Czy STS złamał ustawę hazardową?
Na okładce ostatniego wydania tygodnika Piłka Nożna ukazała się reklama STS-u, która informowała czytelników o bonusie powitalnym. Czy w świetle ustawy hazardowej firma bukmacherska i wydawca tygodnika dopuścili się złamania polskiego prawa?

Pod lupę bierzemy 27. numer tygodnika z dnia 2 lipca. Na górze pierwszej strony gazety widnieje reklama bonusu powitalnego największego polskiego bukmachera STS. Do tej pory we wszystkich gazetach sportowych bukmacherzy widnieli na pierwszych stronach jako sponsorzy konkretnego wydania.
O tym, że mamy do czynienia z reklamą może świadczyć fakt, że obok kreacji widoczny jest disclaimer o treści: STS posiada zezwolenie na urządzanie zakładów wzajemnych. Udział w nielegalnych grach hazardowych podlega karze. Hazard związany jest z ryzykiem. Tym samym, materiał umieszczony na okładce tygodnika stanowi reklamę zakładów wzajemnych.
O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy adwokat Małgorzatę Kociszewską z kancelarii prawnej Bisiorek Cieśliński i Wspólnicy, która specjalizuje się w zagadnieniach hazardowych.
Zgodnie z art. 29b ust. 2 pkt 3) UGH, reklama zakładów wzajemnych nie może być prowadzona na okładkach dzienników i czasopism. Tygodnik Piłka Nożna jest czasopismem w rozumieniu ustawy Prawo prasowe. Zgodnie z definicją zawartą w ustawie, czasopismem jest druk periodyczny ukazujący się nie częściej niż raz w tygodniu, a nie rzadziej niż raz w roku.
Jeżeli tygodnik jest zarejestrowanym czasopismem, to umieszczenie materiału STS o takiej treści na okładce narusza zakaz określony w art. 29b ust. 2 pkt 3) UGH. Za naruszenie zakazu przewidziana jest odpowiedzialność karno-skarbowa wynikająca z art. 110a KKS:
§ 1. Kto, wbrew przepisom ustawy, zleca lub prowadzi reklamę lub promocję zakładów wzajemnych, umieszcza reklamę zakładów lub informuje o sponsorowaniu przez podmiot prowadzący działalność w zakresie zakładów, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.
§ 2. Tej samej karze podlega kto czerpie korzyści z reklamy lub promocji zakładów wzajemnych zlecanych lub prowadzonych wbrew przepisom ustawy, z umieszczania reklamy wbrew przepisom ustawy albo informowania o sponsorowaniu przez podmiot prowadzący działalność w zakresie takich gier lub zakładów.
§ 3. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 lub 2, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.
Odpowiedzialności karno-skarbowej podlegać będzie zatem nie tylko STS, ale także redaktor naczelny tygodnika Piłka Nożna.
O komentarz w sprawie poprosiliśmy STS. Niżej publikujemy jego treść:
Prowadzone działania są zgodne z przepisami prawa. Nie udostępniamy interpretacji przepisów prawa, na podstawie których prowadzimy działalność.
Tygodnik Piłka Nożna nie odpowiedział na zadane przez nas pytanie.
Misją Interplay jest dążenie do transparentności branży hazardowej w Polsce i rozumieniu przepisów prawa zarówno przez podmioty z rynku hazardowego jak i bezpośrednio przez klientów. Redakcja chcąc wyjaśnić wątpliwości prawne wysyła do Ministerstwa Finansów list z prośbą o komentarz w powyższej sprawie.
Jeśli STS lub tygodnik Piłka Nożna zechce mimo wszystko odnieść się szerzej do sprawy, to Interplay opublikuje takie oświadczenie.

IP
Więcej Bukmacherka
Nie zawsze jest pięknie. Co odstrasza potencjalnych sponsorów sportu?
Choć nie brakuje podmiotów, które angażują się w sponsoring sportu, sytuacja na rynku nie zawsze wygląda dobrze. Co sprawia, że potencjalni zainteresowani wstrzymują decyzję o inwestycjach? Gdzie występują największe bariery, z którymi trzeba poradzić w pierwszej kolejności? Na ten temat debatowali uczestnicy panelu “Druga strona medalu – dlaczego sponsoring sportowy…

![Bartosz Malaka: Grand Chess Tour i Poland Dart Masters są ikonami Superbetu [WYWIAD]](https://interplay.pl/content/uploads/2025/03/B.-Malaka-768x366.png)

