Ogolna 25 maja 2021

Cztery lata po nowelizacji ustawy hazardowej

autor: Maciej Akimow
Nowelizacja ustawy hazardowej, która weszła w życie w 1 kwietnia 2017 roku, była jednym z najważniejszych aktów prawnych w dziejach całej branży. Celem regulatora przy wprowadzeniu jej w życie było ograniczenie funkcjonowania szarej strefy oraz wprowadzenie mechanizmów chroniących graczy.  Jak wygląda stan polskiej branży rozrywkowej po czterech latach?

Poniższe opracowanie jest zbiorczym ujęciem czynników, które wpływają na kształt branży cztery lata po wprowadzeniu zmian. Efektywność wprowadzonych zmian legislacyjnych może zostać zinterpretowana na podstawie stanu sprzed 2017 roku w zestawieniu ich z kolejnymi latami po nowelizacji. 

Dokument jest próbą kompleksowego opisania kluczowych segmentów rynku, które objęte są regulacjami zawartymi w UGH. Całość została opracowana przez zespół redakcyjny Interplay.pl. 

Kluczowe zagadnienia opracowania

Nowelizacja UGH pozwoliła branży hazardowej przekazywać każdego roku o 1 miliard zł do budżetu więcej niż przed zmianą prawa

Potencjał polskiej gospodarki w tym segmencie nie jest jednak w pełni wykorzystywany

  • Szara strefa według różnych, publikowanych raportów to w dalszym ciągu od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu procent rynku hazardowego w zależności od segmentu
  • Niektóre segmenty nie są w należyty sposób uregulowane. Poker online i poker tzw. gier cashowych znajduje się w 100% szarej strefie
  • Brak odpowiednich regulacji w pokerze powoduje, że polscy pokerzyści wyjeżdżają do Czech i Słowacji lub grają online w szarej strefie. Polska gospodarka i polskie kasyna tracą również na braku istnienia tzw. turystyki pokerowej
  • Brak możliwości informowania o niektórych produktach hazardowych działa ze szkodą zarówno dla operatorów jak i dla budżetu państwa. Gracze korzystający z nielicencjonowanych gier hazardowych nie mają żadnej gwarancji, że uzyskają należne wygrane lub odzyskają zdeponowane u nielegalnych operatorów pieniądze
  • Nielegalni operatorzy zakładów i kasyn nie dbają o kwestie związane z zapobieganiem uzależnieniom i o odpowiedzialną grę
  • Rynek kasyn stacjonarnych wykazuje cechy oligopolu – obecnie na rynku jest tylko dwóch liczących się operatorów. Udział nowych operatorów jest praktycznie niemożliwy przez sposób zdobywania koncesji
  • Polska zajmuje 4 miejsce od końca w skali Europy pod kątem możliwej liczby automatów na 1000 mieszkańców

Rynek hazardowy w 2020 roku odprowadził do budżetu państwa ponad 3,5 miliarda złotychNa sumę danin złożyły się podatek od gier i dopłaty celowe

  • Totalizator Sportowy w ramach dopłat w 2020 roku przeznaczył 1,1 miliarda złotych, które wspomogą m.in sport i kulturę
  • Z tytułu podatku od gier Totalizator Sportowy w 2020 roku przekazał 1,18 miliarda złotych
  • Bukmacherzy w 2020 roku z tytułu podatku od gier przekazali 900 milionówzłotych
  • Kasyna stacjonarne w poprzednim roku wygenerowały wpływy do budżetu przekraczające 319 milionów złotych 

Obecne metody zwalczania szarej strefy mają ograniczoną skuteczność

  • Dopóki w branży zakładów bukmacherskich będzie funkcjonował 12% podatek obrotowy dopóty gracze będą szukali ominięcia tego podatku grając w szarej strefie. Dlatego wprowadzenie w całej branży hazardowej GGR (marży na sprzedaży operatora) jako podstawy obciążeń podatkowych i parapodatkowych (np. dopłat) będzie miało pozytywny wpływ na walkę z szarą strefą i na sytuację finansową legalnych operatorów. Model opodatkowania od obrotu (w przypadku zakładów bukmacherów) i dopłat bezpośrednich (w przypadku wybranych produktów Totalizatora Sportowego) jest modelem archaicznym, utrudniającym legalnie działającym firmom podjęcie rywalizacji z firmami offshore
  • Rejestr domen zakazanych w którym znajduje się obecnie ponad 13 tysięcy domen jest coraz mniej efektywny. Firmy offshore omijają go dopisując do adresu domeny kolejne numery
  • Blokada płatności obejmuje wyłącznie płatności na rzecz podmiotów z rynku hazardowego i pomija kwestie różnych pośredników, z których korzystają nielegalni operatorzy
  • Legalnie funkcjonujące na rynku podmioty w wielu przypadkach nie mają możliwości informowania o swojej marce i ofercie (kasyna stacjonarne, kasyno online i Salony Gier na Automatach). Postuluje się możliwość prowadzenia bezpłatnych działań informacyjnych przez te podmioty i utrzymanie zakazu reklamy
  • Natura szarej strefy w segmentach kasyna online, zakładów bukmacherskich i salonów gier na automatach jest zupełnie różna i różne są motywacje graczy korzystających z nielegalnych operatorów. W przypadku zakładów bukmacherskich motywacja jest czysto finansowa (wysoki podatek), w przypadku kasyna online związana jest z brakiem świadomości istnienia legalnej alternatywy. W przypadku gier na automatach zaś jest ona pochodną braku świadomości legalnej alternatywy oraz strachem przed udostępnianiem danych do rejestracji