11.05.2010 00:00

Nielegalny hazard online

Stowarzyszenie Pracodawców i Pracowników Firm Bukmacherskich przedstawia Ministerstwu Finansów propozycje rozwiązań legislacyjnych, umożliwiających skuteczne przeciwdziałanie nielegalnemu hazardowi w Internecie.

 

 

 

 

 

Stowarzyszenie Pracodawców i Pracowników Firm Bukmacherskich przedstawia Ministerstwu Finansów propozycje rozwiązań legislacyjnych, umożliwiających skuteczne przeciwdziałanie nielegalnemu hazardowi w Internecie.

czytaj całą korespondencję


W ubiegłym tygodniu Stowarzyszenie Pracodawców i Pracowników Firm Bukmacherskich wystosowało list do Jacka Kapicy – Szefa Służby Celnej, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów. Zostały w nim zawarte postulaty i uwagi dotyczące przepisów ustawy hazardowej. Celem proponowanych rozwiązań jest eliminacja szarej strefy w internetowych zakładach bukmacherskich oraz stworzenie warunków do legalnego urządzania zakładów wzajemnych w Internecie.

Stowarzyszenie przedstawiło w liście kompleksowy pakiet rozwiązań regulacyjnych, które prawidłowo wdrożone, a następnie konsekwentnie stosowane umożliwią Ministerstwu Finansów wyhamowanie procesu przejmowania krajowego rynku zakładów bukmacherskich przez nielegalnych bukmacherów internetowych. Jednocześnie zwrócono uwagę, iż skuteczna walka z szarą strefą wymaga, obok rozwiązań legislacyjnych, współpracy odpowiednich instytucji państwowych z legalnie działającymi na rynku podmiotami gospodarczymi.

W ramach postulatów zgłaszanych przez Stowarzyszenie Pracodawców i Pracowników Firm Bukmacherskich wymienia się:

  • przyjęcie zasad opodatkowania działalności bukmacherskiej, które będą konkurencyjne bądź chociaż zbliżone do rozwiązań obowiązujących w innych krajach Europy. Zdaniem Stowarzyszenia jest to podstawowy warunek zaistnienia legalnego rynku zakładów wzajemnych w Internecie
  • wprowadzenie obowiązku wstępnej rejestracji graczy w punktach „naziemnych” w celu weryfikacji pełnoletniości osób zainteresowanych ofertą internetową
  • wprowadzenie minimalnego limitu liczby 100szt. posiadanych przez operatora punktów „naziemnych” jako warunku uruchomienia oferty internetowej w celu zapewnienia właściwej realizacji zadań kontrolnych
  • doprecyzowanie warunków uzyskiwania przez operatorów zgody od krajowych organizatorów współzawodnictwa sportowego na wykorzystywanie w zakładach wyników takiego współzawodnictwa.

Ponadto Stowarzyszenie przedstawiło w liście uwagi do przepisów zawartych w projekcie nowelizacji ustawy:

art. 15d. ust.1
Konieczność przesądzenia w tym przepisie, że w przypadku urządzania zakładów przez Internet – na terytorium RP powinny znajdować się urządzenia rejestrujące wszystkie zawierane w Polsce zakłady, a nie tylko przetwarzające i przechowujące informacje oraz dane dotyczące tych zakładów (przetwarzać możemy statystyki, czy nawet wyniki jednak niekoniecznie odpowiada to ewidencji zawartych zakładów. Chcielibyśmy uniknąć także sytuacji ewentualnych nadużyć, poprzez ewidencjonowanie i rozliczanie tylko części zakładów z rynku Polskiego na serwerze w Polsce),

art. 15d. ust. 3
Doprecyzowanie, iż obowiązek przeprowadzania transakcji wynikających z internetowych zakładów wzajemnych wyłącznie za pośrednictwem banku lub oddziału mającego siedzibę lub znajdującego się na terytorium RP nie oznacza jednocześnie zakazu wpłaty stawek i wypłaty wygranych w „naziemnych” punktach bukmacherskich dla graczy korzystających z oferty internetowej,

art. 28 ust. 2.
Przesądzenie, iż zakaz powierzania określonych w tym przepisie czynności z zakresu prowadzenia działalności w zakładach wzajemnych przyjmowanych przez sieć Internet na podstawie umowy agencyjnej nie dotyczy „naziemnych” punktów bukmacherskich działające na podstawie tego typu umów.

art. 41ust. 3
Doprecyzowanie ustawowych definicji strony internetowej oraz dodatkowej strony internetowej w celu uniemożliwienia obchodzenia obowiązujących przepisów prawa. Należy doprecyzować, czy w definicji „strony internetowej” mieszczą się wszystkie ewentualne pod strony w tej samej domenie oraz wyjaśnienie czy według projektodawcy „dodatkowa strona internetowa” jest inną domeną najwyższego poziomu?

W liście zawarto również postulat wprowadzenia zakazu przeprowadzania przez instytucje finansowe rozliczeń między klientami i operatorami z tytułu nielegalnych zakładów internetowych.

Stowarzyszenie zwróciło także uwagę na niekorzystne propozycje opodatkowania zakładów bukmacherskich. Zgodnie z projektem ustawy działalność bukmacherska w Internecie miałaby być obciążona 12% podatkiem liczonym od przychodów. Proponowane regulacje podatkowe nie tylko stworzą barierę dla rozwoju legalnych zakładów internetowych, ale również przeszkodzą w skutecznej walce z nielegalną działalnością w tej strefie gospodarczej. Skutki takiego opodatkowania odbiją się również negatywnie na budżecie państwa, w postaci mniejszych wpływów z podatków. Dlatego stowarzyszenie postuluje albo zmniejszenie stawki podatkowej albo zmianę podstawy naliczania podatku z przychodowej na dochodową, przy jednoczesnym zwiększeniu stawki do 25%.

Wprowadzenie postulowanych przez Stowarzyszenie rozwiązań legislacyjnych i systemowych nie tylko przyczyni się do ograniczenia szarej strefy w obszarze zakładów internetowych, ale także przyczyni się do zwiększenia wpływów budżetowych. Jednocześnie nowe warunki podatkowe działalności bukmacherskiej odwróciłyby wyraźną tendencję spadkową przychodów tej branży.

czytaj całą korespondencję

 

Udostępnij
Stowarzyszenie Pracodawców i Pracowników Firm Bukmacherskich

Stowarzyszenie Pracodawców i Pracowników Firm Bukmacherskich