Ranking kanałów bukmacherskich [LIPIEC 2019]
Ruszamy z kolejnym naszym cyklem na Interplay, gdzie będziemy przyglądać się kanałom bukmacherskim. Nie będziemy jednak brać pod lupę kanałów prowadzonych przez afiliantów czy sympatyków obstawiania, a jedynie te tworzone przez firmy bukmacherskie.
Każdy z rankingów będzie składał się z kilku sekcji – opisu każdego z kanałów, zmian w porównaniu do ostatniego rankingu, statystyk poszczególnych kanałów w ujęciu z ostatnich miesięcy, a także subiektywnego podsumowania i przemyśleń. Jak często ranking będzie się pokazywał? Tak często, jak często będziemy obserwować zmiany w podejściu do tematu YouTube’a przez licencjonowanych bukmacherów. Być może nowi gracze sprawią, że ranking będzie publikowany znacznie częściej.
W zestawieniu nie braliśmy jeszcze pod uwagę firmy BETFAN i Betclic, ponieważ funkcjonują od niedawna i dopiero rozwijają swoje kanały na YouTube.
Miejsce 8.
Milenium
Wyświetlenia maj: 0
Wyświetlenia czerwiec: 0
Przyrost subskrypcji w maju: 0
Przyrost subskrypcji w czerwcu: 0
Opublikowanych materiałów w maju: 0
Opublikowanych materiałów w czerwcu: 0
Wyświetlenia całkowite kanału: 1 030
Subskrypcje ogólne kanału: 26
Średnia odsłon na film: 114
Najpopularniejszy film ogółem: 361
Milenium nie prowadzi większej aktywności związanej ze swoim kanałem. Przed mundialem w Rosji prowadzono działania z Maciejem Szczęsnym i Konradem Szymańskim (który później pracował z TOTALbet), ale stało to na bardzo niskim poziomie.
Zarówno wykonanie jak i sam pomysł nie było do końca trafione. Wszystko nagrywane w jednym kadrze, gdzie Konrad w zasadzie zadawał tylko pytania stojącemu przy fontannie Maciejowi Szczęsnemu.
Za pomysłem nie stały również liczby, gdzie niektóre produkcje miały problem z przekroczeniem 100 wyświetleń. Obecnie Milenium jest na etapie zmian w firmie i dlatego oczekujemy od nich znacznie więcej w najbliższym czasie.
Miejsce 7.
STS
Wyświetlenia maj: 2,1 tysiąca
Wyświetlenia czerwiec: 1,5 tysiąca
Przyrost subskrypcji w maju: 13
Przyrost subskrypcji w czerwcu: 16
Opublikowanych materiałów w maju: 3
Opublikowanych materiałów w czerwcu: 1
Wyświetlenia całkowite kanału: 2 miliony
Subskrypcje ogólne kanału: 1 118
Średnia odsłon na film: 26,4 tysiąca
Najpopularniejszy film ogółem: 1,8 miliona
STS w całej stawce jest największym rozczarowaniem. Największa Polska firma bukmacherska praktycznie nie prowadzi swojego kanału. W przeszłości wrzucane były m.in. rozmowy ze zwycięzcami cyklicznego rankingu typerów, relacjami z mistrzostw polski w typowaniu itp. Brakuje w tym konsekwencji i stałych formatów.
Miejsce 6.
Totolotek
Wyświetlenia maj: 22,9 tysiąca
Wyświetlenia czerwiec: 6,3 tysiąca
Przyrost subskrypcji w maju: 200
Przyrost subskrypcji w czerwcu: 24
Opublikowanych materiałów w maju: 4
Opublikowanych materiałów w czerwcu: 4
Wyświetlenia całkowite kanału: 592 tysiące
Subskrypcje ogólne kanału: 1525
Średnia odsłon na film: 9549
Najpopularniejszy film ogółem: 116 tysięcy
Kanał Totolotka bazuje głównie na formacie “Stadionowe gadki”. Projekt robiony z dużym polotem i internetowym podejściem. Polega on na rozmowie z kibicami na stadionach piłkarskich i zadawaniu im często niestandardowych pytań, co wywołuje różnego rodzaju reakcje. Na pewno duża w tym zasługa prowadzącego, który ma duże poczucie humoru i potrafi idealnie balansować na granicy udanego żartu i żenady (to bardzo cenna umiejętność).
