Nowe konsole do gier
Za tydzień Microsoft zorganizuje w Polsce premierę, a z początkiem listopada skieruje do sklepów w całym kraju swój najnowszy produkt – konsole Xbox 360 i pakiet gier przygotowanych dla polskich odbiorców. – W 2007 r. rozpoczniemy też współpracę z rodzimymi producentami gier – ujawnił „Rz” Piotr Pągowski, dyrektor nowo utworzonego w polskim oddziale Microsoftu działu rozrywki elektronicznej.
Wejście amerykańskiego giganta na polski rynek gier następuje w szczególnym momencie. Najwięksi producenci sprzętu wprowadzają na świecie nową generację konsoli (poprzednia ukazała się na rynku prawie 6 lat temu). Dzięki nim gry będą bardziej atrakcyjne pod względem grafiki, animacji, jakości obrazu i treści. Za dwa lata globalny rynek tej rozrywki będzie prawie dwukrotnie większy, sięgnie 55 mld dolarów – przewiduje firma doradcza PricewaterhouseCoopers.
W rywalizacji, która jest określana mianem „konsolowej wojny”, na czoło stawki wyszedł Microsoft. W Ameryce i Azji sprzedał już ponad 5 mln nowej generacji konsoli Xbox 360. Główni jego konkurenci Sony oraz Nintendo dopiero za miesiąc wystąpią ze światową premierą swych nowych produktów PlayStation 3 oraz Wii.
Sony, który był liderem sprzedaży konsoli poprzedniej generacji (sprzedał ich ponad 106 mln), ma problemy z przygotowaniem swego nowego produktu. PlayStation 3 miały pojawić się wiosną. Debiut przesunięto na listopad. Jednak sprzęt początkowo będzie dostępny jedynie w USA i Japonii. Premiera europejska nastąpi w marcu 2007 r. Nintendo – znany m.in. z konsoli GameBoy i gry Mario – przystąpi do rywalizacji również w listopadzie, zaczynając od USA, a dopiero miesiąc później wkroczy do Europy i Azji.
Światowi potentaci stronili przez długi czas od polskiego rynku gier. Powodem była m.in. znaczna skala piractwa. Microsoftu to nie zraża.
– Nasze doświadczenia z innych rynków pokazują, że teraz jest odpowiedni moment na wejście do Polski – mówi Piotr Pągowski.
Nowej generacji konsole i gry nie będą tanią rozrywką. Sprzedawcy przewidują, że produkt Sony kosztować będzie ok. 2,5 tys. zł, o połowę tańsza ma być konsola Microsoftu.
– Microsoft zapowiedział mocne wsparcie marketingowe dla Xbox 360. Spodziewamy się więc wzrostu zainteresowania konsolami wśród klientów – mówi Emil Ronda odpowiedzialny za marketing w warszawskiej firmie Ultima, prowadzącej jeden z największych w kraju internetowy serwis i sklep oferujący gry komputerowe.
Od niespełna dwóch lat działa w Polsce potentat w tym przemyśle, największy wydawca gier na świecie, firma Electronic Arts. – Jeszcze trzy lata temu na 100 sprzedanych gier w naszym kraju tylko 5 było przeznaczonych na konsole. Obecnie na 100 przypada 30 gier konsolowych – mówi Tomasz Jarzębowski, szef marketingu w Electronic Arts Polska. – Zainteresowanie nimi może wzrosnąć, gdy dwaj wielcy – Sony i Microsoft – na poważnie przystąpią do rywalizacji – dodaje.
ZBIGNIEW ZWIERZCHOWSKI