Ogolna 27 października 2022

Maria Zalewska: Odpowiedzialna gra jest dla nas niezwykle ważna w każdym obszarze działalności

Jak ważny w misji Promatic Group jest termin odpowiedzialnej gry? Na jakich płaszczyznach realizują zasady bezpiecznej i odpowiedzialnej gry? Jaka jej zdaniem jest świadomość wśród graczy, jeśli chodzi o rozróżnianie legalnych salonów gier od tych z szarej strefy? Jak ocenia pierwszy polski Tydzień Odpowiedzialnej Gry? O tym wszystkim i nie tylko porozmawialiśmy z Marketing Manager w Promatic Group, Marią Zalewską. 

Jak ważny w misji Promatic Group jest termin odpowiedzialnej gry?

Strategia odpowiedzialnej gry jest dla branży gamblingowej tym, czym dla mediów jest etyka dziennikarska. Wszystkie podmioty (wspólnie) działają odpowiedzialnie by kreować pozytywny wizerunek branży oraz gwarantować bezpieczeństwo graczy. W naszej misji odpowiedzialna gra również stanowi podstawową kwestię w każdym obszarze działalności – począwszy od pomysłu na grę po kontakt z graczem czyli ostatecznym odbiorcą produktu, a tym samym najważniejszym tzw. „elementem” całej układanki.

Ustawa o grach hazardowych (UGH) nakłada na wszystkie podmioty hazardowe obowiązek stworzenia oraz wdrożenia specjalnego regulaminu i polityki odpowiedzialnej gry. Jednakże idea odpowiedzialnej gry to nie tylko przepisy, ale też konkretne działania produktowe i wizerunkowe, które w szerokim zakresie uwzględniają zasady, jakimi powinni kierować się gracze, aby uniknąć uzależnienia. Najważniejsze są: kontrola wieku gracza, rejestracja indywidualnego konta, narzędzia wspierające samokontrolę i ograniczenia dla graczy  (np. frequency of the game, hit rate, maximum bet czy volatility) czy informacje o pomocy dla uzależnionych. Na polskim rynku Promatic jest dostawcą gier, ale ściśle stosujemy się do zasad w zakresie tworzenia bezpiecznych produktów, czy też własnej działalności operacyjnej na innych rynkach (Nigeria, Rumunia etc).

Stosując wszystkie wyżej wymienione działania połączone z odpowiednią edukacją rzeczywiście czujemy ogromną odpowiedzialność społeczną, staramy się nie tylko chronić graczy, ale chcemy także, aby użytkownicy naszych automatów czy gier traktowali gry jako powszechną formę spędzania wolnego czasu. Bardzo zależy nam na zmianie w postrzeganiu gier losowych – chcemy aby były odbierane one jako pozytywna forma rozrywki – tak jak jest to postrzegane w innych krajach, gdzie pójście do kasyna jest po prostu przyjemną formą zabawy, a nie pretekstem do chęci zarobienia pieniędzy. Według nas kluczową rolę odgrywa tu odpowiednia komunikacja, budowanie wizerunku gier ukierunkowanego na współczesnego gracza – mającego rozmaite zainteresowania, utożsamiający się ze znanymi osobami, dla którego gra będzie jedną z wielu form spędzania wolnego czasu. Jako pierwsi w Polsce stworzyliśmy gry brandowane, której bohaterami są znane i lubiane gwiazdy sportu czy muzyki jak np. gra Pudzianator brandowana Mariuszem Pudzianowskim czy gra Disco King z Zenkiem Martyniukiem. Tworzymy także gry tematyczne z popularnymi motywami (Husaria, Janosik). Premiery ale także wydarzenia z udziałem celebrytów powodują większe zainteresowanie tematem i wpływają na zmianę w postrzeganiu gier losowych.

Co robicie jako firma, by informować graczy o zasadach odpowiedzialnej gry?

