Wzrost przychodów Flutter Entertainment
Przychody Flutter Entertainment wzrosły ponad dwukrotnie w porównaniu do roku poprzedniego. Wpływ na to miało kilka aspektów, ale najważniejszymi były przejęcie The Stars Group i wykupienie mniejszościowych udziałów w FanDuel.
Historyczny rok
Dyrektor generalny operatora, Peter Jackson, określił poprzedni rok jako historyczny: – Dodanie marek takich jak PokerStars, Sky Betting & Gaming i Fox Bet do naszego portfolio pomogło zwiększyć przychody o 105,5% porównując rok do roku. Dało nam to 4,40 miliarda funtów przychodów, co trzeba uznać za wspaniały wynik.
Przypomnijmy, że fuzja z The Stars Group zakończyła się 5 maja. Na podstawie pro-forma – biorąc pod uwagę wkład The Stars Group za cały rok kalendarzowy 2020, a także uwzględniając przychody Stars Group na potrzeby porównań rok do roku – przychody wzrosły o 27,0% do 5,26 mld GBP.
Operacje bukmacherskie
Patrząc na podobny podział przychodów, Flutter wygenerował 2,73 miliarda funtów z operacji bukmacherskich, co stanowi wzrost o 63,5%, podczas gdy przychody z gier wzrosły o 253,7% do 1,67 miliarda funtów. Waro podkreślić również, że przychody z roku na rok znacznie wzrosły w przypadku oddziałów Sky Betting & Gaming oraz PokerStars, w Australii i USA, choć spadły w przypadku brytyjskiego i irlandzkiego ramienia Paddy Power Betfair.
W przypadku Paddy Power Betfair przychody spadły o 2,2% do 1,29 miliarda funtów, a dobre wyniki online zostały osłabione przez trudności w handlu detalicznym. Punkty Paddy Power były bowiem zamknięte przez około 38% roku w wyniku pandemii koronawirusa, co spowodowało, że udział sieci retail spadł z 35,9% do 200 milionów funtów.
Kanały online
Sieć online, pomimo trudności w pierwszej połowie roku w związku z odwołaniem wydarzeń sportowych, nadrobiła straty w okresie od czerwca do grudnia. Przychody wzrosły bowiem o 8,2% do 1,09 mld GBP.
Kwoty postawione na sport w obu kanałach spadły o 16,3% do 5,85 miliarda funtów i pomimo poprawy marży netto w wysokości 10,5%, były niższe od sumy z 2019 roku i wyniosły 813 milionów funtów. Zostało to częściowo zrównoważone 12,6% wzrostem przychodów z gier do 481 mln GBP.
Działające wyłącznie online Sky Betting & Gaming wypadły lepiej, mimo że stawki za rok spadły do 4,17 miliarda funtów. W przypadku tej operacji znacznie poprawiona marża przychodów netto w wysokości 13,6% spowodowała, że przychody z zakładów wzrosły o 33,5% do 590 mln GBP. Tym samym po uwzględnieniu zwiększonego wkładu w wysokości 385 milionów funtów z gier, przychody Sky Betting and Gaming wzrosły o 32,5% do 975 milionów funtów.
Przechodząc do Australii, marka Flutter Sportsbet skorzystała na tym, że klienci migrowali do sieci online w wyniku pandemii koroanwirusa. Przełożyło się to na aż 675 000 nowych graczy w ciągu roku. Jak łatwo się domyślić doprowadziło to do wzrostu postawionych kwot o 43,9% do 9,71 mld GBP. Z kolei przychody wzrosły o 57,9% do 1,08 mld GBP. Podobnie jak Paddy Power Betfair, wzrost nastąpił w drugiej połowie roku.
Odrodzenie pokera
W roku, w którym pokerowa branża przeżywała odrodzenie, PokerStars również odnotowało wzrost przychodów z roku na rok. Segment ten, obejmujący działalność marki na rynkach poza Wielką Brytanią i USA, odnotował przychody w wysokości 1,23 mld GBP, co oznacza wzrost o 20,3% w stosunku do 2019 roku.
Jak rozłożyło się to w skali kilku miesięcy? Nieco inaczej niż w przypadku zakładów sportowych, ponieważ przychody z pokera wzrosły o 38% w pierwszej połowie roku, chociaż przychody z kasyna wzrosły o 51% w tym samym okresie. Tym samym drugie półroczne dla pokera już tak dobre nie było, ale miało to związek z tym, że część graczy powróciła do obstawiania zakładów bukmacherskich.
Oczywiście największe postępy odnotowano w Stanach Zjednoczonych, gdzie dochody wzrosły o 80,1% do 695 mln GBP. Dywizja ta, obejmująca marki FanDuel, Fox Bet, TVG, PokerStars i Betfair Casino, odnotowała wzrost przychodów z zakładów sportowych do 458 milionów funtów przy stawkach 4,41 miliarda funtów, a przychody z gier wzrosły o 288,5% do 237 milionów funtów.
Flutter stwierdził także, że jego marka wyścigów konnych TVG radziła sobie szczególnie dobrze, korzystając z faktu, że wyścigi były w niektórych krajach kontynuowane w czasie pandemii.
Koszty
Jeśli chodzi o wydatki, koszt sprzedaży we wszystkich działach znacznie wzrósł w wyniku ekspansji firmy, ponad dwukrotnie, do 1,54 miliarda funtów. Jednak dzięki znacznemu wzrostowi przychodów typu „like-for-like” zysk brutto utrzymał się na poziomie 2,86 mld GBP.
Po uwzględnieniu kosztów sprzedaży i marketingu w wysokości 991 mln GBP plus 884 mln GBP innych wydatków operacyjnych i 95 mln GBP kosztów korporacyjnych, skorygowane zyski Fluttera przed odsetkami, podatkami, amortyzacją (EBITDA) wzrosły o 109,2% do 889 mln GBP.
Koszty amortyzacji w wysokości 213 mln funtów – wzrost o 46,9% – pozostawiły skorygowany zysk operacyjny w wysokości 676 mln funtów, czyli ponad dwukrotnie większy niż w roku poprzednim. Wówczas to było 281 mln funtów.
Koszty fuzji i przejęć
Koszty odsetkowe netto wzrosły do 110 mln GBP, podczas gdy Flutter wykazał również 565 mln GBP kosztów w osobno ujawnianych pozycjach związanych z przejęciem The Stars Group. Obejmowały one opłaty związane z amortyzacją nabytych wartości niematerialnych i prawnych, a także koszty restrukturyzacji i transakcji, częściowo skompensowane zwrotem podatku VAT związanego z niesłusznie uiszczonymi opłatami za automaty do gier w punktach bukmacherskich.