SUREXPO 2007 – raport
W warszawskiej hali Centrum Expo XXI już po raz trzeci odbył się w dniach 18-20 października 6-ty z kolei Salon Urządzeń Rozrywkowych - SUREXPO.
W warszawskiej hali Centrum Expo XXI już po raz trzeci odbył się w dniach 18-20 października 6-ty z kolei Salon Urządzeń Rozrywkowych – SUREXPO.
130 wystawców (w tym 34 z zagranicy) to 9 więcej niż w ubiegłym roku i 1000m2 większa powierzchnia mówią same za siebie. Jednak nie tylko ilość stoisk świadczy o rosnącej roli i prestiżu tej imprezy. Warto zwrócić uwagę na wzrost liczby odwiedzających, jakość i wielkość stoisk oraz ofertę wystawianych automatów, a takiej różnorodności jeszcze do tej pory na tej wystawie nie było.
Główną część wystawców stanowiły spółki z krajowego sektora automatów o niskich wygranych (AONW), zgrupowane w Izbie Gospodarczej Operatorów i Producentów Urządzeń Rozrywkowych (IGOiPUR). Izba i nasza gazeta (Interplay) należały także do współorganizatorów wystawy, którą po raz kolejny przygotowała wrocławska agencja WIGOR. Przedstawiciele ww w towarzystwie Janusza Korwina-Mikke, honorowego patrona, dokonali uroczystego otwarcia wystawy. W trakcie targów miało miejsce walne zebranie Izby Gospodarczej oraz seminarium Stowarzyszenia Rzeczoznawców Technicznych Urządzeń Rozrywkowych na temat „Bezpieczeństwa zewnętrznych i wewnętrznych placów zabaw dla dzieci”.
Największe stoiska na targach Surexpo zbudowały: Nowogames S.A. (ponad 200m2) Novomatic wspólnie z polskim oddziałem ATT S.A., Eurocoin Polska wspólnie z K.O.S.-em i Suzo Polska oraz Gamesystem, Vegas i Synot Polska. Jeśliby jednak doliczyć powierzchnię targową zajętą na bankiet, to spółka Gamesystem z Miejsca Piastowego byłaby liderem w tej stawce.
Zresztą właśnie Gamesytem został nagrodzony, ex equo z Nowogames, nagrodą za najlepsze stoisko targów. Warto dodać, że spółka Nowopol Group, obchodziła podczas SUREXPO swoje 10-lecie.
Jak już wspomniałem na wystawie dominowały produkty należące do sektora automatów o niskich wygranych. Oprócz automatów produkcji zachodniej, pojawiły się w dużej ilości maszynki polskiej produkcji. Wymienię choćby tylko Black Horse’a Exclusive Vegasa (nagrodzony), Laxus’a Gamesystemu, które miały na Surexpo swoje premiery, czy Magic Fox firmy Fox i Casino Multigame Promatica. Oczywiście każda z tych firm prezentowała także nowe gry przeznaczone na polski rynek AoNW, który jak wszystko na to wskazuje, zanotuje po raz kolejny wzrost przychodów i stanie się trzecim co do wielkości graczem w Polsce, po kasynach i salonach gier hazardowych.
Wśród zagranicznych automatów dominujących obecnie na polskim rynku AoNW palmę pierwszeństwa dzierży od lat Hot Spot, co potwierdzone zostało w tym roku nagrodą Grand Prix. A warto wspomnieć, że „ojcem” sukcesu Hot Spot’a jest nasz rodak od lat pracujący w austriackim Novomaticu i członek zarządu tej firmy – Ryszard Presch. Na warszawskiej wystawie nie zabrakło jednak i innych hitów sektora AoNW jak choćby automaty JPM-a w obudowach Linear i Electra, Barcrestów, Bell-Fruitów, Apexów i Erreli.
Chociaż automaty hazardowe i ruletki przeważały na Surexpo, to znaczącą rolę odegrały tu również firmy z sektora typowych urządzeń rozrywkowych. Jak zwykle nie zabrakło producentów urządzeń siłowych. Swoje produkty prezentowały: Jakar, Dawpol, Magic Play, Kalkomat, Kriss Sport, Kupper Automaty, Joker i Eurogames. Premiery na wystawie w stolicy miały automatyczne koszykówki (nagrodzone), młoty i „Drwal” Jakara, wodna strzelnica Kriss Sport’u, nowe wersje kolorystyczne Mr Buggy i kopacza Dawpolu, bujaki Kidmanna i Kuppera. Ciekawostką był kopacz Soccermania firmy Kriss Sport zasilany z baterii słonecznej (nagrodzony).
Jeśli już mowa o nagrodach to było ich znacznie mniej niż w roku ubiegłym, a ubiegały się o nie urządzenia wyłącznie zgłoszone jeszcze przed rozpoczęciem targów. Jury złożone z przedstawicieli Izby Gospodarczej, Interplaya i UDT oprócz wspomnianych wyżej nagród doceniło także system zdalnego rozlicznia i kontroli automatów Gamekeeper Blue Box firmy K.O.S. oraz samoobsługowy dystrybutor piwa MadBox firmy Nera prezentowany na stoisku Kidmanna.
Nie zabrakło też na wystawie dystrybutorów części zamiennych do automatów. Swoje stoiska miały Suzo, Comestero, Gambit, Novo Parts, Validation Technology Int., Money Controls. Pojawiły się firmy produkujące obudowy do gier jak choćby Vizio z Bartoszyc, strzelnice na kulki – Linus Lucidus, stoły bilardowe i air hockeye – WiK i Vita oraz szereg głównie włoskich firm z automatami sprzedającymi zabawki, kulki i gumy. Urządzenia dmuchane i place zabaw dla dzieci prezentowały, niestety tylko na bannerach lub makietach VIV i Admar. Dopisały też firmy z systemami zarządzania i kontroli automatów poprzez sieć GSM. Swoje produkty pokazały K.O.S., Nowoproject i Vegas. Oczywiście pojawiły się też licznie wydawnictwa branżowe z Europy i Świata. Wystawie jak zwykle towarzyszyły występy taneczne, co już chyba jest specjalnością tych targów, będącą pokłosiem skojarzenia ich w latach poprzednich z targami Światło, Dźwięk i Scena. Gamesystem zaprosiło Roberta Janowskiego z zespołem, a na scenie występowały formacje V6 i tancerze.pl. Swoje tricki bilardowe prezentował na stoisku Wik-a Bogdan Wołkowski.
Nie ma jeszcze oficjalnych statystyk, ale widać było wyraźnie, że wystawę odwiedziło zdecydowanie więcej gości niż w latach ubiegłych. SUREXPO tym samym staje się zdecydowanie największą wystawą branży rozrywkowej w tej części Europy. To niewątpliwa zasługa organizatora tej wystawy – Witolda Malinowskiego, szefa firmy Wigor, który będąc postacią spoza branży zdołał w ciągu kilku ubiegłych lat pogodzić sprzeczne interesy firm z wielu jej sektorów, wymyślił te targi i konsekwentnie je rozwija. Jeśli tylko nasi politycy przestaną grzebać w Ustawie o Grach w kolejnych latach możemy liczyć na kolejne rekordy SUREXPO.