Google ukarane za złamanie zakazu reklam hazardowych we Włoszech
Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni (Agcom), czyli włoski organ regulujący reklamę i komunikację nałożył na Google grzywnę w wysokości 700 000 euro, a na agencję reklamową kolejne 750 000 euro za naruszenie krajowego zakazu reklam hazardowych.
Grzywna za reklamy na kanale YouTube
Kara dotyczy reklam, które pojawiały się na kanałach Spike Top Ads, ale Agcom nie wspomniał, którzy operatorzy lub produkty hazardowe były reklamowane.
Grzywna, którą ukarano Google była pierwszą, jaką Agcom nałożył na dostawcę usług wideo za naruszenie tak zwanego „dekretu o godności” z 1 stycznia 2019 roku, który zakazuje wszelkich reklam produktów lub firm związanych z branżą hazardową.
Organ uznał, że Google i YouTube były odpowiedzialne za treści pojawiające się na kanale, ponieważ kanał Spike uzyskał od YouTube status „zweryfikowanego partnera”, czym pośrednio potwierdzał, że kanał nie publikuje nielegalnych treści.
Google ukarane nie po raz pierwszy
Chociaż jest to pierwsza grzywna związana z YouTube, Agcom już zdecydowało się ukarać Google – nakładając w październiku 2020 r. karę w wysokości 100 000 euro za reklamy pojawiające się w wyszukiwarce. Została ona jednak unieważniona w ubiegłym roku.
Szeroko zakrojony zakaz reklam hazardowych we Włoszech okazał się być szczególnie problematyczny dla klubów piłkarskich, które współpracowały z operatorami gier hazardowych. Podczas gdy tego typu partnerstwa na innych rynkach – takich jak Azja – są nadal dozwolone, zespoły z Półwyspu Apenińskiego zmuszone były dostosować się do ograniczeń. Po wejściu w życie zakazu, kluby i organizacje piłkarskie wezwały do złagodzenia zasad z powodu związaną z nim utratą dochodów.