Ogolna 8 października 2020

Piotr Sienkiewicz: Technologie warunkiem konkurencyjności w bukmacherce

Piotr Sienkiewicz, prezes zarządu BETFAN na łamach ISBtech udzielił eksperckiego komentarza na temat nowych technologii w branży bukmacherskiej. Zdaniem prezesa są one warunkiem konkurencyjności w bukmacherce. 

Prezes bukmachera, którego ambasadorem jest Mariusz Pudzianowski w szerokim komentarzu poruszył m.in. takie tematy, jak ważne jest wykorzystywanie sztucznej inteligencji do rozwiązań platformowych, czy fenomenie gier karcianych, które coraz częściej goszczą w ofercie legalnych polskich firm bukmacherskich

Konieczność, a nie potrzeba

Sienkiewicz nie ma wątpliwości, że aby podtrzymać konkurencyjność w branży bukmacherskiej, wykorzystanie nowych technologii jest absolutnie konieczne, a nie tylko potrzebne. Przykłady wykorzystywania tych narzędzi są jednak bardzo zróżnicowane i działają na kilku płaszczyznach. 

Jedną z nich jest coraz bardziej popularne wykorzystanie sztucznej inteligencji  do rozwiązań platformowych, która pozwala na dostosowanie strony do preferencji użytkowników. W praktyce wygląda to tak, że graczom rekomendowane są kategorie i tematy, którymi faktycznie mogą się interesować. W przełożeniu na branże bukmacherską wygląda to tak, że wygląd strony z zakładami tworzony jest np. na podstawie ostatnich zakładów, ostatnio przeglądanych stron w serwisie, jak i całej dotychczasowej historii gracza. Analogicznie eliminowane są rzeczy, którymi dany gracz nie interesował się w ostatnim czasie. 

Gry na żywo

Nowe technologie widać również w coraz mocniejszej ofercie produktowej gier, zwłaszcza w tych z kategorii na żywo. Sienkiewicz podkreśla, że obecnie gry na żywo stały się standardem u liczących się bukmacherów na rynku. Co ciekawe jeszcze kilka lat temu były produktem niszowym. Przebieg spotkań w grach wirtualnych generowany jest przez algorytm, tak samo zresztą jak wynik końcowy.

Nie inaczej jest z symulacjami karcianymi, które także w ostatnich miesiącach zyskały na popularności. Swoje pięć minut mają również zakłady dotyczące dokonań zawodników, które także powstają w oparciu o złożone algorytmy. Jako przykład Sienkiewicz podaje – ile podań w najbliższym meczu będzie miał Leo Messi, ile odbiorów będzie miał Sergio Ramos, ile celnych strzałów odda Robert Lewandowski itd.). Przykłady te pokazują, że rozwój sztucznej inteligencji i algorytmów przenosi zakłady bukmacherskie na zupełnie nowy poziom. 

Inne czasy

Jak łatwo zauważyć jeszcze kilka lat temu oferta zakładów bukmacherskich była bardzo wąska i ograniczała sie zwykle do tego, że gracze mogli wytypować kto wygra dany mecz lub łatwo policzalnych zdarzeń takich jak np. rzuty rożne, bramki, czy żółte kartki. W niedalekiej przyszłości będzie można założyć się niemal o wszystko co wydarzy się w trakcie spotkania. I nie dotyczy to tylko piłki nożnej, a każdej dyscypliny sportu. Z całą pewnością ten rozwój byłby niemożliwy bez nowych technologii i sztucznej inteligencji.

Automatyzacja marketingu

Piotr Sienkiewicz wspomniał również o tym, że nowe technologie mają wpływ na marketing. Firmy bukmacherskie bowiem coraz częściej wykorzystują zautomatyzowane narzędzia do pobudzania i komunikacji z graczem. Przede wszystkim zmieniła się komunikacja z klientem. Gdy otrzymuje on wiadomość od bukmachera zwykle jest ona spersonalizowana. Tym samym komunikaty nie są już tworzone wyłącznie do grup docelowych, ale do konkretnych, indywidualnych użytkowników, co znacząco zmienia interakcję użytkowników i przyspiesza czas podejmowanych decyzji.

Sieć retail

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że digitalizacja i cyfryzacja rynku bukmacherskiego w najbliższych latach może wyeliminować tradycyjne punkty bukmacherskie, które systematycznie zastępowane są przez SSBT (Self-Service Betting Terminal), czyli terminale samoobsługowe, które działają na wzór biletomatów. 

Bez wątpienia pandemia koronawirusa, która cały czas nie ustaje, może przyspieszyć ten proces, ponieważ obecnie każdy stara się wprowadzać udogodnienia, dzięki którym ludzie mogą zachować reżim sanitarny. Automaty pomagają również, by duża liczba osób nie gromadziła w się punktach naziemnych. Ciekawym i przyszłościowym rozwiązaniem są równie betting cornery w pubach, które pozwalają urozmaicać rozrywkę w czasie wspólnego oglądania meczu.

Co więcej poza tym, że rozwija się technologia w naziemnych punktach, taką samą drogą podążają mobilne rozwiązania na urządzenia przenośne, takie jak smartfony i tablety, które pozwalają korzystać z tej formy rozrywki w dowolnym miejscu i czasie, przy zachowaniu pełnej funkcjonalności. Łatwo zauważyć już, że mobilne urządzenia wypierają punkty stacjonarne. Cały czas bowiem rośnie liczba osób, które korzystają z usług bukmachera za pomocą smartfona, czy tableta. 

Właśnie z tych ww. powodów w BETFAN oferowane są usługi w formule Omnichannel, dostarczając ofertę w formatach desktop, mobile, APPS i wspomnianej SSBT. Operator ten, jak podkreśla Sienkiewicz, wychodzi z założenia, że przygotowanie wygodnej i funkcjonalnej aplikacji jest dziś dla gracza tak samo istotne, jak dobór szerokiej i atrakcyjnej oferty.