24.01.2025 11:50

Stanisław Szostak: kluczem do sukcesu jest uporządkowanie danych [WYWIAD]

Stanisław Szostak, który kieruje firmą Astral Forest, porozmawiał z nami podczas targów ICE 2025 w Barcelonie.

Stanisław Szostak: kluczem do sukcesu jest uporządkowanie danych [WYWIAD]

Bartłomiej Najtkowski, „Interplay.pl”: Dlaczego zdecydowaliście się na udział w tej imprezie?

Stanisław Szostak, Astral Forest: – Jeździmy na ICE od trzech lat. Wcześniej byliśmy jako uczestnicy, prowadziliśmy spotkania u naszych kontrahentów i klientów. Zauważyliśmy olbrzymie zainteresowanie na usługi i produkty w obszarze danych oraz AI, i jednocześnie wciąż raczkujące zrozumienie jak bardzo można poprawić wyniki dzięki dobrym danym. Z tego powodu w tym roku zdecydowaliśmy, żeby otworzyć własne stoisko. Uważam, że był to strzał w dziesiątkę, który pozwolił na nawiązanie, także spontanicznych, kontaktów. Przez te trzy dni mieliśmy łącznie siedemdziesiąt spotkań. Wiele z nich niespodziewanych. Niejednokrotnie to one najlepiej rokują na przyszłość i pomagają nam otworzyć się na nowe rynki geograficzne.

Czy możesz powiedzieć więcej o specyfice waszych działań?

– Najczęściej występujące problemy, szczególnie jeśli chodzi o kasyno internetowe i zakłady sportowe, polegają na tym, że gracze „skaczą” między platformami, szybko odchodzą, oraz że firmy palą budżety marketingowe. My wykorzystujemy dane klientów, łączymy je z naszą wiedzą, bo wiemy, jak te dane należy przetwarzać, harmonizować, a następnie konsumować, żeby wyciągać wnioski. Dzięki temu nasi klienci wiedzą, jaką welcome offer proponować, jakim językiem trzeba się komunikować z graczami, jakie są ukryte tendencje i segmenty graczy – to są obszary, w których pomagamy.

Zaobserwowałeś może zmiany w myśleniu w tym środowisku?

– W kontekście tych targów względem poprzednich lat najważniejsze jest to, że widzimy coraz większe zrozumienie, iż dane są na tyle kluczowe, że trzeba je trzymać u siebie. Wcześniej niejednokrotnie firmy wolały nawiązać współpracę na zasadzie plug and play. Dziś ta świadomość rośnie, te dane są na tyle cenne, że nie możemy ich wysyłać do innych firm. Musimy je mieć u siebie – to jedyna właściwa metoda. U siebie także budujemy modele. Dzięki temu, że my klientom pomagamy budować analitykę u nich, pozyskaliśmy mnóstwo nowych kontaktów, które skonkretyzują się na przestrzeni następnych tygodni.

Co było przełomem jeśli chodzi o podejście do danych?

– Takim produktem jest Insight Assistant. Jest on podłączony do wszystkich systemów: platformy, hurtowni danych, CRM-a, dokumentacji. W tym momencie nie ma potrzeby pisania do zespołu raportowego z prośbą o przygotowanie raportu, co mogłoby zająć np. trzy tygodnie. Wystarczy zadać pytanie czatowi. Kluczem do sukcesu jest uporządkowanie danych, w czym pomagamy. Widzimy, że o ile we wcześniejszych latach firmy podchodziły dużo bardziej pioniersko, próbując własnym sumptem przenosić własne doświadczenia z developmentu webowego i gier na analitykę danych, teraz to wygląda inaczej. Wcześniej chodziło o rozwijanie swojej własnej analityki, jednak firmy spotykały się z ograniczeniami, o których ich ostrzegaliśmy. Teraz mówią nam: zderzyliśmy się ze ścianą, pokażcie nam, jak mamy to zrobić.

Czy dzięki udziałowi w ICE wchodzicie także na rynki pozaeuropejskie?

– Jak najbardziej. Najlepiej oceniam spotkanie z dyrektorem finansowym z pewnej grupy spółek, która jest operatorem kasyn internetowych, zakładów sportowych i loterii w Peru, Ekwadorze i Panamie. To była bardzo konkretna rozmowa, trwała siedem minut. Wiemy, że startujemy w lutym. Kilka pytań dotyczących tego, jak pracujemy, wystarczyło, by osiągnąć porozumienie. Rozmówca przyszedł, powiedział, że ma świadomość, że zbiera bardzo dużo danych i zapytał, czy powiemy mu, co ma z nimi zrobić. Szybko go przekonaliśmy i jestem pewien, że wspólna praca nad tym projektem będzie świetną przygodą.

Jak prezentujecie się na tle konkurencji w Polsce?

– W naszym kraju są różne podmioty. To, co nas wyróżnia, to koncentracja na iGamingu, mamy background z piętnastu lat doświadczenia w innych branżach. Igamingiem zajmujemy się od 2021 roku, natomiast każdy z pracowników zdobył też doświadczenie z innych branż. To pomaga nam zauważyć różnice i zrozumieć, jakie metody można skutecznie przenieść do iGamingu. Niejednokrotnie nasi rozmówcy, poruszając się od lat wokół tej samej tematyki, nie pomyśleli, że biznes można prowadzić inaczej. My jesteśmy tym okienkiem w świecie iGamingu, przez które wpuszczamy świeży powiew nowoczesności i technologii tak, żeby firmy zmieniały się i poprawiały wyniki w oparciu o swoje dane.

Udostępnij
Bartłomiej Najtkowski

Bartłomiej Najtkowski