Ruszają kwalifikacje do Narodowej Drużyny Esportu (NDE) na międzynarodowe rozgrywki
– International Esports Federation (IESF): W środę wystartowały eliminacje (zapisy) krajowe w eFootball PES 2021 oraz w TEKKEN 7, których finały rozegrane zostaną odpowiednio 19 i 20 sierpnia. Wyłonią one zawodników, którzy będą reprezentowali nasz kraj na światowych finałach w Izraelu (15-19 listopada). W Counter Strike: Global Offensive nasz kraj będzie reprezentowała drużyna złożona z perspektywicznych zawodników AZS występujących w Erbud University Esports EDU. Na chwilę obecną sprawdzani są zawodnicy drużyny reprezentującej Polsko Japońską Akademię Technik Komputerowych (tegoroczni zwycięzcy rozgrywek akademickich), Uniwersytet Gdański oraz Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. Decyzja o wystawieniu drużyny półprofesjonalnej wynika z charakteru rozgrywek, w których dotychczas nie brały udziału drużyny ze ścisłej czołówki.
– V4 Future Sports Festival: oprócz otwartych kwalifikacji Counter Strike: Global Offensive, które zostały ogłoszone parę dni temu, Polska ma zagwarantowany jeden slot na finałach lanowych które odbędą się w Budapeszcie 14-21 listopada. Decyzja o sposobie wyłonienia krajowego reprezentanta zostanie ogłoszona w najbliższym czasie. Dodatkowo w turnieju weźmie udział polski zawodnik FIFA.
– World eSports League 2021 (WSL): Na szczeblu krajowym, we wrześniu zostaną rozegrane eliminacje w PUBG. Dodatkowo nasz kraj będzie reprezentowany przez zawodnika TEKKEN 7, wyłonionego przy okazji eliminacji na turniej organizowany przez IESF. Finały zaplanowane są na 16-19 grudnia i odbędą się w Seulu.
Narodowa Drużyna Esportu (NDE) to projekt zainicjowany w kwietniu 2019 roku przez Prezydenta RP Andrzeja Dudę. Reprezentacja powołana przez Prezydenta to jedna z pierwszych oficjalnych esportowych drużyn narodowych w Europie. Na początku sierpnia 2019 roku Kancelaria Prezydenta RP powierzyła Esports Association zadanie kontynuowania i dalszego zarządzania inicjatywą NDE.
„Jeżeli możemy mówić, że szachy czy brydż sportowy są sportem, to e-sport, który niezwykle rozwija zdolności manualne i refleks gracza, bez wątpienia także można zaliczyć do dziedzin sportowych” – stwierdził Prezydent RP inaugurując powstanie projektu.
Dało to impuls i otworzyło drogę do rozwoju narodowych drużyn esportowych, którą jako Stowarzyszenie Sportów Elektronicznych – organizacja non-profit mająca na celu popularyzację i profesjonalizację sportów elektronicznych w Polsce – będziemy dalej podążać. Budowanie struktur wspierających działalność graczy oraz środowisk e-sportowych będzie nie tylko kolejnym etapem rozwoju e-sportu w Polsce, ale również naszego stowarzyszenia, które od swojego powstania w 2016 roku cyklicznie organizuje m.in. Ogólnopolski Kongres Sportów Elektronicznych, akademickie rozgrywki Edu Esports League, a także wprowadza autorski esportowy program edukacyjny w szkołach średnich.
International Esports Federation w porozumieniu lokalnym komitetem organizacyjnym zdecydowało się odwołać przeniesione na luty finały Esportowych Mistrzostw Świata 2020 w Ejlat. Jako że sytuacja pandemiczna w Izraelu nadal nie pozwala na przeprowadzenie turnieju w sposób całkowicie bezpieczny, etap regionalnych kwalifikacji uznano jako kończący zeszłoroczny czempionat. Finały E-sportowych Mistrzostw Świata 2020 zostały odwołane, a rozgrywki uznano za zakończone na etapie regionalnych kwalifikacji. Rezultaty zawodników Narodowej Drużyny Esportu sprawiły, że Polska jest najwyżej sklasyfikowanym uczestnikiem mistrzostw pod względem dyscyplin indywidualnych spośród krajów europejskich. Mamy nadzieję, że podobnie świetne rezultaty czekają nas także pod koniec bieżącego roku – izraelskie Ejlat ma wówczas gościć finalistów Esportowych Mistrzostw Świata IESF 2021.