Spory wzrost przychodów hiszpańskiej branży hazardowej
Directorate General for the Regulation of Gambling, poinformował, że przychody brutto z gier hazardowych (GGR) w Hiszpanii wzrosły w trzecim kwartale 2022 roku zarówno w ujęciu kwartalnym, jak i rocznym.
Udany kwartał hiszpańskiej branży hazardowej
Hiszpański sektor hazardowy może mówić tym samym o niezwykle udanym okresie, zwłaszcza w porównaniu z kilkoma poprzednimi kwartałami, kiedy przychody brutto z zakładów wyniosły mniej niż 2,5% ogólnego obrotu. W sumie GGR wyniósł w trzecim kwartale 2022 roku 240,8 mln euro (212,9 mln funtów/253,7 mln dolarów). Oznacza to wzrost o 18,1% kwartał do kwartału i o 31,3% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.
Suma ta objęła między innymi 89 mln euro przychodów z zakładów bukmacherskich. Trend wzrostowy jeśli chodzi o przychody w tym obszarze utrzymywał się przez cały 2022 rok. Głównym powodem wzrostów jest zwiększenie się marż bukmacherskich do 4,1% – niemal dwukrotne, w porównaniu z 2,2% w poprzednim kwartale. Bukmacherzy odnotowali jednak spadek obrotów.
W trzecim kwartale dominowały głównie zakłady sportowe na żywo, które stanowiły teraz 56,9% przychodów tego sektora. Jest to spory wzrost w porównaniu z 47,3% w drugim kwartale. Przedmeczowe zakłady sportowe – które stanowiły 39,6% całkowitych przychodów – zagwarantowały w tym okresie 35,2 mln euro.
Stały wzrost branży iGaming
Sektor kasyn online kontynuował stały wzrost zarówno pod względem łącznych stawek, jak i GGR, rosnąc z 117,2 mln euro do 128 mln euro w okresie od drugiego do trzeciego kwartału 2022 roku. Długoterminowy trend w branży igaming był mniej zmienny niż w przypadku innych branż, a sektor ten odnotowuje powolny, ale stały i stabilny wzrost od czwartego kwartału 2020 r. W trzecim kwartale źródłem 62,4% całkowitych przychodów były automaty online, 28,8% przychodów to natomiast zasługa ruletki na żywo.
W 2020 r. hiszpańska Rada Ministrów zatwierdziła dekret królewski w sprawie komunikatów handlowych dotyczących działalności hazardowej, który reguluje ramy krajowego systemu reklamy gier hazardowych. Przepisy prawa ograniczyły reklamy telewizyjne i radiowe między godziną 1:00 a 5:00, zakazały zawierania umów sponsorskich z operatorami oraz ograniczyły reklamę bonusów powitalnych. W rezultacie hiszpańskie wydatki marketingowe znacznie spadły w porównaniu z poprzednim rokiem.
Istnieją jednak oznaki, że rynek osiągnął swój najniższy poziom w drugim kwartale, a wydatki na marketing w trzecim kwartale wykazują tendencje wzrostowe. Całkowita kwota przeznaczona na marketing w trzecim kwartale wyniosła 96,31 mln euro, co oznacza wzrost o 7,8% kwartał do kwartału i wzrost o 7,3% w ujęciu rocznym.