03.10.2019 07:09

Myszkorowski: Jak organizacje sportowe mogą zwiększać zyski dzięki oficjalnym danym?

Jakub Myszkorowski ze STATSCORE udzielił wywiadu portalowi SBC. Opowiedział w nim o historii sportu, statystykach i bukmacherach. Czy wiesz, ile kosztują prawa telewizyjne i jak powstał STATSCORE? „Zacznijmy od oczywistej prawdy. Dochody będą się zmieniać, gdy wymagania klientów ewoluują i pojawiają się zmiany w technologii. Jest to jedyny sposób, w jaki organizacje na każdym etapie […]

Udostępnij
Myszkorowski: Jak organizacje sportowe mogą zwiększać zyski dzięki oficjalnym danym?

Jakub Myszkorowski ze STATSCORE udzielił wywiadu portalowi SBC. Opowiedział w nim o historii sportu, statystykach i bukmacherach. Czy wiesz, ile kosztują prawa telewizyjne i jak powstał STATSCORE?

„Zacznijmy od oczywistej prawdy. Dochody będą się zmieniać, gdy wymagania klientów ewoluują i pojawiają się zmiany w technologii. Jest to jedyny sposób, w jaki organizacje na każdym etapie działalności mogą utrzymać zyski, odpowiadając na potrzeby rynku. Nic dziwnego, że ligi sportowe i organizacje podlegają tym samym zasadom – wymusiło to zmianę w ich podejściu do oficjalnych danych w ciągu ostatniej dekady” – powiedział Myszkorowski w rozmowie z portalem SBC.

Jak zmieniała się dostępność sportu na przestrzeni lat?

Gdy patrzysz na historię sportu, łatwo zauważyć moment zmian – popularyzacja telewizji spowodowała dostęp do sportu dla wszystkich, którzy chcieli oglądać mecze, ale nie chcieli iść na stadiony lub mieszkali zbyt daleko. To był pierwszy krok.
Drugim krokiem była personalizacja tego doświadczenia, która była efektem zmiany dostępu do domowej rozrywki z jednego telewizora, który zgromadził całe rodziny przed ekranem poszczególnych urządzeń (PC, laptop, telefon). Proces ten wpłynął na pomysł wspólnego oglądania gry, ale także pozwolił wszystkim uzyskać niemal nieprzerwany dostęp do wydarzeń sportowych z całego świata i na czas nieograniczony. W wyniku tych dwóch kluczowych kroków organizacje sportowe zostały nagrodzone wzrostem dochodów wynikającym z oficjalnych umów dotyczących praw telewizyjnych.

Czy na sprzedaży statystyk można zarobić?

Wyobraź sobie, że wartość praw telewizyjnych Premier League (EPL) przez zaledwie trzy lata (2019-22) wynosi prawie 5 miliardów euro! Jednocześnie BT Sport musi zapłacić ponad 400 milionów euro za sezon za prawo do transmisji Ligi Mistrzów UEFA. Jest to dość poważna kwota do dzielenia się z klubami, a mimo to pozostawia organizacji wystarczającą ilość dodatkowych zasobów, aby mogła rosnąć i zdobywać zainteresowanie na większej liczbie rynków.
Oczywiście EPL lub Liga Mistrzów UEFA są świetnymi przykładami, ponieważ pozostają daleko przed konkurencją pod względem generowanego obrotu z oficjalnych praw, ale model ten jest wspólny dla wszystkich zawodów sportowych na całym świecie.

Pracownik STATSCORE zwraca uwagę, że gdy profesjonalne ligi nauczyły się zarabiać na udostępnianiu swoich nagrań na rynku, zdały sobie sprawę, że jest o wiele więcej do zaoferowania: pierwszym oczywistym wyborem są oficjalne dane sportowe, które obejmują wyniki na żywo i wyrafinowane statystyki wydajności. Pierwszym wymaganiem było zebranie obu tych danych w sposób uporządkowany i metodologiczny, który pozwala na szybkie, dokładne i ujednolicone wyniki dla wszystkich gier. Ponieważ ligi nie miały do tego odpowiednich zasobów, zaprosiły profesjonalne organizacje do gry, aby zabezpieczyć te rozwiązania. Tak właśnie pojawił się STATSCORE. Katowicka firma udostępnia obecnie oficjalne statystyki dla PGNiG Superliga, Slovnaft Handball Extraliga, Polska Hokej Liga i Futsal Ekstraklasa. Oficjalne umowy dotyczące danych przewidują, że żadna inna firma, inna niż certyfikowana przez ligę, nie może zajmować się statystykami.

Jak oferowane dane wpływają na kursy bukmacherów?

OK, więc kiedy masz statystyki, co dalej? Czy lubisz wyświetlać te statystyki w telewizji? Cóż, marnowaniem wielkich danych byłoby ograniczenie tylko do jednego użycia. Zwłaszcza, gdy zdasz sobie sprawę, że dane są Świętym Graalem dla zakładów. Dzisiaj nie możesz sobie wyobrazić oferowania kursów na najlepsze zawody bez korzystania z oficjalnych statystyk, do których możesz uzyskać dostęp tylko za pośrednictwem oficjalnych dostawców. W ten sposób budowany jest skrót od sportu zawodowego do zakładów, ponieważ mówią one wspólnym językiem statystyki.

Gdy organizacje bukmacherskie uzyskają dostęp do oficjalnych danych, mają pewność, że mają najszybsze i najdokładniejsze statystyki, co znajduje odzwierciedlenie w ich jakości kursów. Jest to konieczne, aby zapewnić fanom lepsze i bardziej angażujące narzędzia.
Oficjalne dane to także kusząca oferta wszelkiego rodzaju gier fantasy na komputery i telefony komórkowe. Ponieważ wiele organizacji sportowych wciąż potrzebuje wskazówek w zakresie obsługi relacji z tego rodzaju użytkownikami danych, STATSCORE oferuje wiedzę i know-how, aby pomóc profesjonalnym ligom zabezpieczyć ich prawa i nawiązać udaną współpracę z partnerami zewnętrznymi – dodał Myszkorowski.” (sbcnews.co.uk)

Czym zajmuje się STATSCORE?

STATSCORE tworzy dedykowany system informatyczny do zbierania i przetwarzania danych ze wszystkich meczów odbywających się m.in. w ramach Superligi. Odbiorcami produktów STATSCORE są firmy z całego świata w szczególności: federacje, kluby, portale oraz bukmacherzy. W 2016 roku w prestiżowym rankingu Deloitte firma zajęła 6 miejsce w kategorii „Rising Stars” – najszybciej rozwijających się firm technologicznie innowacyjnych w Europie Środkowej.

 

W lutym 2019 roku rozmawialiśmy z Jakubem Myszkorowskim o produktach firmy i nowych podmiotach wchodzących na rynek:

Udostępnij
147.pl

147.pl