Bukmacherka 1 października 2021

Sławomir Milc: Dla operatorów chcemy być wsparciem w biznesie

autor: Maciej Akimow

Jesteśmy na targach afiiacyjnych branży hazardowej w Amsterdamie, gdzie redakcja Interplay miała przyjemność porozmawiać ze Sławomirem Milcem, prezesem stowarzyszenia Gaming Pro. Stowarzyszenie zrzesza polskich afiliantów, działających na rzecz licencjonowago rynku rozrywki.

Jakie są główne cele stowarzyszenia – proszę o wskazanie kilku najważniejszych celów?

Cele statutowe stowarzyszenia warto podzielić na dwie główne kategorie. Główna część naszych działań będzie dotyczyć ochrony interesów partnerów afiliacyjnych i pośrednio operatorów, którzy działają na polskim rynku. Pozostała część, równie istotna, dotyczy wsparcia legalnie działającego rynku przed działalnością szarej strefy, która w dalszym ciągu jest sporym problemem polskiego rynku, co pokazuje chociażby ostatni raport H2GC. Chcemy być również wyznacznikiem dobrych praktyk w całej branży i aktywnie uczestniczyć w tworzeniu jej wysokich standardów.

Jakie podmioty założyły stowarzyszenie?

W skład stowarzyszenia wchodzi kilku kluczowych partnerów na polskim rynku afiliacyjnym m.in. Legal Sport, Neteco, Protipster, Efterprise, Legalnybukmacher.com czy Shark Agency. Cały czas prowadzimy rozmowy z kolejnymi partnerami, którzy potencjalnie mogą dołączyć do stowarzyszenia. Zapraszamy również wszystkich chętnych do kontaktu z nami. Wspólnie możemy więcej.

W jaki sposób można dołączyć do stowarzyszenia?

Wystarczy, że zainteresowane osoby lub podmioty zgłoszą się do jednego z obecnych członków stowarzyszenia i wyrażą chęć uczestnictwa. Wówczas zostaną przekierowane do odpowiednich osób i przedstawiony zostanie cały proces przystąpienia do organizacji jak też benefitów płynących z bycia członkiem naszego stowarzyszenia

Jakie korzyści dla partnerów płyną z uczestnictwa w stowarzyszeniu?

Największą korzyścią jest zdecydowanie wzajemna współpraca przy realizacji celów statutowych. Członkowie stowarzyszenia wspierają się wzajemnie i wymieniają najlepszymi praktykami. Stowarzyszenie ma również stanowić miejsce wymiany poglądów i poszukiwania nowych pomysłów dla rynku afiliantów. Samo stowarzyszenie gwarantuje również darmowe konsultacje i pomoc prawną dla swoich członków.

Co Pan rozumie przez stwierdzenie ochrony partnerów afiliacyjnych?

W ostatnich latach przez brak istnienia odpowiedniej reprezentacji, branża rozwijała się asynchronicznie. Legalnie działający partnerzy muszą również mierzyć się z partnerami współpracującymi z operatorami ze strefy offshore. Za takimi działalnościami bardzo często stoją zagraniczne korporacje wykorzystujące przez zdobyte przez lata know how. Nasze zrzeszenie ma zaznaczyć naszą aktywność i to, że opowiadamy się za legalnie działającymi operatorami. Mamy nadzieję, że uda nam się podjąć szereg wielu wspólnych aktywności, które ograniczą działalność szarej strefy.

Wracając jednak jeszcze do działalności stricte operacyjnej i współpracy z bukmacherami, chcemy wypracować wspólnie atrakcyjne modele współpracy, które będą korzystne dla wszystkich, a nie tylko dla wiodących podmiotów na rynku. Mam tu na myśli m.in. wypracowanie wspólnej, jednolitej polityki bonusowej dla wszystkich partnerów, a także stworzenie idealnego modelu konwersji w którym bukmacherzy będą mieli pewność, z którego kanału gracz przyszedł do serwisu. Obecnie wypracowane modele nie zawsze funkcjonują prawidłowo i dzieje się to ze stratą nie tylko dla samych afiliantów, ale przede wszystkim dla operatorów.

Dla operatorów chcemy być wsparciem w biznesie. Chcemy pomagać rozwiązywać problemy i być równorzędnym partnerem, tak by wspólnie działania opierać na dialogu i negocjacji, a nie wymuszania danych warunków współpracy z pozycji wyższości siły.

Dlaczego afiliacja jest ważna dla operatorów?

Ponieważ w dalszym ciągu partnerzy stanowią ważny kanał akwizycji klientów. Bukmacherzy nie mają swoich mediów czy stron afiliacyjnych za pomocą których mogą się reklamować. Zostają im możliwości zakupu reklam lub używanie platform społecznościowych takich jak facebook czy twitter i tworzenie tam atrakcyjnego kontentu sportowego lub płatnych reklam, by zachęcić klienta do skorzystania z ich serwisu.

Koszty konwersji są coraz wyższe. Rosną przede wszystkim z uwagi na rosnącą konkurencję na rynku i agresywną politykę konkurencyjności operatorów względem siebie. Afilianci doskonale potrafią zbadać swój ruch i dostarczać operatorom wartościowych klientów.

Czy i w jaki sposób stowarzyszenie zamierza współpracować z operatorami bukmacherskimi i organizacjami zrzeszającymi bukmacherów?

Jak najbardziej. Liczymy na to, że Ministerstwo Finansów oraz główne organizacje branżowe będą uwzględniały nas przy swoich inicjatywach i wspólnie będziemy profesjonalizowali rynek. Jesteśmy otwarci i służymy swoim doświadczeniem, które do całej dyskusji na rynku hazardowym może wnieść z pewnością nowego spojrzenia na wiele problemów z którymi branża musi się mierzyć.

Tu również chcemy wspomnieć o zagadnieniu odpowiedzialnej gry, którą chcemy promować. Chcemy być pozytywnym przykładem w branży, co znaczy społeczna odpowiedzialność biznesu i jak ważne jest to, by dobro gracza było na pierwszym miejscu.

Jakie będą najbliższe inicjatywy stowarzyszenia?

Jeśli chodzi o konkretne działania to chcemy być aktywni przy okazji wydarzeń biznesowych i paneli dyskusyjnych. Stowarzyszenie opublikuje również kodeks dobrych praktyk afiliantów pod którym podpiszą się wszyscy partnerzy naszej organizacji. Chcemy również wysłać zaproszenia do współpracy dla wszystkich organizacji branżowych aktywnie działających w branży rozrywkowej.

Jak ocenia Pan obecne targi w Amsterdamie?

Bardzo pozytywnie. Niepewna sytuacja na świecie na pewno wpłynęła mocno na frekwencję i plany potencjalnych uczestników, ale targi to zawsze pewne miejsce spotkań biznesowych i rozwojowych. Przyjeżdżając tu jesteśmy na bieżąco z trendami i dzięki temu polska branża afiliacyjna również nie zostaje z tyłu. Mam nadzieję, a nawet jestem przekonany, że jak będziemy mieli okazję porozmawiać kolejnym razem, to będziemy mogli pochwalić się konkretnymi efektami działań stowarzyszenia, które jednocześnie zostanie powiększone o nowych członków.