14.06.2010 00:00

Państwo sprzyja szarej strefie

Stowarzyszenie Pracodawców i Pracowników Firm Bukmacherskich zwróciło uwagę szefowi Służby Celnej na uciążliwe kontrole legalnie działających firm bukmacherskich oraz brak skutecznej walki z szarą strefą na rynku zakładów wzajemnych.

Udostępnij

W ubiegłym tygodniu Stowarzyszenie Pracodawców i Pracowników Firm Bukmacherskich wystosowało kolejny list do Ministra Jacka Kapicy, szefa Służby Celnej. Stowarzyszenie zwróciło w nim uwagę na uciążliwe kontrole legalnie działających firm bukmacherskich oraz brak skutecznej walki z szarą strefą na rynku zakładów wzajemnych.

 

Rozbieżna interpretacja przepisów nowej ustawy
Ustawa o grach hazardowych z dnia 19 listopada 2009 r. wprowadziła szereg obostrzeń i rygorów, które obarczają legalnie działające na rynku polskim firmy bukmacherskie. Niestety firmy te chcąc dostosować swoją działalność do nowych wymogów ustawowych napotykają na liczne problemy związane z interpretacją tych przepisów. Dodatkowo sytuację pogarszają liczne kontrole Służby Celnej, w trakcie których stosowane są niejednoznaczne i często rozbieżne wykładnie tych samych przepisów ustawy o grach hazardowych. Na podstawie tak interpretowanych przepisów wszczynane są postępowania karne skarbowe wobec legalnie działających firm bukmacherskich.

 

 

Kontrowersyjne decyzje Służby Celnej
Najczęściej kontrowersyjne decyzje Służby Celnej odnoszą się do następujących postanowień ustawy:

  • Ustawowy zakaz reklamy działalności bukmacherskiej
    Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy hazardowej zakaz reklamy i promocji działalności bukmacherskiej nie obejmuje oznaczenia nazwą, na zewnątrz budynku, miejsca, w którym znajduje się punkt przyjmowania zakładów wzajemnych. Ustawa nie precyzuje jednak czy chodzi o oznaczenie nazwą firmy, czy też o oznaczenie nazwą prowadzonej działalności gospodarczej. W trakcie prowadzonych przez funkcjonariuszy celnych kontroli przyjmowane są jednak różne, najczęściej rozbieżne interpretacje tego wymogu. Od akceptacji oznaczenia punktu nazwą firmy i nazwą prowadzonej działalności do zakazu umieszczania na zewnątrz logo bądź nazwy firmy, która zawiera również nazwę prowadzonej działalności gospodarczej (zakłady wzajemne lub zakłady bukmacherskie).
    Ponadto ten sam przepis ustawy – zakaz reklamy i promocji działalności bukmacherskiej nie obejmuje reklamy i promocji prowadzonej wewnątrz punktu przyjmowania zakładów wzajemnych. Wobec tak sformułowanego przepisu prawie każda reklama w postaci np. plakatu lub ulotki, umieszczona wewnątrz punktu przyjmowania zakładu wzajemnego powinna być zgodna z prawem, niezależnie od sposobu jej usytuowania w obrębie lokalu. Sytuacja, w której reklama umieszczona wewnątrz punktu jest widoczna również na zewnątrz lokalu nie powoduje zmiany jej legalnego statusu, gdyż nadal pozostaje przeznaczona wyłącznie dla klientów wchodzących do punktu bukmacherskiego. Tymczasem fakt, iż w niektórych punktach przyjmowania zakładów wzajemnych reklama prowadzona wewnątrz punktu jest widoczna również dla osób znajdujących się na zewnątrz tego punktu staje się podstawą do formułowania zarzutów karnych skarbowych przez funkcjonariuszy celnych.
  • Ewidencja wypłaconych wygranych.
    Stosownie do przepisu art. 20 ust. 5 i 6 ustawy o grach hazardowych, firmy bukmacherskie są zobowiązane prowadzić ewidencję wypłaconych wygranych, których wartość wynosi co najmniej 20 000zł oraz przechowywać tę ewidencję przez okres 5 lat. Jednocześnie zgodnie z art. 20 ust. 9 sposób prowadzenia ewidencji wypłaconych wygranych powinien określić Minister Finansów w odpowiednim rozporządzeniu, które do dnia dzisiejszego nie zostało wydane.
    Jednocześnie brak jest podstaw do żądania prowadzenia „pustej” ewidencji w sytuacji gdy w punkcie nie padła jeszcze wygrana o tej wysokości. Niestety w trakcie prowadzonych kontroli funkcjonariusze celni żądają jednak przedstawienia ewidencji mimo braku wypłaty wygranych powyżej 20 000zł i wobec braku stosownego rozporządzenia Ministra Finansów. Dodatkowo kwestionowane jest prowadzenie ewidencji wygranych w formie zapisów elektronicznych mimo, że stosowne rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2009 r. zezwala na zastosowanie technik elektronicznego przetwarzania danych.
  • Egzaminy zawodowe.
    Na podstawie art. 24 ust. 3 ustawy o grach hazardowych osoby pierwszy raz zatrudnione do bezpośredniego prowadzenia gier hazardowych mają obowiązek uzyskać świadectwo zawodowe w terminie nie dłuższym niż 4 miesiące od dnia ich zatrudnienia. Jednocześnie przepis przejściowy w art. 120 ust. 2 stanowi, iż osoby zobowiązane do posiadania świadectwa zawodowego na podstawie ustawy są zobowiązane do jego uzyskania w terminie 4 miesięcy od dnia jej wejścia w życie, czyli zobowiązane były uzyskać te świadectwa do dnia 30 kwietnia 2010r. Niestety do tego dnia Ministerstwo Finansów nie wyznaczyło terminu egzaminów dla tych osób. Pomimo tego w trakcie kontroli prowadzonych przez funkcjonariuszy celnych stawiane są zarzuty o naruszenia w zakresie braku świadectw zawodowych pracowników.

 

 

Powyższy stan rzeczy wzmacnia proces przejmowania legalnego rynku zakładów bukmacherskich przez nielegalnych bukmacherów internetowych, którzy już dziś generują na rynku polskim obroty trzykrotnie wyższe od przychodów legalnego rynku.

 

W 2009 aż 700 tys. Polaków skorzystało z usług hazardowych w sieci.
Według badań przeprowadzonych w 2009 r. przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie firmy D-Link, aż 700 tys. internautów skorzystało z usług hazardowych w sieci. Obroty nielegalnego rynku bukmacherskiego szacuje się według bardzo ostrożnych analiz na 3 mld zł. Straty budżetu Państwa z tego tytułu są wymierne i stale się zwiększają. W tej sytuacji trudno zrozumieć uruchomiony przez regulatora rynku cykl intensywnych kontroli w legalnie działających firmach bukmacherskich przy braku reakcji na dalszy rozwój rynku nielegalnego.

Udostępnij
SPiPFB

SPiPFB