Nowe konsole do gier
Globalna rywalizacja firm Sony, Microsoft i Nintendo o fanów gier komputerowych obejmie również Polskę. Stawką jest rynek szacowany na 300 milionów złotych rocznie
Za tydzień Microsoft zorganizuje w Polsce premierę, a z początkiem listopada skieruje do sklepów w całym kraju swój najnowszy produkt – konsole Xbox 360 i pakiet gier przygotowanych dla polskich odbiorców. – W 2007 r. rozpoczniemy też współpracę z rodzimymi producentami gier – ujawnił „Rz” Piotr Pągowski, dyrektor nowo utworzonego w polskim oddziale Microsoftu działu rozrywki elektronicznej.
Wejście amerykańskiego giganta na polski rynek gier następuje w szczególnym momencie. Najwięksi producenci sprzętu wprowadzają na świecie nową generację konsoli (poprzednia ukazała się na rynku prawie 6 lat temu). Dzięki nim gry będą bardziej atrakcyjne pod względem grafiki, animacji, jakości obrazu i treści. Za dwa lata globalny rynek tej rozrywki będzie prawie dwukrotnie większy, sięgnie 55 mld dolarów – przewiduje firma doradcza PricewaterhouseCoopers.
W rywalizacji, która jest określana mianem „konsolowej wojny”, na czoło stawki wyszedł Microsoft. W Ameryce i Azji sprzedał już ponad 5 mln nowej generacji konsoli Xbox 360. Główni jego konkurenci Sony oraz Nintendo dopiero za miesiąc wystąpią ze światową premierą swych nowych produktów PlayStation 3 oraz Wii.
Sony, który był liderem sprzedaży konsoli poprzedniej generacji (sprzedał ich ponad 106 mln), ma problemy z przygotowaniem swego nowego produktu. PlayStation 3 miały pojawić się wiosną. Debiut przesunięto na listopad. Jednak sprzęt początkowo będzie dostępny jedynie w USA i Japonii. Premiera europejska nastąpi w marcu 2007 r. Nintendo – znany m.in. z konsoli GameBoy i gry Mario – przystąpi do rywalizacji również w listopadzie, zaczynając od USA, a dopiero miesiąc później wkroczy do Europy i Azji.
Światowi potentaci stronili przez długi czas od polskiego rynku gier. Powodem była m.in. znaczna skala piractwa. Microsoftu to nie zraża.
– Nasze doświadczenia z innych rynków pokazują, że teraz jest odpowiedni moment na wejście do Polski – mówi Piotr Pągowski.
Nowej generacji konsole i gry nie będą tanią rozrywką. Sprzedawcy przewidują, że produkt Sony kosztować będzie ok. 2,5 tys. zł, o połowę tańsza ma być konsola Microsoftu.
– Microsoft zapowiedział mocne wsparcie marketingowe dla Xbox 360. Spodziewamy się więc wzrostu zainteresowania konsolami wśród klientów – mówi Emil Ronda odpowiedzialny za marketing w warszawskiej firmie Ultima, prowadzącej jeden z największych w kraju internetowy serwis i sklep oferujący gry komputerowe.
Od niespełna dwóch lat działa w Polsce potentat w tym przemyśle, największy wydawca gier na świecie, firma Electronic Arts. – Jeszcze trzy lata temu na 100 sprzedanych gier w naszym kraju tylko 5 było przeznaczonych na konsole. Obecnie na 100 przypada 30 gier konsolowych – mówi Tomasz Jarzębowski, szef marketingu w Electronic Arts Polska. – Zainteresowanie nimi może wzrosnąć, gdy dwaj wielcy – Sony i Microsoft – na poważnie przystąpią do rywalizacji – dodaje.
ZBIGNIEW ZWIERZCHOWSKI
rzeczpospolita.pl
Więcej Automaty
Drugie kasyno online coraz bliżej? Po słowach ministra pojawiają się kolejne potwierdzenia
Minister Aktywów Państwowych Wojciech Bałczun oficjalnie przyznał, że Totalizator Sportowy rozważa uruchomienie nowych kasyn internetowych pod innymi markami. To pierwsze potwierdzenie na tak wysokim szczeblu, że Total Casino nie musi pozostać jedyną państwową marką w segmencie legalnego hazardu online.