Bukmacherzy odpadli w przedbiegach w walce o Nagrodę Biznesu Sportowego
Kilka dni temu zaprezentowano pełną listę finalistów Nagród Biznesu Sportowego za działalność w 2018 roku. Co prawda zwycięzców w każdej kategorii poznamy dopiero 13 marca w Centrum Olimpijskim PKOl w Warszawie, ale już teraz wiadomo, iż żaden bukmacher nie wygra w żadnej kategorii. Powiedzieć, że jesteśmy tym faktem zbulwersowani, to za dużo, ale rozczarowania i zaskoczenia nie potrafimy ukryć.
Rozumiemy w pełni, że "Fortuna" poległa w kategorii "Social Media". Tym bardziej nie dziwi nas, że "STS" nie znalazł się w gronie finalistów w kategorii "Kampania Marketingowa". Spójrzcie tylko na konkurentów bukmachera:
– Huawei Mate 20 Pro – Robert Lewandowski
– Lotos – Razem Tworzymy Naj
– Kompania Piwowarska – Trzymamy Tyskie za Zwycięstwo
Nie trafia do nas jednak, że żadna z pięciu nominowanych firm bukmacherskich nie znalazła się w gronie trójki finalistów w kategorii "Sponsor Sportu". Do finału przeszły za to:
– 4F sp z oo (OTCF)
– PKO Bank Polski S.A.
– Polski Koncern Naftowy Orlen S.A.
Jasne, PKO, Orlen i 4F, nie żałują pieniędzy na sport, ale czy nie wypadałoby w gronie trójki finalistów umieścić choć jednej firmy bukmacherskiej? Tym bardziej że pod uwagę brano nie tylko „rozmiar” sponsoringu, ale też jego jakość i efektywność działań PR oraz długofalowość. Nominowani bukmacherzy naprawdę nie mieli się czego wstydzić:
forBET
Sponsor tytularny: forBET Włókniarz Częstochowa
Sponsor główny: Śląsk Wrocław, ŁKS Łódź, Warsaw Sports Group
Oficjalny partner: AMP Futbol Polska
Sponsor: GKS Tychy, Odra Opole, Motor Lublin, KSZO Ostrowiec Świętokrzyski, Akademia Tenisowa Legii Warszawa
FORTUNA
Sponsor tytułowy: Fortuna 1 Liga
Główny sponsor: Legia Warszawa
Partnerzy: Polski Związek Narciarski, GKS Katowice, Podbeskidzie Bielsko-Biała, Miedź Legnica, Raków Częstochowa, Wigry Suwałki, playarena.pl, AGO Esports
LV BET
Główny sponsor: Wisła Kraków, Garbarnia Kraków, Victoria London
Sponsor: Widzew Łódź, Arka Gdynia, Wisła Płock, Piast Gliwice, Zagłebie Sosnowiec, Stal Mielec, Śląsk Wrocław (piłka nożna i koszykówka)
STS
Sponsor główny: Jagiellonia Białystok
Sponsor: Reprezentacja Polski (piłka nożna), Lech Poznań, Pogoń Szczecin, Korona Kielce, Cracovia, Górnik Zabrze, Asseco Resovia Rzeszów, Vive Tauron Kielce, KSW, Anwil Włocławek
Totolotek
Partnerzy: Puchar Polski PZPN, Lechia Gdańsk, Legia Warszawa (koszykówka), SKRA Bełchatów
***
Obecnie wśród legalnych bukmacherów, co bardzo nas cieszy, zapanowała moda na sponsorowanie polskiego sportu. Ba, momentami mamy wrażenie, że firmy wzięły sobie za punkt honoru, by wziąc pod swoje skrzydła kilka ciekawych projektów. Polskie kluby piłkarskie, Puchar Polski w piłce nożnej, reprezentacja Polski w piłce nożnej, koszykówka, hokej, niebawem tenis, skoki narciarskie… No polscy bukmacherzy są dosłowanie wszędzie. Nie będzie przesadą napisać, że w ostatnim czasie wypadają z lodówki.
Od kiedy weszła nowelizacja ustawy hazardowej, polskie firmy odetchnęły i nabrały wiatru w żagle. Inkasują większe przychody, a co za tym idzie więcej inwestują w polski sport… Tak się zastanawiamy, czy osoby z komisji, które wybrały finalistów, mogły nie zauważyć tego trendu? Niekoniecznie wybrany bukmacher musiałby wygrać, ale taki miły gest – niebezpodstawny zresztą – zachęciłby całą branżę do jeszcze większych inwestycji. Tymczasem po raz kolejny wybrano firmy ze starego rozdania. Spójrzcie na listę zwycięzców poprzednich edycji:
- 2004 – Telekomunikacja Polska SA
- 2005 – Idea/Orange – Polska Telefonia Komórkowa Centertel Sp. z o.o.
- 2006 – Kompania Piwowarska S.A. – Lech, Tyskie, Pilsner Urquel, Żubr
- 2007 – Polkomtel S.A. – Plus GSM
- 2008 – Polkomtel S.A. – Plus GSM
- 2009 – Plus GSM (Polkomtel)
- 2010 – PKN Orlen
- 2011 – PKN Orlen
- 2012 – Projekt Sponsoringowy – Biedronka – Oficjalny Sponsor Reprezentacji Polski w piłce nożnej
- 2013 – Projekt Sponsoringowy: Oknoplast – sponsor trzech czołowych piłkarskich drużyn europejskich – Interu Mediolan, Borussii Dortmund i Olympique Lyon
- 2014 – Totalizator Sportowy
- 2015 – Totalizator Sportowy
- 2016 – 4F
- 2017 – Grupa LOTOS
Nuda, nuda i jeszcze raz nuda… Spójrzmy prawdziwe w oczy: Jeśli żadna firma bukmacherska nie została wyróżniona za 2018 rok, to prawdopodobnie już nigdy tak się nie stanie. Oczywiście można liczyć, że bukmacherzy wezmą to sobie do serca i jeszcze bardziej zaatakują w 2019 roku, ale to chyba jednak nie ten przypadek. Czasami warto pochwalić dziecko, jak nagle zamiast samych "dwójek" zaczyna przynosić do domu "czwórki". Niech wie, że jesteśmy dumni i kibicujemy, a może wtedy przyjdą i "piątki". Bez rekacji i pochwały może skończyć się tak, że znowu wrócą mierne. W końcu po co się starać, jeśli każdy ma to w nosie?