Poza wdrożeniem zasad i polityki odpowiedzialnej gry, zastosowaniem tych zasad w wewnętrznej strukturze naszej organizacji i procesach produkcyjnych oraz technologicznych, wdrażamy te praktyki w naszych codziennych działaniach. Wewnętrznie szkolimy pracowników, zespoły tworzące innowacyjne produkty, szkolimy obsługę naszych punktów na innych rynkach, a przede wszystkim znamy naszych graczy i rozmawiamy z nimi. Bardzo ważnym aspektem jest uświadamianie graczy „na żywo” przed rozgrywką w punkcie gier, szczególnie tych mniej świadomych.

Dodatkowo realizujemy zasady komunikacji i marketingu zaangażowanego społecznie (cause related marketing), które wpisują się w długofalową politykę działań Promatic realizacji celów marketingowych i społecznych.

Budujemy wizerunek przedsiębiorstwa opartego o nowoczesne technologie, wnikliwą analizę pod kątem bezpieczeństwa naszych produktu i ochrony grających. W swojej codziennej pracy zwracamy szczególną uwagę na transparentny sposób „odpowiedzialnego” komunikowania o produktach.

Zasady bezpiecznej i odpowiedzialnej gry realizujemy na kilku płaszczyznach:

– Tworzymy produkty bezpieczne dla graczy, odpowiadające legislacji, zaawansowane technologicznie ale jednocześnie takie, które bezpieczeństwo gracza stawiają na 1. miejscu.

– Edukujemy graczy i kreujemy pozytywny wizerunek branży

– Monitorujemy cykl graczy tzw. „Customer Tracker”, nasi pracownicy znają graczy po imieniu, znają ich przyzwyczajenia i nawyki, przez co łatwiej można prowadzić i wdrażać zasady odpowiedzialnej gry

– Edukujemy i regularnie prowadzimy szkolenia pracowników

– Kreujemy pozytywny wizerunek branży m.in poprzez edukowanie, wprowadzanie znanych motywów, pokazywanie branży gier losowych (branded games) jako pozytywnej formy rozrywki, tak by gracze mieli pewność, że znajdują się w legalnym i bezpiecznym salonie gier czy kasynie.

Działacie na wielu rynkach, więc macie porównanie z innymi krajami, jeśli chodzi o stosowanie odpowiedzialnej gry. Czy polski rynek jest tutaj bardziej restrykcyjny niż w krajach ościennych?

W Polsce konieczność przygotowania regulaminu Odpowiedzialnej Gry wprowadziła nowelizacja UGH. Jej celem jest ochrona graczy przed negatywnym wpływem hazardu, a przede wszystkim przed uzależnieniem od gier hazardowych.

Należy pamiętać, że w Polsce na podmiotach działających w branży hazardowej spoczywa o wiele większa odpowiedzialność społeczna, niż tylko określenie odpowiednich limitów czy regulaminów gry. Podmioty działające w branży, w tym także Promatic, muszą przygotować i wdrożyć regulamin odpowiedzialnej gry, który określi nie tylko weryfikację gracza, ale także przypomni o możliwych zagrożeniach związanych z grami losowymi, opisze narzędzia czy mechanizmy, dzięki którym gracze mają możliwość kontroli własnej aktywności z uwzględnieniem ochrony osób niepełnoletnich – zapewniamy mechanizmy ochrony małoletnich – mam tu na myśli odpowiednio przygotowaną komunikację handlową, promocyjną czy marketingową, która w żaden sposób nie jest kierowana do małoletnich, nie przedstawia osób małoletnich i nie odbywa się przy ich udziale, nie wywołuje nieodpowiednich skojarzeń.

W Polsce nie prowadzimy własnych salonów i obowiązek informacyjny spoczywa na operatorze, natomiast patrząc na naszą działalność zagraniczną zasady są podobne. Główną różnicę zagranicą robi bardziej swobodna komunikacja i informowanie o grach hazardowych. Zawarty w polskiej UGH całkowity zakaz reklamy sprawia, że media trochę boją się wypowiadać na ten temat, a jak już się pojawiają wzmianki to zwykle w negatywnym świetle. A wystarczyłoby informować o legalnych punktach gdzie z takiej rozrywki można skorzystać LEGALNIE i przy okazji wspomnieć o odpowiedzialnej grze.

