13.02.2007 00:00

Rynek niemiecki – raport po wprowadzeniu nowelizacji ustawy hazardowej

Raport monachijskiego Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową pokazuje najważniejsze zmiany w prawie i ich wpływ na branżę.

Udostępnij

 

 

 

 

 

Jak kształtuje się niemiecki rynek branży automatów rozrywkowych po wprowadzonej na poczatku 2006 roku nowelizacji? Raport Instytutu Badań Gospodarki Rynkowej przy Uniwersytecie w Monachium.

 

Cała niemiecka branża hazardowa i automatów rozrywkowych osiągnęła w 2003 roku 8,7 mln euro dochodu. Stanowiło to 17% całego europejskiego rynku, wszystkich 25 państw. Porównując siłę nabywczą przeciętnego obywatela, Niemcy byli mniej skłonni korzystać z rozrywek takich jak hazard czy innych gier rozrywkowych niż średnio, pozostali Europejczycy. Jedynie 0,7% prywatnych wydatków przeznaczone zostało na hazard i rozrywkę, średnio w Unii odsetek ten wynosi 0,9%.

 

 

Przychody Łącznie Loterie Kasyna Automaty
rozrywkowe
Zakłady Bingo
EU-25 w mln €
udział %
51 411
100.0%
22 479
43.7%
8 151
15.9%
9 429
18.3%
8 898
17.3%
2 453
4.8%
Niemcy w mln €
udział %
8 700
100.0%
4 976
57.4%
1 238
14.2%
2 350
26.8%
136
1.6%
0
0.0%

Tabela: Rynek hazardu i rozrywki w EU-25 w 2003 roku.
Źródło: Swiss Institute of Comparative Law; Calculations by Ifo.

 

W 2003 roku przychody z operowania AoNW osiągnęły 73% łącznego obrotu całej branży urządzeń rozrywkowych. W 2006 liczba ta przekroczyła już poziom 80% łącznej kwoty prawie 3 miliardów euro. Głównym powodem takiego rozwoju wydarzeń było naturalnie wejście w życie z dniem 1. stycznia 2006 roku nowej ustawy regulującej rynek hazardu i gier (Spielverordnung; SpielV).

 

Najważniejsze zmiany pod rządami nowej ustawy:

  1. W barach i restauracjach mogą pracować maksymalnie trzy automaty (wcześniej dwa). Jeśli zainstalowane są trzy urządzenia, wymagane jest dodatkowe techniczne zabezpieczenie weryfikujące wiek grających.
  2. Salony gier – maksymalnie 12 automatów, każde urządzenie wymaga 12 mkw, muszą być pogrupowane po dwie sztuki (wcześniej 10 urządzeń, 15 mkw na każde).
  3. Artykuł 6a ustawy hazardowej zabrania instalowania i operowania automatami wypłacającymi żetony oraz wygrane pieniężne. Darmowe gry (tzw. Free play) są dozwolone pod warunkiem, że gra odbędzie się bezpośrednio po tej, za którą zapłacono. Darmowych gier może być nie więcej niż 6.
  4. Artykuł 9 podpunkt 2 ustawy zabrania łączenia urządzeń w Jackpot.
  5. Artykuł 12 ustala, że maksymalna średnia przegrana na godzinę nie może przekroczyć 33 euro (wcześniej 28,96 euro).
  6. Łączna maksymalna przegrana na godzinę nie może przekroczyć 80 euro (wcześniej 60 euro).
  7. Łączna maksymalna wygrana na godzinę nie może przekroczyć 500 euro (wcześniej 600 euro).
  8. Minimalny czas gry wynosi 5 sekund (wcześniej 12) ze stawką 0,20 euro na grę. W przypadku gier, które trwają dłużej wymagany jest wzrost stawek i możliwości wygranej.
  9. Aby ochronić graczy przed zbyt długą grą, automaty AoNW muszą robić pięciominutową przerwę po nieprzerwanej, godzinnej grze.
  10. W myśl art. 12 i 13 wszystkie stawki, wygrane oraz wypłaty musza być dokumentowane.
  11. Wcześniej operowanie urządzeniem AoNW było ograniczone do 4 lat. Taki zapis był uzasadniony zużyciem urządzenia i koniecznością jego wymiany, aby zapewnić zgodność urządzenia z wymaganiami. Ma się to nijak do dzisiejszych urządzeń sterowanych elektronicznie. Obecnie, po 24 miesiącach eksploatacji automat musi zostać zbadany przez niezależnego eksperta, który potwierdzi jego właściwe funkcjonowanie. W myśl nowej ustawy nie ma już jednak ograniczenia, jak długo urządzenie może pracować.

    Jakie są prognozy i co, według autorów raportu wpływa na powodzenie poszczególnych gałęzi sektora przeczytacie w samym raporcie autorstwa Hansa-Günthera Vieweg’a. Tekst w języku angielskim.

 

Udostępnij
A.B. Interplay

A.B. Interplay