Ogolna 2 marca 2020

Grywalizacja w branży hazardowej

Na grywalizacji (inaczej gryfikacji bądź gamifikacji tłumaczonej z angielskiego gamification) opierają się obecnie social media, marketing, finanse i wiele innych branży. Jak można wykorzystać grywalizację w hazardzie?

Czy grywalizacja w branży hazardowej to trudny aspekt? To wprowadzenie do produktu elementu gry, konkurencji, która sprawia, że użytkownik staje się jeszcze bardziej zaangażowany w produkt i poprzez zdobywanie punktów czy kolejnych poziomów, korzysta z produktu/usługi bardziej intensywnie.

Idea współzawodnictwa i ranking

Ludzie lubią rywalizować z innymi. Ranking w którym będą się piąć w górę w zależności od zaangażowania jest dobrym pomysłem na zmotywowanie klienta do konkretnych zachowań. Można tworzyć różne rankingi – przykładem może być Totolotek, który oferował klientom Bet Club – jedną z nagród były wyjazdy na Bali dla najlepszych osób w rankingu.

Ranking może być tworzony np. w oparciu o stawki którymi grają gracze, ilość kuponów postawionych przez danego gracza lub najwięcej celnych strzałów. Rankingi, czyli tzw. tabele wyników, pozwalają graczom porównać swoje umiejętności z umiejętnościami innych. Jesteśmy psychologicznie uwarunkowani do dostrzegania rzeczy w perspektywie, kontekście i ranking w grach zapewnia nam właśnie taki kontekst.

W grach towarzyskich rozgrywanych „twarzą w twarz” rankingi nie są potrzebne – gracze widzą, kto z grupy wygrał, a kto przegrał. Dziś gry potrafią ściągnąć wyniki nie tylko obcych ludzi, ale także naszych znajomych, zapewniając nam jeszcze silniejszy kontekst i motywację do ulepszania umiejętności. Rankingi cieszą się dużą popularnością i warto z nich korzystać na stronie internetowej – klienci chętnie zobaczą swój login na liście wyróżnionych.

Prestiż użytkownika

Każdy z klientów poczuje się doceniony, jeśli otrzyma status VIP i jakieś przywileje z tym związane (dodatkowe bonusy, dedykowana obsługa klienta). Stworzenie rankingu, w którym gracz może porównać swoje osiągnięcia z innymi, może motywować do dalszej rywalizacji. Graczom można przyznawać różne odznaki czy tworzyć dla nich specjalne misje do wypełnienia (np. zagraj w tym tygodniu 5 zakładów na ligę angielską).

Jako ciekawostkę warto nadmienić, że w kasynach naziemnych najlepsi gracze mogą otrzymać dedykowaną butelkę alkoholu, która będzie zarezerwowana tylko dla nich. To bardzo małe rzeczy, dzięki którym buduje się więź z klientem.

Kolekcjonowanie

Jeśli są wśród nas fani Pokemonów, to doskonale rozumieją jak dumnym można być po zebraniu całej kolekcji. Przedstawianie elementów jako części większej kolekcji nadaje pojedynczym elementom dużo większą wartość. Jesteśmy psychologicznie uwarunkowani do „łatania dziur” we wzorcach, które dostrzegamy i dlatego np. ostatnia brakująca karta z kolekcji Pokémonów jest warta dla nas subiektywnie więcej, niż 10 czy 20 dublujących się kart. Zachęcenie do zebrania całej kolekcji jest jednym z podstawowych elementów mechaniki gier. Zebranie wszystkich bonusów czy udział we wszystkich promocjach może być celem dla graczy.

Cele i poziomy

Cele to sposób na wyznaczenie drogi gracza przez grę. Zdobywanie umiejętności to rodzaj celu zwany „zdobywaniem poziomów”. Kolejne poziomy rozwoju wiążą się często z dodatkowymi możliwościami, dostępem do zaawansowanych funkcji itp. Zdobywanie kolejnych poziomów może być celem gry samym w sobie lub może być środkiem do osiągnięcia innych, bardziej odległych celów. W hazardzie można stworzyć progi kwotowe, dzięki którym gracze będą otrzymywać specjalne bonusy po osiągnięciu danej wartości stawek.

Wyzwania

Wyzwania to losowe lub regularne zadania, które gracz musi wykonać, aby zdobyć nagrodę, osiągnąć cel lub przejść na następny poziom. System wyzwań połączony z systemem celów stanowi podstawę konstrukcji każdej gry i określa wymagania w stosunku do gracza.

Postęp

Bardzo istotnym elementem mechaniki gier jest postęp – mechanizm, który sygnalizuje graczowi, jak wiele wysiłku trzeba jeszcze włożyć w osiągnięcie kolejnego celu lub poziomu oraz jak wiele wysiłku już włożył. Postęp może być wskazówką wizualną (np. pasek postępu), może być wyrażony liczbą (punkty doświadczenia) itp. Niepełny pasek postępu motywuje nas do „skompletowania” go.

Nagrody i punkty

Trud włożony w osiąganie celów powinien być w mechanice gier kompensowany za pomocą nagród. Nagrody te mogą dotyczyć różnych sfer gry – może to być „specjalne traktowanie” (dostęp do obszarów niedostępnych dla innych), może być „indywidualizacja” (możliwość spersonalizowania zakładów), ale także może to być nagroda punktowa. Bardzo ważnym elementem planowania przy kolekcjonowaniu punktów jest znalezienie dla nich zastosowania (tzw. balans pomiędzy „zdobywaniem i spalaniem”). Punkty mogą być używane do zdobycia miejsca w rankingu lub do wydawania na przedmioty czy personalizację zakładów.

Społeczność

Pozwolenie graczom na połączenie się w grupy i stworzenie dla nich wspólnoty (np. możliwość kontaktu przez prywatne wiadomości lub pokoje na czacie) spowoduje, że strona operatora będzie dla gracza miejscem towarzyskich spotkań, dzięki czemu będą oni częściej korzystać z usług bukmachera czy kasyna.

Grywalizacja jest jeszcze niewykorzystaną metodą zainteresowania klientów ofertą, która wpływa na wskaźniki retencji. Klienci lubią rywalizację, a operator ma możliwość dostarczenia profesjonalnych narzędzi. Możliwości jest wiele – od rankingów po odznaki, które można wprowadzić niewielkim kosztem, aż po budowanie społeczności graczy i przyznawanie nagród tym najlepszym.

Czy grywalizacja będzie przyszłością w branży hazardowej? Kto pierwszy wprowadzi coś więcej niż tylko rankingi czy czaty do rozmów?