Jaka waszym zdaniem jest świadomość wśród graczy, jeśli chodzi o rozróżnianie legalnych salonów gier i tych z szarej strefy?

Rynek gier losowych w Polsce od czasu wejścia w życie ustawy hazardowej jest… nie do końca znany przez potencjalnych odbiorców. Przez brak odpowiedniej globalnej polityki informacyjnej  w tym zakresie, spowodowanej m.in. zakazem reklamy, a nawet informowania o legalnej działalności. Zgadujemy, że 9 na 10 respondentów zapytanych na ulicy o legalne miejsca do gier z automatami stacjonarnymi czy legalne strony www gdzie w Polsce można zagrać online na automatach, nie będzie umiało odpowiedzieć.

Należy w tym miejscu wskazać konieczność skuteczniejszej walki z szarą strefą m.in. poprzez przyśpieszenie tempa rozwoju polskiego legalnego rynku gier losowych, co naturalnie ograniczy szarą strefę. W porównaniu z europejskimi rynkami i ograniczeniami liczby terminali do gier na liczbę mieszkańców Polska wypada bardzo negatywnie. W Czechach jeden terminal przypada na 190 osób, u zachodnich sąsiadów Polski jakim są Niemcy, limit wynosi jeden terminal na 340 mieszkańców, gdzie w Polsce jeden terminal przypada aż na 7000 osób, dostępność zatem na pewno wpływa na szarą strefę i zagrożenia z nią związane.

Od ostatniej nowelizacji UGH minęło już sporo czasu, rzeczywistość naszej branży została zweryfikowana przez obostrzenia covidowe i wielu graczy przeniosło się „do sieci” gdzie ich bezpieczeństwo również jest kluczowe.

Ostatnią nowelizację UGH należy mimo wszystko ocenić pozytywnie, ponieważ niewątpliwie wpływa na zwiększenie skuteczności systemu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz ograniczeniu szarej strefy w gospodarce wolnorynkowej. Wartością zaimplementowanych zmian jest wprowadzenie jasnych przepisów m.in. dotyczących zasad kontroli i sankcji administracyjnych, jakie są nakładane na tych, którzy nie przestrzegają obowiązków nałożonych na mocy ustawy.

Kluczem do korzystnego rozwoju firm i ograniczenia szarej strefy jest nawiązanie dialogu instytucji rządowych z przedsiębiorcami podczas inicjacji dyskusji o zmianach i optymalizowania regulacji.

Ograniczenie działalności szarej strefy i większa swoboda działania dla podmiotów niezależnych naturalnie rozwija konkurencję, wpływa na rozwój technologii i innowacji w branży.

Co powinniśmy robić jako cała branża, by szerzyć zasady odpowiedzialnej gry?

Każdy podmiot działający w branży gamblingowej chce być postrzegany jako transparentny, z jasnymi zasadami, poprzez które buduje swój autorytet społeczny. Cała branża powinna przede wszystkim przestrzegać przepisów w danym sektorze rozrywki i kraju, a ponadto rozmawiać z graczem. W mediach powinno pojawiać się więcej informacji o tym, która rozrywka jest legalna, a której należy się wystrzegać. Nielegalne salony gier z automatami często potrafią mocno zaburzyć pojęcie o legalnej rozrywce, po pierwsze nie będąc dostosowanym do standardów panujących na rynku (zaniżone RTP automatów czyli ich wygrywalność) a po drugie przez niepłacenie podatków przez nielegalnych operatorów – co szkodzi nie tylko wolnemu rynkowi, ale także każdemu obywatelowi płacącemu wymagane podatki.

Społeczna odpowiedzialność biznesu jest jednym ze sposobów, w jaki każda organizacja  wnosi swój wkład w społeczeństwo, Podmioty branżowe mogą działać w praktyce na płaszczyźnie szeroko pojętych działań CSR, w formie darowizn na cele charytatywne, wolontariatu pracowniczego, przyjaznych środowisku procesów produkcyjnych, etycznych praktyk pracy czy innych odpowiedzialnych społecznie działań. Szukanie balansu między działaniami promującymi odpowiedzialną grę i społeczną odpowiedzialność po prostu wpisuje się w profil naszej działalności rozrywkowej.

