Projekt nowelizacji ustawy
Rządowy projekt ustawy (z dnia 28 kwietnia 2008 r.) o zmianie ustawy o grach i zakładach wzajemnych oraz niektórych innych ustaw (dalej: projekt ustawy)
przewiduje wprowadzenie 46 zmian do samej ustawy o grach i zakładach wzajemnych oraz łącznie 6 zmian do ustaw o radiofonii i telewizji i Kodeksu karnego skarbowego.
Jako podstawowe motywy legislacyjne proponowanych zmian wskazuje się istotną zmianę po 2000 roku na polskim rynku gier losowych poprzez wprowadzenie nowych rodzajów gier i wzrost liczby operatorów oraz w konsekwencji konieczność usprawnienia nadzoru administracyjnego i kontroli nad tą dziedziną działalności gospodarczej oraz potrzebę wprowadzenia szeregu zmian o charakterze porządkującym i uzupełniającym obwiązujące obecnie przepisy.
Izba Gospodarcza w uzasadnieniu projektu nowelizacji ustawy o grach i zakładach wzajemnych została wymieniona jako organizacja z którą projekt będzie konsultowany.
Projekt ten wpłynął oficjalnie do biura Izby 15 maja z zakreślonym terminem ustosunkowania się do niego na 20 maja.
Praktycznie więc na konsultacje z członkami Izby pozostało kilka dni.
Stąd też w swoim stanowisku Izba zastrzegła sobie prawo zgłaszania kolejnych uwag, opinii i propozycji w toku dalszego procesu legislacyjnego.
Rząd, czytaj Ministerstwo Finansów, chce ustawę znowelizować w tym roku, by zaczęła ona obowiązywać od 1 stycznia 2009.
W opinii Izby projekt ustawy stwarza zagrożenie dla interesów państwa jak i prawidłowego funkcjonowania rynku gier losowych, wprowadza szereg zmian, które stanowić będą zagrożenie dla przedsiębiorców.
Z nadzoru nad rynkiem gier wyłączone byłyby Izby Skarbowe, cała władza czyli wydawanie zezwoleń, koncesji, odbiory, kontrola przekazana zostałaby urzędom celnym.
Stworzyłoby to sytuację, że organ decyzyjny byłby równocześnie organem kontrolnym a więc sędzią we własnej sprawie, tak jak ma to obecnie miejsce w strukturach PZPN gdzie „koledzy sądzą kolegów”.