Totolotek na swoim kanale zaangażował też prowadzącego kanał Futbolownia, który odpowiedzialny jest za cykl Rozmowy w Totku. Do tej pory bez większej regularności na kanale Totolotka pojawiły się 3 wywiady. Można zapytać dlaczego tak mało?
Na tle wszystkich poprzednich rywali w tym zestawieniu widać jednak pewną nutę pomysłu. Jesteśmy też ciekawi, jak zmieni się podejście firmy po rebrandingu i zmianie właściciela.
Miejsce 5.
LVBET
Wyświetlenia maj: 75 tysięcy
Wyświetlenia czerwiec: 27 tysięcy
Przyrost subskrypcji w maju: 157
Przyrost subskrypcji w czerwcu: 17
Opublikowanych materiałów w maju: 0
Opublikowanych materiałów w czerwcu: 0
Wyświetlenia całkowite kanału: 7,2 miliona
Subskrypcje ogólne kanału: 22,9 tysiąca
Średnia odsłon na film: 22,9 tysiąca
Najpopularniejszy film ogółem: 354 tysiące
Ostatnio LVBET jest bardzo mało aktywny na YT. Mocno zaczęli m.in filmami z przygotowaniami Jurasa do gali KSW (gdy ten był jeszcze ich ambasadorem), cyklem Igła Vlog – czyli wideo relacjami z Mistrzostw Świata w siatkówce, które odbywały się wtedy w Polsce.
Furorę w internecie zrobiła też kampania ze Zdzisławem Kręciną, która została nagrodzona przez Interplay w ramach Polish Gaming Aces jako kampania marketingowa roku. Był to nowatorski i odważny kierunek, którym do tej pory nikt więcej nie chciał podążyć.
Miejsce 4.
forBET
Wyświetlenia maj: -144 tysiące (prawdopodobne usunięcie filmów przez YouTube)
Wyświetlenia czerwiec: 213 tysięcy
Przyrost subskrypcji w maju: 183
Przyrost subskrypcji w czerwcu: 108
Opublikowanych materiałów w maju: 5
Opublikowanych materiałów w czerwcu: 9
Wyświetlenia całkowite kanału: 2,2 miliona
Subskrypcje ogólne kanału: 8 147
Średnia odsłon na film: 10,6 tysiąca
Najpopularniejszy film ogółem: 78 tysięcy
forBET swój kanał bardzo mocno opiera na treściach związanymi ze sportami walki. Swoją drogą jest to pewien trend, który wywołał kiedyś jeden z managerów, który przechodząc z firmy do firmy przenosił za sobą podobne pomysły. Jeśli ktoś to czyta i wie o co chodzi, to może uśmiechnąć się do monitora właśnie w tym momencie.
Rozmowy z zawodnikami, vlogi z przygotowań (Kowalkiewicz, Juras) mocno zamykają się na pewną grupę odbiorców, ale jednocześnie cieszą się sporą popularnością.
Ostatni wprowadzony format to futbolufka, która polega na rozmowie prowadzącego kanał Kartofliska i Jarosława Kotasa– byłego piłkarza m.in. Schalke i Arki Gdyni, a obecnie trenera Sokoła Ostróda.
Miejsce 3.
TOTALBET
Wyświetlenia maj: 160 tysięcy*
Wyświetlenia czerwiec: 65 tysięcy*
Przyrost subskrypcji w maju: 2,2 tysiąca*
Przyrost subskrypcji w czerwcu: 635*
Opublikowanych materiałów w maju: 7*
Opublikowanych materiałów w czerwcu: 2*
Wyświetlenia całkowite kanału: 522 tysiące*
Subskrypcje ogólne kanału: 8,6 tysiąca*
Średnia odsłon na film: 12,4 tysiąca*
Najpopularniejszy film ogółem: 47 tysięcy*
*Suma wyników z obu kanałów TOTALBET (Stawiamy na sport – TOTALbet i TOTALbet esport)
TOTALbet bardzo długo szukał swojej drogi i pomysłu na YouTube. Początkowo ambasador Andrzej Twarowski brał udział w programie nazwanym Bet Boys, w którym zestawiano komentatora Canal+ obok „Rudego”, który był piłkarskim laikiem. Prowadzący pytał Twarowskiego o różne aspekty piłkarskie z niskiego poziomu wiedzy, ale dla osób, które regularnie śledzą informacje ze świata piłki taki format był bardzo infantylny.
