online.
- Sport i e-sport
Sukcesy polskich sportowców na arenie międzynarodowej, takie jak triumfy Igi Świątek czy Roberta Lewandowskiego, zwiększają zainteresowanie sportem. Ponadto Polska staje się ważnym ośrodkiem e-sportu w Europie, co otwiera nowe segmenty rynku zakładów. Według wspomnianego badania Mediapanel internauci najwięcej poświęcają dziennie kategorii kultura i rozrywka (44% zasięgu dziennego i 90% zasięgu miesięcznego). Kategoria sport cieszy się zainteresowaniem 18% internautów dziennie i 58% w skali miesiąca, a jej miesięcznie zasięgi stale rosną.
- Młodzi odbiorcy
Znaczący odsetek młodych ludzi otwartych na nowe technologie i formy rozrywki, sprzyja rozwojowi branży bukmacherskiej. Z urządzeń mobilnych do łączenia się z internetem korzysta 93% przedstawicieli GenZ (w tym osoby pełnoletnie urodzone w latach 1998-2006) oraz 92% GenY (1983-1997). Warto podkreślić, że osoby ze starszych generacji: X i BB równie chętnie sięgają po telefony komórkowe, by łączyć się z internetem (odpowiednio 86% i 89%).