Rozrywka warta 2 biliony dolarów
W ciągu następnych 5 lat region Azji i Oceanii pozostanie najszybciej rosnącym obszarem, z dwucyfrowym wzrostem wydatków na internet, dystrybucję TV, kasyna oraz inne regulowane gry hazardowe, a także gry wideo.<br />
Globalny rynek rozrywki i mediów w 2011 roku może osiągnąć wartość 2 bilionów dolarów – wynika z raportu „Global Entertainment and Media Outlook 2007-2011”, przygotowanego przez firmę PricewaterhouseCoopers
Z przekazanego w czwartek dziennikarzom opracowania wynika też, że w ciągu następnych pięciu lat przewiduje się dwucyfrowy wzrost wydatków na produkty cyfrowe i mobilne. Według prognoz PwC, w 2011 roku kwota ta wyniesie 153 mld USD.
Wydatki związane z dystrybucją rozrywki i mediów na platformach konwergentnych (łączących funkcje komputerów domowych, telefonów bezprzewodowych i telewizorów) również będą rosły w tempie dwucyfrowym, stanowiąc do 2011 roku ponad połowę globalnych wydatków na rozrywkę i media. W ciągu następnych pięciu lat prawie połowa całkowitego wzrostu w branży będzie generowana przez technologie internetowe i bezprzewodowe.
Do 2011 roku liczba gospodarstw domowych posiadających szerokopasmowy dostęp do internetu wzrośnie do 540 mln, a liczba użytkowników technologii bezprzewodowych zwiększy się do 3,4 mld, wynika z raportu PwC.
Najszybciej rozwijającymi się segmentami rynku rozrywki i mediów będą: internet, dystrybucja programów TV oraz gry wideo. Branża najszybciej będzie rosnąć w Brazylii, Rosji, Indiach, w Chinach. Analitycy przewidują tam dwucyfrowe tempo wzrostu w następnych 5 latach.
„Globalne wydatki na reklamę w okresie objętym raportem wzrastać będą w tempie 5,4 proc. rocznie – z 407 mld USD w roku 2006 r. do 531 mld USD w roku 2011. Internet nadal będzie najszybciej rozwijającym się medium, przy wzroście rzędu 18,3 proc. rocznie, co pozwoli osiągnąć 73 mld USD w 2011 roku” – czytamy w raporcie.
Zdaniem specjalistów, reklama internetowa w 2011 r. będzie stanowić 14 proc. całkowitego rynku reklamy. 6,5-proc. wzrost w skali roku odnotuje reklama zewnętrzna.
Jak podali autorzy raportu, w każdym z regionów najszybciej będą rosły wydatki na platformy konwergentne, stanowiąc 72 proc. całkowitego wzrostu branży do 2011 roku. Intensywny rozwój nastąpi w regionie Azji i Oceanii – na poziomie 13,5 proc. Ameryka Południowa również odnotuje dwucyfrowy wzrost, w miarę zwiększania się dostępu – w tym szerokopasmowego – do internetu.
Przewidywany poziom wydatków na dystrybucję programów telewizyjnych w telefonach komórkowych osiągnie w 2011 roku w skali globalnej 6,5 mld USD, w porównaniu z 26 mln USD w roku 2006, podkreśla Paweł Wesołowski z PwC.
Z opracowania PwC wynika, że Stany Zjednoczone pozostają największym, choć najwolniej rosnącym rynkiem w branży rozrywki i mediów, ze wzrostem rocznym rzędu 5,3 proc. i spodziewanymi wydatkami na poziomie 754 mld USD w roku 2011.
Region EMEA (Europa, Środkowy Wschód, Afryka) – drugi pod względem wielkości rynek – odnotuje roczny wzrost na poziomie 5,5 proc., osiągając 617 mld USD w roku 2011. Na czele z Arabią Saudyjską i innymi krajami arabskimi oraz RPA, region Środkowego Wschodu i Afryki utrzyma w latach 2007-2011 wzrost na średnim rocznym poziomie 8,5 proc. Najszybciej rozwijającymi się segmentami w regionie EMEA będą dystrybucja TV, reklama internetowa, dostęp do internetu oraz gry wideo.
W ciągu następnych 5 lat region Azji i Oceanii pozostanie najszybciej rosnącym obszarem, z dwucyfrowym wzrostem wydatków na internet, dystrybucję TV, kasyna oraz inne regulowane gry hazardowe, a także gry wideo. Roczna stopa wzrostu wydatków w regionie wyniesie średnio 9,6 proc.
Rynek rozrywki i mediów w Ameryce Południowej będzie rósł w tempie 8,9 proc. rocznie i 2011 r. wyniesie 68 mld USD. Kanada odnotuje 5,6-proc. wzrost roczny, osiągając w 2011 r. 47 mld USD – wynika z raportu PwC.