Równocześnie uruchomiono cykl Przemysława Ofiary, redaktora Superexpressu, ale format mimo ciekawej i chwytliwej nazwy „Breaking bet” nie wnosił niczego nowego. Formuła była mało internetowa, zabrakło dynamiki, zaangażowania widza i odpowiedniego montażu. Dominik Ofiara jest znanym dziennikarzem prasowym, ale w „internecie” jest niemalże anonimowy.
Wcześniejsze filmy ukryto z kanału i postawiono na naturalną formę gadających głów, gdzie Andrzej Twarowski występuje obok Konrada Szymańskiego, który ma swój kanał z ciekawostkami piłkarskimi i w swojej kategorii jest jednym z najbardziej perspektywicznych twórców. Konrad ma naturalny luz przed kamerą i bardzo dobrze czuje się w połączniu z Andrzejem Twarowskim. Cały format tworzy klimat przypominający rozmowy kolegów przy piwie. W połączeniu z prostym montażem całość pokazuje, że czasami nie trzeba wymyślać skomplikowanych formatów tak jak na początku, gdzie angażowano większą ekipę w nagrania, specjalne miejsce do nagrań etc. YouTube i sukces na nim polega na konsekwencji. Na regularnym dostarczaniu treści i budowaniu społeczności. Jeśli ktoś myśli że jednym czy dwoma filmami odniesie sukces, to jest w dużym błędzie.
Niestety umowa z Konradem Szymańskim nie została przedłużona. Obecnie nowym współprowadzącym kanał będzie Marek – znany z kanału Obstawiamy. Dziwimy się również temu, że TOTALbet tak mało podejmuje prób, by przekierować ruch na własną stronę czy poinformować o potencjalnym prezencie dla widzów kanału. YouTube to świetny kanał akwizycyjny dla nowych firm.
Musimy też wymienić drugi kanał TOTALbet czyli TOTALbetesport. Jest to tak naprawdę jedyny kanał firmy bukmacherskiej dedykowany pod esport. Dziwimy się, że wcześniej takich prób nie podjął STS lub Fortuna. Najbardziej widocznie są tam postaci Kubika i Morgena, którzy byli esportowymi ambasadorami marki.
Możemy tam obejrzeć ciekawe filmy z udziałem obu Panów na zasadzie quziu, q&a czy najnowszej i najbardziej popularnej serii prowadzonej przez Kubika czyli Akademii Taktycznej. Polega ona na pokazywaniu różnych rozegrań (np. z użyciem granatów dymnych) w czasie pojedynków. Wcześniej akademię taktyczną na swoim kanale prowadził również Izak, ale razem z rozwojem swojego kanału odszedł od tej serii.
Miejsce 2.
Fortuna
Wyświetlenia maj: 175 tysięcy
Wyświetlenia czerwiec: 95 tysięcy
Przyrost subskrypcji w maju: 1 tysiąc
Przyrost subskrypcji w czerwcu: 494
Opublikowanych materiałów w maju: 12
Opublikowanych materiałów w czerwcu: 9
Wyświetlenia całkowite kanału: 3,6 miliona
Subskrypcje ogólne kanału: 40,2 tysiąca
Średnia odsłon na film: 11,1 tysiąca
Najpopularniejszy film ogółem: 238 tysięcy
Do niedawna można było uznać ten kanał za nr 1 wśród polskich bukmacherów. Nie dlatego, że był wybitnie dobry, ale dlatego, że konkurencja praktycznie nic nie robiła. Wcześniejszy manager ds. online Bartłomiej Płoskonka zachęcił do współpracy najpopularniejszych piłkarskich youtuberów i zaczął z nimi współpracę. Kanał ma na swoim koncie kilka bardzo popularnych filmów m.in. z footrollem (Maciej Krawczyk) czy footgolem (Mateusz Mikulak).
Niedawno firma rozpoczęła współpracę z twórcami kanału Piłkarzyki. Dla Fortuny tworzą rozrywkowy cykl zwany piłkarskie 5 sekund, który polega na jak najszybszym odpowiadaniu na piłkarskie pytania. Ostatnim gościem w programie był dziennikarz NC+ Żelisław Żyżyński.
