Relacje między piłką nożną a kryptowalutami wracają do normy
Na początku 2022 roku, gdy rynek kryptowalut przeżywał hossę, zarówno Manchester City, jak i Manchester United starały się wyprzedzić konkurencję, podpisując umowy odpowiednio z giełdą kryptowalut OKX i platformą blockchain Tezos.
Kryzys branży kryptowalut
Gdy nowi inwestorzy stawali się milionerami z dnia na dzień, nie tylko firmy takie jak FTX stały się jedną z najbardziej dochodowych firm na świecie, ale także pojawiły się przestrogi sceptyków. Wszystko to osiągnęło punkt kulminacyjny w 2022 roku, gdy upadek TerraLuny wywołał zawód kryptowalutami.
Następnie nastąpił katastrofalny upadek FTX, który pogrążył rynek kryptowalut i wzmógł obawy konsumentów. Skutki tych załamań w tamtym roku były widoczne w odpowiedziach, lub ich braku, z innych branż. Liczba umów sponsorskich kryptowalut/blockchain z klubami piłkarskimi znacznie spadła, a upadek rynku spowodował nawet komplikacje w istniejących już umowach.
PULL: „Europejskie kluby stanowią ogromną szansę dla BlockDAG ze względu na ich dużą międzynarodową bazę fanów”
Sytuacja Interu
Firma zajmująca się aktywami cyfrowymi DigitalBits nie była w stanie zapłacić pozostałych pieniędzy, które była winna klubowi Interowi Mediolan, za umowę sponsorską na przodzie koszulki z powodu perturbacji wynikających z krachu rynkowego. Inter szybko usunął DigitalBits z grona partnerów i znalazł nowego sponsora na przodzie koszulki.
Jednak szybko przechodząc do obecnej sytuacji, wydaje się, że mistrzowie Włoch odnowili wiarę w sektor kryptowalut. Dzieje się tak, ponieważ klub niedawno podpisał umowę partnerską z firmą infrastruktury blockchain BlockDAG, aby zostać pierwszym oficjalnym partnerem blockchain klubu. Ponadto, wskazując na nowo odkryte zaufanie Interu Mediolan do sektora, klub podpisał również umowę z firmą kryptowalutową Gate.io jako nowym sponsorem rękawów koszulek.
BlockDAG stawia na piłkę nożną
Dyrektor generalny BlockDAG, Antony Turner, ujawnił, dlaczego piłka nożna jest tak ważną platformą dla firm blockchain i kryptowalut, które chcą nie tylko wzmocnić swoją markę, ale także przywrócić zaufanie konsumentom.
– Europejskie kluby stanowią ogromną szansę dla BlockDAG ze względu na ich dużą międzynarodową bazę fanów, która jest niesamowicie lojalna i wspierająca. Łącznie europejska piłka nożna stanowi bazę fanów większą niż jakikolwiek inny segment. Futbol to ogromna branża, która dotyka życia ponad miliarda ludzi. W miarę jak rynek kryptowalut kontynuuje swój wzrost po okresie spadku w latach 2022/23, zaufanie klubów piłkarskich rośnie równolegle z zaufaniem konsumentów.
BlockDAG jest symbolem tego odrodzenia, ponieważ nie tylko nawiązał współpracę z Interem Mediolan w zeszłym miesiącu, ale również podpisał podobną umowę z jednym z największych klubów Bundesligi, Borussią Dortmund.
– Byliśmy bardzo konkretni, celując w te dwa kluby. Reprezentują one typ marek, z którymi chcielibyśmy być kojarzeni – profesjonalne, znane, czołowe kluby w swoich krajach i na całym świecie, oba z dużymi i oddanymi fanami – powiedział Turner.
Nowe metody
Od czasu upadku FTX globalni decydenci dziesięciokrotnie zwiększyli nacisk na wytyczne dotyczące ochrony konsumentów kryptowalut i opracowali przepisy. W przypadku kryptowalut w Europie żaden akt prawny nie jest ważniejszy niż ustawa o rynkach aktywów kryptograficznych, przepisy, które mają wejść w życie w grudniu 2024 r. i będą nadzorować całą działalność kryptowalutową na kontynencie.
Turner uważa, że kryptowaluty są nadal niestabilnym rynkiem, który ma czynniki łagodzące. Wyjaśnił:
– Niestety myślę, że nadal może być większa zmienność z powodu niepewności na rynkach finansowych i wokół wyborów w USA. Powodem, dla którego sponsorzy są teraz, był fakt, że sezon piłkarski dopiero się rozpoczął, więc chcieliśmy wejść w to od samego początku. Ponadto te sponsoringi są długoterminowymi relacjami, więc nie było potrzeby wyczucia rynku.
Sytuacja Lazio
Lazio i Binance, największa na świecie giełda kryptowalut, chciały zapewnić te korzyści, wprowadzając Lazio Fan Token. Ten cyfrowy zasób umożliwiał korzystanie z niego tylko fanom włoskiego klubu piłkarskiego i otrzymywanie nagród, takich jak ekskluzywne towary, sztuka cyfrowa i zniżki w sklepie klubowym.
Bartłomiej Najtkowski