Bukmacherka 26 lutego 2020

Zmiany w hiszpańskich przepisach dotyczących reklam hazardu

Alberto Garzon, hiszpański minister ds. spraw konsumenckich, ujawnił plany tłumienia reklam firm hazardowych i kasyn. Rząd dąży do ograniczenia reklamy hazardu telewizyjnego nawet o 80% i zakazania firmom zatrudniania celebrytów na rynku produktów i usług hazardowych.

Propozycje te są próbą lewicowej partii Garzon Unidas Podemos na dotrzymanie obietnic z kampanii – obiecywano wtedy zmianę przepisów dotyczących ochrony młodzieży i uzależnionych od hazardu. Pierwszym krokiem było stworzenie w styczniu koalicji z Partią Socjalistyczną.

W grudniu hiszpański koalicyjny rząd ujawnił pełny program na 2020 r., w tym „pilną regulację hazardu w celu zapobiegania i ograniczania hazardu”.

Rozporządzenie składa się z sześciu konkretnych działań, w tym współpracy z regionami w celu zapobieżenia otwarciu punktów hazardowych przed 22:00 i ograniczenia bliskości punktów w stosunku do szkół.

Rząd dąży do ograniczenia reklamy hazardu telewizyjnego nawet o 80% i zakazania firmom zatrudniania celebrytów na rynku produktów i usług hazardowych.

Reklamy hazardu będą mogły być emitowane przez 4 godziny dziennie – od 1 w nocy do 5 rano.

„Rozporządzenie w sprawie reklam hazardu musi być podobne do reklam tytoniu. Nie regulujemy tutaj sektora tekstylnego, ale sektor, który ma wpływ na zdrowie publiczne.”- powiedział Garzon.

Alberto Garzón spotka się z przedstawicielami branży w celu wyjaśnienia nowych zasad związanych z ograniczeniem reklamy hazardu w Hiszpanii. Rząd wyjaśnił, że rozporządzenie związane będą wprowadzane sukcesywnie: najpierw zostaną ustalone godziny emisji reklam hazardu. Następnie będzie wprowadzona możliwość reklamowania jedynie wydarzeń, które odbywa się w momencie emisji reklamy. Ostatnim krokiem będzie zmniejszenie uprawnień w emitowaniu reklam.

Nowe propozycje obejmują także zakaz działań marketingowych związanych z darmowymi zakładami dla nowych klientów, co według Garzona wabi wrażliwe grupy do hazardu.

Dane rządowe pokazują, że zakłady online Hiszpanów prawie potroiły się między 2014 a 2018 rokiem do 17,8 miliarda euro (19,2 miliarda dolarów).

Zakłady sportowe osiągają aktualnie szczyt popularności – prawie wszystkie wiodące hiszpańskie kluby piłkarskie, w tym Barcelona i Real Madryt, wśród swoich oficjalnych sponsorów przedstawiają marki hazardowe. Wśród firm oferujących gry hazardowe i będących oficjalnymi sponsorami jest m.in. Betway sponsorujący Levante.

Rząd planuje uniemożliwić także klubom piłkarskim sprzedawanie dziecięcych koszulek ozdobionych logiem firm hazardowymi. Na razie nie jest planowane wprowadzenie całkowitego zakazu używania logo bukmacherów na oficjalnych zestawach drużyn.