Zależy nam na promowaniu idei odpowiedzialnej gry i uświadamianiu graczom co jest legalne. Chcemy zasugerować „odpowiedni model” odpowiedzialnej gry, na co zwracać uwagę oraz gdzie mogą pojawić się ewentualne problemy i jak sobie z nimi radzić.

Kreujmy pozytywny wizerunek pozytywnej i legalnej formy rozrywki w branży gamblingowej. Dzięki temu dotrzemy do gracza pierwsi, zanim on trafi do nielegalnych miejsc. Propagujmy zasady odpowiedzialnej gry, bądźmy transparentni i wiarygodni, działajmy zgodnie z przyjętymi na danym rynku zasadami. Zaangażujmy pracowników do bycia częścią tej odpowiedzialnej misji. Zapewnijmy tym samym poczucie bezpieczeństwa naszym klientom. Pozwólmy im przede wszystkim poznać legalne na danym rynku produkty, z których mogą skorzystać. Dajmy wzór do naśladowania i zapewnijmy ich w jakim miejscu mogą skorzystać z legalnej rozrywki.

Trywialnym przykładem może być np. przeznaczenie 100 zł na weekendową rozrywkę – czy będzie to partia kręgli ze znajomymi, czy przysłowiowe dwie kolejki w barze w piątkowy wieczór, czy przeznaczenie tej kwoty na kilka rund w legalnym stacjonarnym salonie gier na automatach, czy kilka zakładów na Euro Jackpota i Multi Multi, czy wpisowe na legalny turniej pokerowy w kasynie, czy zakup kilku zdrapek w kolekturze, czy wypróbowanie nowych gier online w ToalCasino… Zdrowy rozsądek i zdrowe podejście do legalnej rozrywki zapewni spokój ducha nam operatorom, producentom, a przede wszystkim graczom szukającym rozrywki.

Jak Pani ocenia inicjatywę pierwszego Tygodnia Odpowiedzialnej Gry w Polsce?

Gry hazardowe i ich postrzeganie w Polsce przechodzi stopniową transformację, jednak proces ten jest bardzo powolny w porównaniu z innymi rynkami europejskimi. Tu oczywiście duży wpływ mają regulacje prawne, które wpływają na istniejącą w Polsce szarą strefę.

Dlatego tak bardzo potrzebne są tego typu inicjatywy jak tydzień odpowiedzialnej gry, czy uświadamianie ludziom znaczenia tych słów.

Utrudniona komunikacja, stereotypy w mediach dotyczące branży, dodatkowo piętrzą te stereotypy. Brak możliwości otwartej merytorycznej dyskusji i kreowania branży gier losowych jako pozytywnej formy rozrywki powodują, że znacznie odbiegamy od innych zagranicznych rynków. Brakuje wielu imprez branżowych, tj. dedykowane targi, konferencje, spotkania z mediami i chęć zainteresowania branżą z ich strony i obalenia istniejących stereotypów.

Prowadzenie biznesu na rynku polskim jest trudne, o czym świadczy chociażby stosunek liczby automatów na osobę, który jest bardzo niski w porównaniu z innymi krajami sąsiadującymi. Jesteśmy w tyle biorąc pod uwagę przykłady z krajów ościennych, gdzie optymalne regulacje wyeliminowały szarą strefę poprzez stworzenie dogodnych warunków dla przedsiębiorstw działających legalnie i przynoszących ogromne wpływy do budżetu Państwa i realizację założeń odpowiedzialnej gry. Wartością oczekiwaną byłoby także otwarcie się na dialog z ekspertami z branży podczas prac nad przyszłymi regulacjami.

Rozmowa odbyła się w ramach Tygodnia Odpowiedzialnej Gry zorganizowanej przez Interplay. Partnerem wydarzenia są Totalizator Sportowy, Promatic, Playtech oraz Betcris