Maciej Kasprzak: Totalizator Sportowy od ponad 60 lat buduje uczciwe i długoterminowe relacje z klientami
Podczas niedawnego kongresu IMPACT'24 w Poznaniu, poświęconemu wpływowi nowoczesnych technologii na rozwój gospodarki, nie zabrakło ciekawych wystąpień. Jednym z nich był panel z udziałem Macieja Kasprzaka z Totalizatora Sportowego.
Dyrektor generalny Linii Biznesowej Gier Online w Totalizatorze Sportowym wystąpił w panelu eksperckim pod hasłem: Jak budować przewagę konkurencyjną?
– Najważniejszą rzeczą jest produkt, który daje coś nowego klientowi lub nowy model biznesowy, który na nowo definiuje daną usługę czy produkt. Bardzo trudno jest wejść na rynek, na którym jest kilku dużych graczy, takich jak np. Totalizator Sportowy. Jednak z przełomowym pomysłem, dobrym zespołem oraz, miejmy nadzieję, budżetem, jest to zdecydowanie możliwe – zapewnił Maciej Kasprzak.
Został on także zapytany o to, czy trudniej jest zdobyć nowego klienta, czy utrzymać starego.
– Ludzi przyciągają promocje. Kiedy wchodzisz na rynek z nowym produktem, który jest podobny do dobrze już znanego, a masz do dyspozycji duży budżet na marketing i promocję, zdobycie nowych klientów jest dość łatwe. Jednak jeśli twoje usługi są kiepskie, klienci po prostu wezmą wszystkie bonusy, które im dałeś i pójdą do konkurencji. Sądzę, że utrzymanie klienta jest zdecydowanie trudniejsze, zwłaszcza gdy ma się konkurencję lub pewne wyzwania związane z produktem – podkreślił.
– Mamy ciekawy przypadek dwóch produktów online. Jeden to biznes loteryjny, bardzo popularny i doskonale znany w społeczeństwie. Prowadzimy jednak również kasyno online, którego zgodnie z polskim prawem nie można w żaden sposób reklamować. Zgadzam się z tym, że marketing ma kluczowe znaczenie dla pozyskiwania nowych klientów. A kiedy masz produkt, którego nie możesz w żaden sposób promować, w dużej mierze trzeba polegać na poczcie pantoflowej i narzędziach, dzięki którym nasz produkt jest co najmniej tak dobry, jak u konkurencji, którą mamy, nawet tej nielegalnej – zaznaczył Kasprzak.
– Wniosek jest taki, że jeśli chcesz zbudować pozycję na rynku, kluczowe są jakość produktu, usługi i obsługi klienta. Możesz mieć wysoki budżet, ale bez pozytywnego przekazu ustnego klientów i ich dobrych doświadczeń nie uzyskasz docelowej pozycji rynkowej – dodał.
Dyrektor Gier Online Totalizatora Sportowego odniósł się też do sytuacji prawnej rynku w Polsce.
– W zasadzie nie istnieją ogólnoeuropejskie przepisy prawne dotyczące gier hazardowych. Każdy kraj ma własne. Oznacza to, że niektóre kraje nie przestrzegają, zasad stosowanych w twoim kraju. W związku z tym konkurencja jest agresywna, ponieważ, przykładowo, nie przestrzega przepisów o zakazie reklamy kasyn online. Dlatego kluczowa dla naszego biznesu jest obsługa klienta, uczciwość i odpowiedzialność. W sektorze rozrywki online głównym celem jest zbudowanie długoterminowej, uczciwej relacji z klientem. Nasza firma działa w ten sposób od ponad 60 lat – zapewnił Maciej Kasprzak w trakcie panelu.