Ustawa hazardowa. Holandia czeka na decyzję Komisji Europejskiej
Rząd holenderski przedłożył ustawę dotyczącą hazardu online do Komisji Europejskiej, by ta wydała opinię zanim nowe prawo zostanie wprowadzone w życie w przyszłym roku.
Długi proces wprowadzania ustawy
Wprowadzanie ustawy i pisania do niej poprawek trwało cztery lata. Obecnie przepisy są omawiane przez izbę, która może w najbliższych trzech miesiącach zaproponować ewentualne zmiany. Wszystko musi się odbyć zanim Komisja Europejska zdecyduje, czy nowa holenderska ustawa hazardowa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Ustawodawstwo, podpisane przez holenderskiego ministra ochrony prawnej Sandera Dekkera, zawiera zmiany w ustawie o grach hazardowych takie jak m.in. zakaz korzystania przez operatorów z baz danych graczy, które uzyskali przed wprowadzeniem rozporządzenia. Zmiana w prawie – zasugerowana przez rząd w maju – ma na celu uniemożliwienie tym, którzy prowadzili nielegalny biznes hazardowy w Holandii, uzyskania przewagi nad resztą firm.
Kiedy wejdzie nowa ustawa?
Rząd holenderski ma nadzieję, że ustawa – która została ostatecznie uchwalona przez izbę wyższą w lutym ubiegłego roku – może zostać wprowadzona w styczniu 2021 r. A nowe ramy prawne mają zostać wdrożone od lipca 2021 r. Proces ten może się jednak opóźnić po tym, jak Dekker przyznał, że pandemia koronawirusa wydłużyła pracę nad ustawą.
A to nie wszystko, ponieważ rząd holenderski przedstawił również ustawę o podatku od gier hazardowych i niektóre inne ustawy związane z organizowaniem gier hazardowych na odległość. Ta ostatnia zawiera wymagania dotyczące organizacji gier hazardowych online, w szczególności w odniesieniu do licencjonowania podmiotów prowadzących usługi hazardowe. A także są w niej przepisy dotyczące uczciwości i zapobiegania ustawianiu meczów.
Ustawa zawiera również surowe wymagania dotyczące zapobiegania uzależnieniom, a wszystkim licencjobiorcom nakazuje stworzenie polityki odpowiedzialnej gry. Tym samym gracze będą musieli ustawić limity depozytów na swoim koncie, a bonusy i promocje będą ograniczone. Uwzględniono także dalsze środki dotyczące ograniczeń marketingowych, na przykład zakazanie operatorom reklamowania usług związanych z hazardem między 6:00 a 21:00, co będzie miało miejsce również w Niemczech.