Ogolna 28 września 2021

Sponsor rozgrywek UEFA jednak złamie polskie prawo? [Interwencja Interplay]

Niespełna dwa tygodnie otrzymaliśmy od PZPN informację, że lokalne prawo wreszcie będzie przestrzegane, ponieważ na meczach domowych Legii w Lidze Europy pojawi się logo Entain Foundation, a nie nielegalnego w Polsce bukmachera Bwin. Niestety obecnie nie wygląda jednak na to, by tak się miało stać. Mecz warszawskiej drużyny odbędzie się co prawda dopiero w czwartek, ale na stadionie już teraz widnieje logotyp bukmachera. 

Dzięki podpisanemu porozumieniu Bwin został Oficjalnym Partnerem Ligi Europy oraz Ligi Konferencji Europy. Umowa potrwa przez trzy najbliższe sezony do 2024 roku. Jak wynika z informacji prasowej jako Oficjalny Partner Zakładów Sportowych Ligi Europy i Ligi Konferencji Europy, Bwin będzie dobrze widoczny w trakcie obu rozgrywek, pojawiając się w tle transmisji i na stadionach, w tym w obszernych reklamach, witrynach internetowych i mediach społecznościowych obu turniejów organizowanych przez UEFA.

PZPN zapewniał, że lokalne prawo będzie przestrzegane

W związku z tym, że Legia Warszawa występuje w tym sezonie w rozgrywkach Ligi Europy, a bukmacher Bwin nie posiada licencji na oferowanie zakładów bukmacherskich w Polsce, w połowie września zapytaliśmy UEFA oraz Legię Warszawa, czy lokalne prawo będzie przestrzegane. Bardzo szybko otrzymaliśmy odpowiedź od PZPN:

Rozgrywki w europejskich pucharach począwszy od faz grupowych (Liga Mistrzów, Liga Europy i Liga Konferencji) są scentralizowane, co oznacza, że to UEFA sprzedaje prawa telewizyjne i marketingowe. UEFA jest w pełni świadoma jakie prawa obowiązują na lokalnych rynkach, w związku z czym jest przygotowana na każdy scenariusz. 

Na każdy mecz Ligi Mistrzów, Ligi Europy i Ligi Konferencji, UEFA wysyła swoich przedstawicieli tzw. venue team, który ma za zadanie dopilnować, aby cała organizacja meczu, ekspozycja logotypów oficjalnych sponsorów rozgrywek, produkcja telewizyjna odbywały się według założeń UEFA i realizowane były zobowiązania wynikające z kontraktów sponsorskich zawartych przez europejską federację. Wszystkie te zadania muszą być realizowane zgodnie z lokalnymi przepisami.

W tym konkretnym przypadku, a więc przy okazji meczów Legii Warszawa w fazie grupowej Ligi Europy, zamiast marki bwin na wszystkich ekspozycjach sponsorskich (bandy LED, ścianki sponsorskie, branding stadionu, bilety, programy meczowe, oficjalny papier firmowy) będzie wyświetlana nazwa Entain Foundation. Podobna sytuacja będzie miała miejsce podczas meczów Ligi Europy rozgrywanych na terenie Izraela, Holandii, Hiszpanii i Szwajcarii. Na terenie Czech pojawi się natomiast hasło „bet responsibly”. Na pozostałych europejskich rynkach będzie normalnie eksponowane logo bwin.

Błąd w komunikacji?

W tym konkretnym przypadku, a więc przy okazji meczów Legii Warszawa w fazie grupowej Ligi Europy, zamiast marki bwin na wszystkich ekspozycjach sponsorskich (bandy LED, ścianki sponsorskie, branding stadionu, bilety, programy meczowe, oficjalny papier firmowy) będzie wyświetlana nazwa Entain Foundation – pisał nam w oświadczeniu PZPN.

Obecnie na stadionie Legii trwają przygotowania do czwartkowego meczu, a logotypy Bwin już są widoczne na trybunach.

Trudno przypuszczać, by Bwin do czwartku zdołał otrzymać licencję od Ministerstwa Finansów na oferowanie zakładów wzajemnych w Polsce, więc najprawdopodobniej po raz kolejny dojdzie do złamania polskiej ustawy hazardowej. Choć nadal mamy nadzieję, że ostatecznie władze UEFA, PZPN lub Legii zadbają, by polskie prawo było respektowane. Do meczu pozostały jeszcze dwa dni, więc to odpowiedni czas na reakcję.

W tej sprawie wysłaliśmy już odpowiednie pytania do samego operatora, a także do PZPN, UEFA, a także Legii o jak najszybszą interwencję w tej sprawie.