11.04.2025 12:25

Czy Polska Prezydencja w Radzie UE zmieni coś w zakresie skuteczności działań w walce z nielegalnym hazardem w sieci w Europie?

Z dniem 1 stycznia 2025 r. Polska objęła przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej, stawiając wśród priorytetów m.in. walkę z rosnącym problemem nielegalnego hazardu online. Zjawisko to, według szacunków, kosztuje gospodarki państw członkowskich nawet 7,2 miliarda euro rocznie. Jako że proceder ma charakter transgraniczny, konieczna staje się zacieśniona współpraca między państwami UE.

Udostępnij
Czy Polska Prezydencja w Radzie UE zmieni coś w zakresie skuteczności działań w walce z nielegalnym hazardem w sieci w Europie?

Autor tekstu: Dawid Maciejewski, prawnik BCLA

W Polsce podstawowym narzędziem walki z nielegalnym hazardem jest Rejestr Domen Służących do Oferowania Gier Hazardowych Niezgodnie z Ustawą. Na początku kwietnia 2025 r. zawierał on ponad 49 000 wpisów. Praktyka pokazuje jednak, że operatorzy nielegalnych stron potrafią szybko omijać blokady, tworząc nowe domeny – np. po zablokowaniu „qwerty.com” niemal natychmiast pojawia się „qwerty1.com”.

Dlatego Polska, w ramach prezydencji, zaproponowała utworzenie specjalnej grupy roboczej pod auspicjami Komisji Europejskiej. Jej celem byłoby wypracowanie wspólnych mechanizmów skuteczniejszego przeciwdziałania nielegalnym praktykom w sektorze gier hazardowych organizowanych przez sieć internet.

Harmonizacja czy współpraca?

Rynek gier hazardowych nie jest obecnie objęty harmonizacją na poziomie UE. Państwa członkowskie posiadają szeroką autonomię w regulowaniu tej branży, często kierując się lokalnymi uwarunkowaniami kulturowymi, prawnymi i społecznymi. Taka fragmentaryzacja utrudnia walkę z nielegalnymi operatorami, szczególnie gdy korzystają oni z serwerów i systemów płatności działających poza granicami danego kraju.

Z tego względu coraz więcej głosów – także ze strony niemieckiego regulatora (GGL) – wskazuje na potrzebę intensyfikacji współpracy w zakresie blokowania transakcji finansowych oraz stosowania geolokalizacji w celu ograniczania dostępu do nielegalnych platform.

Wzorce międzynarodowe: przykład Szwajcarii i Liechtensteinu

Interesującym przykładem efektywnej współpracy transgranicznej jest umowa między Szwajcarią a Liechtensteinem. Zakłada ona wzajemne uznawanie zakazów wstępu do kasyn – jeśli dana osoba została zablokowana w jednym kraju, nie może korzystać z usług hazardowych także w drugim. Tego typu porozumienia mogłyby stanowić inspirację dla systemu współpracy w ramach UE, bez konieczności pełnej harmonizacji.

Internet – główny kanał promocji nielegalnych usług

Rosnącym problemem jest reklamowanie nielegalnych kasyn internetowych za pośrednictwem popularnych platform społecznościowych, takich jak YouTube czy TikTok. Użytkownicy często nie są świadomi, że promowane usługi są nielegalne. Rozważyć można dwa kierunki działań: wprowadzenie ograniczeń dla platform rozpowszechniających nielegalne treści lub umożliwienie reklamy legalnych operatorów – pod warunkiem ścisłej kontroli.

Europejska współpraca – konieczność, nie opcja

Podczas spotkania Grupy Roboczej ds. Podatkowych działającej przy Radzie Unii Europejskiej w dniu 8 stycznia 2025 r. Polska zainicjowała dyskusję o pogłębieniu współpracy administracyjnej w kontekście cyfryzacji rynku hazardowego. Wciąż jednak brak konkretów – propozycja utworzenia grupy roboczej podległej Komisji Europejskiej pozostaje na etapie koncepcyjnym.

Kluczowe jest opracowanie efektywnych narzędzi do blokowania nowych, dynamicznie tworzonych domen oraz przeciwdziałania nielegalnej reklamie hazardu online (głównie na platformach Google czy Meta). Dopiero realna skuteczność w tych obszarach może znacząco ograniczyć skalę nielegalnego rynku.

Podsumowanie

Polska, sprawując prezydencję w Radzie UE, zwraca uwagę na konieczność wspólnych działań wobec nielegalnego hazardu online – zjawiska kosztującego państwa członkowskie miliardy euro rocznie. Brak harmonizacji regulacji w tym sektorze utrudnia skuteczne przeciwdziałanie, dlatego Polska proponuje powołanie grupy roboczej przy Komisji Europejskiej.

Warto również odnotować, że niezależnie od działań podejmowanych na szczeblu Unii Europejskiej, w marcu 2025 r. w Polsce powołano międzyresortowy zespół ds. przeciwdziałania szarej strefie. Do jego zadań należy opracowywanie strategii i planów działań w zakresie walki z nielegalnym obrotem gospodarczym, a także przygotowywanie rekomendacji oraz propozycji zmian legislacyjnych mających na celu ograniczenie zjawiska szarej strefy.

Choć pełna harmonizacja może być trudna do osiągnięcia, intensyfikacja współpracy – zwłaszcza w zakresie blokowania nielegalnych stron i przeciwdziałania ich reklamie – może przynieść realne efekty. Kluczem do sukcesu będzie jednak konkret: skuteczne, technicznie możliwe do wdrożenia narzędzia, a nie tylko polityczne deklaracje.

Udostępnij
redakcja

redakcja