Fortuna przez długi czas bazowała na cyklu live-ów – Kurs na Weekend, gdzie znani dziennikarze i youtuberze dyskutują o piłce nożnej, ale dużo bardziej w kontekście obstawiania spotkań. Jest to bardzo zauważalny trend, gdy firmy coraz bardziej widzą, że liczby nie zawsze mówią o typie klienta na którym powinno im zależeć. Filmy bardzo „nośne” takie jak historie (aka latające obrazki) nie zawsze przyprowadzą ze sobą klienta „obstawiającego”. Seria obierz kurs sprowadza większą liczbę „hard userów”.
Poza tym Tomasz Cwiąkała, który uczestniczy jako gość programu Kurs na Weekend ma też swoją serię na kanale, gdzie prowadzi luźną dyskusję na tematy związane ze światem piłki. Na kanale Fortuny znajdziemy też zapowiedzi i popularne formaty youtubowych „historyjek” prowadzonej przez twórcę zwanego Boiskowy.
Miejsce 1.
ETOTO
Wyświetlenia maj: 851 tysięcy
Wyświetlenia czerwiec: 942 tysiące
Przyrost subskrypcji w maju: 5,1 tysiąca
Przyrost subskrypcji w czerwcu: 5,2 tysiąca
Opublikowanych materiałów w maju: 7
Opublikowanych materiałów w czerwcu: 13
Wyświetlenia całkowite kanału: 6,3 miliona
Subskrypcje ogólne kanału: 46 tysięcy
Średnia odsłon na film: 91,8 tysiąca
Najpopularniejszy film ogółem: 383 tysiące
Zdecydowanie najmocniejszy kanał w obecnej chwili. Liczbami bije na głowę wszystkie inne kanały razem wzięte. Ambasadorzy w końcu nie są jedynie zawieszkami na banerach, ale także biorą udział przy produkcji kontentu.
Widzowie czekają na każdy kolejny odcinek, biorą udział w dyskusji na żywo, podsyłają pytania i biorą udział w nagraniach. Dyskusyjnym może być postać Tomasza Hajto, który swoim zachowaniem bardzo często prowokuje odbiorców do wygłaszania niepochlebnych opinii.
ETOTO zwycięża zdecydowanie formatem, ciągłością publikacji, zasięgami i jakością realizowanych produkcji.
Obecnie program stał się marką samą w sobie i nawet bez swoich ambasadorów mógłby się obronić. ETOTO zaczyna bowiem zapraszać do rywalizacji swoich partnerów (redakcję weszło) czy niekonwencjonalnych gości tj. redaktorów Radio Maryja czy administratorów grupy facebookowej – awangarda piłkarska.
Kanał uzupełniony jest cyklicznymi programami o boksie, w których eksperci zebrani w studio dyskutują na bieżące tematy. Na duży plus zasługuje również Jolanta Zasępa, która bardzo dobrze odnajduje się w roli prowadzącej i jest naturalnym ambasadorem działań wideo firmy ETOTO.
Podsumowanie
Firmy coraz lepiej rozumieją, jakie treści powinno tworzyć się do internetu, ale cały czas brakuje w tym spójnej strategii i ciągłości. Brakuje zabawy formatami. Niestety zawsze przewagą indywidualnych twórców będzie duży luz i naturalność w tworzeniu treści, dlatego dużym trendem w najbliższym czasie mogą być kooperacje takie jakie podjął TOTALbet czy Fortuna, czyli z udziałem innych twórców i internetowych influencerów (w prawdziwym tego słowa znaczeniu).
Niemal wszystkie wymienione kanały stawiają też na działania wizerunkowe. Dziwimy się, że nie wyświetlane są tam kursy, nie podejmowane są działania bardziej „pro sprzedażowe”, m.in. z zamieszczeniem kodów do rejestracji czy o poinformowaniu odbiorców o możliwym prezencie czy zapisaniu do listy mailowej..
Efekt bywa taki, że w przypadku takich działań odbiorca obejrzy daną produkcję, pójdzie dalej i nawet nie będzie świadomy, że jest to kanał bukmachera x. Dla niego będzie to po prostu kolejny filmik obejrzany w internecie. Tuż między filmem ze śmiesznym kotem, a kompilacją wpadek słownych Tomasza Hajty.
Mamy nadzieję, że nasz ranking pobudzi poszczególne działy marketingu do większej rywalizacji między sobą.