Premier League bukmacherami stoi
Premier League i bukmacherzy. Czy można sobie wyobrazić lepsze połączenie? Ale które kluby tak naprawdę są najmocniej wspierane przez firmy z branży hazardowej?
Format Premier League obowiązuje od sezonu 1992/93. Jednym z celów było zwiększenie atrakcyjności rozgrywek i przyciągnięcie partnerów chcących płacić krocie za możliwość promocji poprzez klub. To się udało, a liga uchodzi za jedną z tych najbardziej wartościowych na świecie.
Wiedzą o tym także firmy bukmacherskie, które bardzo chętnie angażują się w różne formy kooperacji. Oczywiście, najdroższa jest forma prezentacji na centralnym miejscu koszulek meczowych, ale chętnych jest wielu.
W tym przypadku nie zmieniło się nic względem sezonu 2017/18. Ponownie dziewięć klubów ma firmy z szeroko rozumianej branży hazardowej za sponsorów głównych. Jednak pierwszy tego typu kontrakt wszedł w życie w kampanii 2002/03. Wówczas Fulham FC promowało markę Betfair.com.
Rekordowy pod względem prezentacji logo firm bukmacherskich na klatkach piersiowych piłkarzy biegających po boiskach Premier League był sezon 2016/17. Wówczas na taki krok zdecydowało się aż 10 klubów.
Kto się decyduje?
W tym przypadku kusi, by stwierdzić, że jeżeli jesteś wystarczająco „dużym” i „potężnym” klubem o wystarczająco silnej pozycji, by przyciągnąć dużą międzynarodową korporację lub firmę, to twoi właściciele woleliby trzymać się z daleka od „tandetnych” umów sponsorskich z firmami hazardowymi.
Wszystkie kluby z definicji uważają się za zakorzenione w swoich społecznościach, a zatem są klubami „społecznościowymi” i klubami „rodzinnymi”. Dlaczego jakikolwiek klub w najprawdziwszym tego słowa znaczeniu chciałby pchać firmy hazardowe ku dzieciom? Jeśli nie możesz zdobyć wielkich pieniędzy z wielonarodowych koncernów niebukmacherskich to firmy z branży hazardowej chętnie zainwestują miliony, aby zwiększyć swój udział w rynku.
Kluby ze sponsorem głównym z branży hazardowej: AFC Bournemouth (M88), Burnley FC (LaBa 360), Crystal Palace FC (ManBetX), Everton FC (SportPesa), Fulham FC (Dafabet), Huddersfield Town FC (Opebet), Newcastle Unted FC (FUNN88), West Ham United FC (BetWay), Wolverhampton Wanderers FC (W88).
Co z wielkimi?
Największe kluby Premier League chętnie współpracują z bukmacherami, ale na innych zasadach. Najchętniej korzystają z ich usług jako partnerów regionalnych. Rekordzistą pod tym względem jest Arsenal FC, który ma w portfolio cztery takie firmy: 12BET (Azja), Betfair (Europa, Ameryka Łacińska i Centralna, Wielka Brytania), SportPesa (Afryka) i Tempobet (Oceania).
Dwa inne kluby z Londynu, czyli Chelsea FC oraz Tottenham Hotspur FC są związane z legendarną brytyjską marką, czyli Williamem Hillem. Liverpool FC kooperuje z BetVictor, ale firma ma wykupioną możliwość ekspozycji na strojach treningowych.
Manchester City FC od kilku tygodni współpracuje z Marathonbet. Robił to także Manchester United, ale tu do gry wszedł jeszcze MoPlay, będący oficjalnym partnerem zakładów internetowych klubu. Ta marka ma miękkie lądowanie, bo związała się również z Watford FC, gdzie będzie się reklamować na rękawkach.
Cóż, można być pewnym, że z każdym rokiem firm i marek będzie więcej, a kluby chętnie będą uzupełniały swoje budżety o wpływy z branży hazardowej.
Poniżej prezentujemy pełne zestawienie klubów i bukmacherów z nimi współpracującyc (oparte o dane z oficjalnych stron klubów):
– Arsenal FC: 12BET (partner regionalny na Azję), Betfair (partner regionalny na Europę, Amerykę Łacińską i Środkową, Wielką Brytanię), SportPesa (partner regionalny na Afrykę), Tempobet (partner regionalny na Oceanię)
– AFC Bournemouth: M88 (sponsor główny), Mansion (oficjalny partner na rękawkach)
– Brighton & Hove Albion FC: brak
– Burnley FC: LaBa 360 (sponsor główny), Ladbrokes (partner regionalny na Wielką Brytanię)
– Cardiff City FC: 1XBET (partner globalny)
– Chelsea FC: William Hill (oficjalny partner)
– Crystal Palace FC: ManBetX (sponsor główny)
– Everton FC: SportPesa (sponsor główny)
– Fulham FC: Dafabet (sponsor główny)
– Huddersfield Town AFC: Opetbet (sponsor główny)
– Leicester City FC: Ladbrokes (partner regionalny na Wielką Brytanię i Irlandię), Dafabet (partner), W88 (partner)
– Liverpool FC: BetVictor (oficjalny sponsor strojów treningowych)
– Manchester City FC: Marathonbet (partner globalny)
– Manchester United FC: MoPlay (partner globalny)
– Newcastle United FC: FUN88 (sponsor główny), Coral (partner zakładów internetowych)
– Southampton FC: SportPesa (partner), TLCBET (partner regionalny na Azję)
– Tottenham Hotspur FC: William Hill (partner regionalny na Europę i Australię), FUN88 (partner regionalny na Azję i Amerykę Południową),
– Watford FC: MoPlay (oficjalny partner na rękawkach)
– West Ham United FC: BetWay (sponsor główny)
– Wolverhampton Wanderers FC: W88 (sponsor główny).