Gry wirtualne 9 października 2018

Kolejny kraj dołączył do koalicji przeciw hazardowi w grach wideo

autor: JD
Republika Czeska zdecydowała się podpisać deklarację regulatorów rynku gier, którą we wrześniu parafowała między innymi Polska.

Otóż Minister Finansów, jako regulator rynku gier hazardowych w Polsce oraz przedstawiciele europejskich państw i terytoriów (Łotwa, Czechy, Wyspa Man, Francja, Hiszpania, Malta, Jersey, Gibraltar, Irlandia, Portugalia, Norwegia, Holandia, Wielka Brytania, Austria), a także amerykańskiego stanu Waszyngton, podpisali deklarację, która wyraża zaniepokojenie przypadkami zacierającej się różnicy pomiędzy klasycznym hazardem a pozostałymi formami rozrywki w internecie, w szczególności grami komputerowymi.

Uważa się, że wraz ze wzrostem popularności gier wideo, rywalizacja hazardowa również rośnie w branży gier, co z kolei prowadzi do szaleńczego wzrostu dochodów. Wówczas pojawiają się nowe źródła przychodów, takie jak "miękkie" gry hazardowe: loot boxy, które w rzeczywistości są zastępczą formą hazardu, tak przynajmniej uważają strony, które podpisały dokument.

Państwa z bloku anty-hazardowego wzywają do refleksji nad wyzwaniami, przed którymi stoi branża gier wideo od końca lat 90. XX wieku: koszty produkcji wciąż rosną, ale ceny detaliczne pozostają w stagnacji. Loot boxy oferują możliwość zwiększenia przychodów i były najpierw dostępne w Overwatch Blizzarda (2016), ale pod innymi formami pojawiają się tez w tytułąch takich jak:  EA Sports FIFA,  Halo 5, Gears of War 4, czy Forza Motorsport 7.

W roku 2017 rada Entertainment Software Rating Board (ESRB), która jest organem regulującym gry w odniesieniu do seksu, przemocy i innych czynników wiekowych, odmawiała klasyfikowania łupów jako rodzaju gier hazardowych. Jednak w 2018 r. ESBR wydało nową etykietę dla gier, które zawierają loot boxy lub podobne funkcje.

Do tej pory nie było jednak szerszego frontu na rzecz ustawodawstwa w tej materii. Jedynie w Belgii, państwowy regulator gier uznał, że Battlefront II ma loot boxy, które obejmują pieniądze i mogą prowadzić do uzależnień. W wyniku tego zarówno Belgia, jak i Holandia zakazały gier zawierających lootboxy.

Dodaj komentarz