Ogolna 23 października 2020

Włoski organ regulacyjny ukarał Google grzywną za reklamy hazardu

Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni (AGCOM), włoski organ regulacyjny ds. Komunikacji, nałożył na Google grzywnę za rzekome naruszenie przepisów ustawy hazardowej. Sprawa dotyczy nielegalnego promowania hazardu w sieci. 

Dekret z 1 stycznia 2019 roku zakazuje wszelkich form reklamy hazardu. Chociaż oficjalne nie wiadomo, jak wysoką karę nałożono na Google, zdaniem Reutera kara wynosiła 100 000 euro (118 250 dolarów).

Reklama, a ustawa

Włoski organ regulacyjny ds. Komunikacji nie ma wątpliwości, że Google popełniło błąd, gdy zezwoliło na wyświetlenie płatnej reklamy kasyna online w wynikach wyszukiwania. Tym samym w swoim oświadczeniu regulator oświadczył, że Google: – Rozpowszechniło płatne ogłoszenie strony sublimecasino.com, która prowadzi gry i zakłady z wygranymi gotówkowymi.

AGCOM następnie usankcjonował naruszenie na podstawie rozporządzenia (UE) 2019/1150, które zezwala na „ukaranie dostawców usług indeksowania mających siedzibę za granicą, które oferują usługi dla włoskiej ludności”.

Recydywa Google

Warto przypomnieć, że to nie pierwszy raz, kiedy Google zderza się z włoskim regulatorem. W 2018 roku potentat na rynkach światowych zgodził się usunąć wszystkie treści związane z hazardem z indeksowania we włoskich wynikach wyszukiwania. We wrześniu tego roku AGCOM wszczął dochodzenie w sprawie wyszukiwarki po tym, jak w wynikach wyszukiwania w kraju pojawiła się seria reklam hazardowych.

Trudno przypuszczać, by w kolejnych latach włoski regulator, gdy dopatrzy się naruszeń, odpuścił tego typu sprawy. Z każdym kolejnym wykroczeniem Google, kary grzywny mogą być wyższy. Mimo wszystko nie tak wysokie, by Google w jakikolwiek sposób je odczuło.