Stanowisko YouTube w sprawie blokady filmów
Przypomnijmy, że wczoraj na polskim YouTube doszło do blokady wielu filmów o tematyce hazardowej (głównie na kontach afiliantów). Wszystko za sprawą algorytmu światowego giganta, który wybiórczo zaczął blokować poszczególne produkcje. Zapytaliśmy polskie przedstawicielstwo firmy o komentarz w tej sprawie.
Redakcja Interplay zadała cztery pytania w odniesieniu do artykułu YouTube też nie lubi hazardu? Pytania brzmiały następująco:
- Dlaczego YouTube blokuje filmy na polskim YT o tematyce hazardowej?
- Jakie są wytyczne dla treści hazardowych w ramach działania z zasadami społeczności?
- Czy można uzyskać jakieś pozwolenie, które pozwoli na działanie zgodnie z zasadami społeczności?
- Czy firmy bukmacherskie mogą mieć swoje kanały i tworzyć konent na YouTube? Jesli tak, to jakie są wytyczne – co można a co nie.
Polskie przedstawicielstwo w pierwszej swojej odpowiedzi w dosyć wymijający sposób wydało takie oświadczenie
Nasz zespół dokładnie weryfikuje zgłoszone filmy lub te, które naruszają Wytyczne dla społeczności. Ograniczamy publikowanie treści, które zamierzają sprzedawać określone regulowane lub nielegalne towary i usługi poprzez sprzedaż bezpośrednią lub linki do stron, które sprzedają te produkty. Do tych produktów należą między innymi leki, produkty farmaceutyczne wymagające recepty, alkohol, produkty nikotynowe, kasyna online i strony hazardowe
Jak dobrze Państwo wiecie, redakcja Interplay słynie ze swej nieustępliwości i telefonicznie spróbowaliśmy skontaktować się z kimś z YouTube z prośbą o szersze zrozumienie tematu.
Analizując zastrzeżenia YouTube do blokowanych filmów spotkaliśmy się z adnotacją o łamaniu zasad społeczności, a nie jak się później okaże – zasad dotyczących reklam. Przestudiowaliśmy cały dokument o zasadach społeczności i nie spotkaliśmy się tam z zakazem tworzenia treści bukmacherskich, a jedynie tych związanych z kasynami.
Jeśli publikujesz treści
Nie publikuj treści w YouTube, jeśli ich celem jest bezpośrednia sprzedaż produktów lub usług wymienionych poniżej albo kierowanie do witryn, które sprzedają te produkty lub usługi.
- Alkohol
- Hasła do kont bankowych, skradzione karty kredytowe lub inne informacje finansowe
- Fałszywe dokumenty lub pieniądze
- Narkotyki
- Materiały wybuchowe
- Organy wewnętrzne
- Zagrożone gatunki
- Broń palna i niektóre związane z nią akcesoria
- Produkty nikotynowe
- Kasyna online
- Leki bez recepty
- Seks lub usługi towarzyskie
- Nielegalne usługi medyczne
- Przemyt ludzi
Po kontakcie telefonicznym z przedstawicielem YT okazało się, że blokada może podlegać również pod zasady reklamowania się w sieci Google. YouTube w ten sposób chce mieć kontrolę nad tym co twórcy reklamują i żeby jak najmniejsza liczba współprac przechodziła poza rękoma giganta, który nie ma nad tym żadnej kontroli i zysku.
W zasadach promocji mamy już mowę o rozszerzeniu zakazu promocji hazardu również na zakłady bukmacherskie:
Wspieramy reklamy odpowiedzialnego hazardu i przestrzegamy lokalnych przepisów dotyczących hazardu oraz standardów branżowych, dlatego nie zezwalamy na niektóre rodzaje reklam związanych z hazardem. Dopuszczamy reklamy związane z hazardem, jeśli są zgodne z poniższymi zasadami, a reklamodawca uzyskał odpowiedni certyfikat Google Ads. Reklamy hazardu muszą być kierowane na zatwierdzone kraje, a ich strona docelowa musi zawierać informacje na temat odpowiedzialnego hazardu. Takie reklamy nie mogą być kierowane na osoby nieletnie. Sprawdź przepisy obowiązujące na obszarach, na które chcesz kierować reklamy.
Przykłady treści związanych z hazardem: kasyna tradycyjne; strony, na których można obstawiać pokera, bingo, ruletkę lub wydarzenia sportowe; państwowe lub prywatne loterie; witryny agregatorów szans w zakładach sportowych; witryny oferujące bonusowe kody lub oferty promocyjne do witryn hazardowych; materiały edukacyjne online dotyczące gier kasynowych; witryny oferujące grę w pokera bez pieniędzy; witryny zawierające gry z użyciem pieniędzy inne niż typowe gry kasynowe
Przedstawiciel YouTube nie reagował jednak na nasze pytania i sugestie, że filmy zostały zablokowane z powodu złamania zasad społeczności, które ich nie łamały.
Na koniec staraliśmy się również dopytać o sposób i konkretną przyczynę blokad – niektóre filmy były blokowane, inne nie. Sprawcą całego zamieszania jest algorytm, który wyłapuje wszystkie linki z podpisów filmów i na tej podstawie oznacza dany film. Filtr może być na tyle inteligentny, że potrafi sprecyzować, czy dany link jest linkiem typowo afiliacyjnym czy kierują np. na stronę główną danego podmiotu. Na pytanie czy wspominanie w filmie o firmie X, podanie kodu bonusowego etc. również podchodzi pod promocję, otrzymaliśmy pozytywną odpowiedź, ale w naszej ocenie tego typu produkcje musiałyby zostać indywidualnie weryfikowane na co YouTube przy ilości wrzucanego contentu po prostu by sobie nie poradził.
W międzyczasie udało nam się dowiedzieć, że z blokadą filmów spotkał się również forBET (na swoim kanale) i LVBET (na kanale swojego partnera FAME MMA, który jakiś czas temu mierzył się z blokadą konta na 90 dni). Wychodzi zatem na to, by bukmacher mógł tworzyć treści w serwisie YouTube i w podpisie filmu umieszczał link do swojej strony, to powinien on uzyskać specjalny certyfikat od Google'a. W innym przypadku musi po prostu liczyć na łut szczęścia, bo wyraźnie widać, że YouTube podobnie jak Facebook od czasu do czasu przygląda się mocniej treściom hazardowym w danym serwisie.
Dziwią jednak podwójne standardy, jakimi kieruje się dany algorytm, ponieważ z trudnościami nie spotkały się wszystkie firmy czy partnerzy. Dla przykładu możemy wziąć lidera rynku, czyli firmę STS, która współpracuje m.in z KSW czy kanałem grupy Abstra – Foot Truck. Ich filmy nie zostały zablokowane. Kanały KSW i FAME MMA możemy porównać bezpośrednio, ponieważ są to te same kategorie sportu i kontent również jest bardzo podobny. Dlaczego w jednej sytuacji algorytm nakłada ostrzeżenie, a w drugim nie? Branża bukmacherska w Polsce powinna poprosić Google o stworzenie jaśniejszych przepisów dotyczących promocji zakładów bukmacherskich na kanałach sponsorskich, ponieważ w naszej opinii jest to kwestia mocno nieuregulowana i wybiórcza, jak pokazuje powyższy przykład. W tle pojawiają się również ceny pakietów sponsorskich m.in dla klubów sportowych, bo ich cena może również zmieniać się od tego, czy potencjalne kanały klubowe można wykorzystawać w celach reklamowych.
Jako Interplay wyślemy oficjalny list do centrali YouTube'a z prośbą o wyjaśnienia w tej sprawie.