Ogolna 30 grudnia 2019

RSPH wzywa rząd do sklasyfikowania „skrzynek z łupami” jako gier hazardowych

Królewskie Towarzystwo Zdrowia Publicznego (RSPH) wezwało do wprowadzenia przepisów, które uniemożliwiłyby operatorom hazardowym sprzedawanie „skrzynek z łupami” osobom niepełnoletnim. 

„Skrzynka z łupami” to pojemnik w grach komputerowych zawierający losowe, wirtualne przedmioty. W zależności od produkcji można go otrzymać za postęp w grze lub kupując za wirtualne (zdobywane w grze) lub realne pieniądze za pomocą mikropłatności. W Polsce Ministerstwo Finansów wydało oświadczenie, z którego wynika, że lootboxy są legalne i nie naruszają obowiązującej ustawy hazardowej, ponieważ sam element losowości nie przesądza o charakterze hazardowym gry.

Raport zatytułowany Skins in the Game przebadał 1025 młodych ludzi w wieku od 11 do 24 lat w całej Wielkiej Brytanii. Na podstawie tego raportu RSPH wezwał nowy, konserwatywny, rząd do wprowadzenia przepisów, które klasyfikowałyby skrzynki z łupami jako prawnie uznane formy hazardu.

Jak młodzi ludzie oceniają skrzynki z łupami?

Shirley Cramer CBE, dyrektor naczelny Royal Society for Public Health, powiedział: „Młodzi ludzie powiedzieli nam, że hazard i działalność podobna do hazardu powoli, ale z pewnością zanieczyszczają hobby. Dziś ogromna większość młodych ludzi regularnie bierze udział w grach wideo i bez wątpienia wielu otrzyma gry wideo jako prezenty świąteczne. Jednak my i młodzi ludzie, z którymi rozmawialiśmy, jesteśmy zaniepokojeni tym, jak mocno osadzone są funkcje hazardowe w wielu z tych gier. Wzrost liczby skrzynek z łupami spowodował, że młodzi ludzie poznali te same mechanizmy, które leżą u podstaw hazardu, poprzez branżę, która działa w sposób niekontrolowany i nieuregulowany na stronach internetowych, do których młodzi ludzie mają dostęp z sypialni. Podobnie jak w przypadku innych zagadnień związanych ze zdrowiem publicznym, wymaga to kombinacji środków ukierunkowanych zarówno na edukację, jak i regulację. Młodzi ludzie nie są przeciwni hazardowi i działalności hazardowej; chcą po prostu być w stanie rozpoznać, gdzie pojawia się w ich życiu, i podjąć świadomą decyzję, czy całkowicie tego uniknąć, czy też uczestniczyć w sposób, który obniża ryzyko dla ich zdrowia i dobrego samopoczucia.

Skrzynki z łupami, które kupuje dwóch na pięciu (40%) młodych graczy, to przedmioty osadzone w grach, zawierające losowe nagrody, które nie są znane w momencie zakupu. Mogą to być „skórki”, które zmieniają wygląd postaci w grze, albo przedmioty, które zapewniają użytkownikom przewagę w rozgrywce.

Badanie finansowane przez GambleAware wykazało, że większość młodych ludzi postrzega zarówno zakup skrzynki z łupami (58%), jak i udział w korzystaniu ze skórek (60%) jako potencjalne ścieżki do hazardu.

RSPH przedstawił następnie szereg wniosków, w tym:

  • opracowanie zestawu kryteriów i technologii w celu określenia wzorców wydatków na skrzynki z łupami;
  • szersza definicja hazardu powinna zostać uwzględniona w programie nauczania edukacji zdrowotnej i przedstawiana młodym ludziom w szkole podstawowej;
  • opracowanie programów edukacyjnych, które pomogłyby rodzicom, opiekunom i nauczycielom zidentyfikować problematyczne zachowania hazardowe;
  • oraz uznanie szkód hazardowych za problem dla zespołów wsparcia zdrowia psychicznego w szkołach i na uczelniach wyższych.