Spadek przychodów Playtech w 2020 roku
Playtech odnotował spadek przychodów o 25,1% do 1,08 mld EUR w 2020 roku. Wpływ na taki stan rzeczy miało zamknięcie handlu detalicznego. Oczywiście sieć retail ucierpiała z powodu restrykcji wprowadzonych w związku z pandemią koronawirusa.
Spadek przychodów
Przychody Playtech składały się z prawie równego podziału między segmentami B2B i B2C, ponieważ przychody B2B spadły o 10,7% do 494,8 mln EUR, a przychody B2C spadły o 33,8% do 596,3 mln EUR. Należy odnotować również fakt, że 12,7 mln € zostało usunięte w wyniku międzysegmentowych eliminacji.
Po dalszym spadku przychodów B2B, 413,0 mln euro pochodziło z podstawowych operacji typu business-to-business, a 81,9 mln euro z Azji.
Biorąc pod uwagę rozmieszczenie geograficzne, nieco ponad połowa całkowitych przychodów firmy pochodzi z Włoch, głównie dzięki marce Snaitech. Z kolei przychody B2C, składające się prawie w całości z przychodów Snai, wyniosły 522,7 mln EUR przy całkowitych przychodach w wysokości 541,4 mln EUR po wyłączeniu operacji między segmentami.
Działalność Snai
Chociaż przychody ze Snai spadały w skali rok do roku, dyrektor generalny Playtech, Mor Weizer, powiedział, że marka radziła sobie dobrze, biorąc pod uwagę fakt, że wiele jej punktów stacjonarnych było zamkniętych przez większą część roku z powodu pandemii koronawirusa: – Snaitech nadal przoduje we Włoszech pomimo zamknięć punktów w 2020 r. Firma ta bowiem osiągnęła pozycję numer jeden pod względem udziału w rynku we Włoszech w zakresie hazardu online, jak i sieci retail. Co więcej zwiększyła całkowite przychody online o 58% w 2020 roku.
– Włochy nadal oferują znaczny potencjał wzrostu, a Snaitech jest na idealnej drodze, by generować jeszcze większe przychody i zyski. To firma z ogromnym potencjałem – zakończył Mor Weizer.
Przychody w pozostałych krajach
Wielka Brytania odpowiadała za 150,0 mln euro przychodów w segmencie B2B i 54,4 mln euro przychodów w sieci B2C. Duża w tym zasługa marki Sun Bingo.
Kolejne miejsca zajęły Filipiny, Meksyk i Malta z odpowiednio 70,2 mln EUR, 54,9 mln EUR i 54,7 mln EUR, wszystkie w całości z operacji B2B. Żaden inny kraj nie przyniósł więcej niż 25 mln euro, przy czym Hiszpania, Niemcy, Gibraltar, Grecja i Curaçao odpowiadały za ponad 10 mln euro, a Norwegia, Finlandia i Polska ponad 5 mln euro.
Koszty
Firma poniosła koszty w wysokości 824,9 mln euro, co oznacza spadek o 22,5%. Z tego 369,0 mln euro pochodziło z operacji B2B, co oznacza spadek o 11,0%. W ramach kosztów związanych z segmentem B2B odntowano kilka spadków. Przede wszystkim spadły koszty na badania i rozwój do 76,1 mln euro. Z kolei koszty operacyjne osiągnęły 214,5 mln euro, administracyjne wzrosły do 63,2 mln euro, a sprzedaży i marketingu spadły do 15,2 mln euro.
W segmencie B2C koszty wyniosły 468,5 mln €, co oznacza spadek o 37,0%. Przychody Snaitech spadły o 42,1% do 390,2 mln euro, podczas gdy przychody z bingo i innych gier wzrosły do 47,9 mln euro. Doprowadziło to wszystko do skorygowanego zysku przed odliczeniem odsetek, podatków, amortyzacji (EBITDA) w wysokości 253,6 mln euro, co oznacza spadek o 31,9%. Tym samym po wydatkach na akcje pracowników w wysokości 16,5 mln euro, darowiznach na cele charytatywne i honorariach za przejęcia, EBITDA zysk Playtech wyniósł 222,9 mln euro, co oznacza spadek o 33,2%.
Dobre wynik finansowy w trudnych czasach?
Pomimo spadku przychodów dyrektor generalny Playtech, Mor Weizer optymistycznie patrzy w przyszłość: – Postawa i umiejętności naszych pracowników oraz siła i dywersyfikacja naszego modelu biznesowego opartego na technologii umożliwiły nam osiągnięcie solidnych wyników finansowych pomimo trudnej sytuacji rynkowej we wszystkich krajach na świecie.
Przypomnijmy, że w tym roku Playtech rozszerzył swoją działalność w USA dzięki umowom z Bet365 i MGM oraz spółką joint venture Entain – BetMGM w New Jersey. Następnie podpisał umowę z właścicielem kasyna Parx, Greenwoodem, co pozwoli wejść firmie do kolejnych stanów.
– Playtech poczynił również znaczący postęp strategiczny i operacyjny, dodając nowe marki, rozszerzając istniejące relacje i wchodząc na nowe rynki… Jesteśmy szczególnie zadowoleni z doskonałych postępów, jakie osiągnęliśmy na rynku amerykańskim, wprowadzając Bet365 i Entain w 2020 roku. Parafowaliśmy również kluczowe umowy z firmami Greenwood w 2021 roku, co pozwoli nam uzyskać licencje na nasze produkty w Michigan, Indianie, New Jersey i Pensylwanii – powiedział Weizer.
Nowy prezes Playtech
W zeszłym tygodniu, 3 marca, Playtech ogłosił, że Brian Mattingley obejmie stanowisko nowego prezesa od 1 czerwca. Mattingley jest obecnie prezesem 888 Holdings, zasiadając w radzie tego operatora od 2005 roku. Zastąpi Claire Milne, która została mianowana tymczasowym przewodniczącym w kwietniu 2020 roku, po tym, jak Alan Jackson oznajmił, że nie będzie kandydował na reelekcję.
Warto nadmienić również, że wczoraj Playtech ogłosił podpisanie nowego partnerstwa z Kindred Group, aby uruchomić swoją ofertę kasyn RNG obejmującą 9 marek operatora, w tym flagowca – Unibet.